پخش-مواد-پروتئی

نکات مهم حمل و پخش مواد پروتئینی – بایدها و نبایدهای پخش گوشت و مرغ

تـاریـخ

نوامبر 19, 2021

زنجیره سرد در انتقال مواد پروتئینی نقش حیاتی و تعیین کننده‌ای دارد. در هنگام برنامه ریزی برای پخش مواد پروتئینی، به جز ویژگی ها و خصوصیات مشترک مواد پروتئینی مثل حساسیت به تغییر دما و تاریخ انقضای محدود، انتخاب نوع یخچال، اندازۀ آن، توان برودتی و پارامترهایی مثل فاصله و نوع چیدمان محصول نیز اهمیت ویژه ای پیدا می‌کنند. در این مقاله قصد داریم دربارۀ برنامه ریزی پخش گوشت و مرغ و مواد پروتئینی صحبت کنیم.

حمل و پخش گوشت و مرغ و مواد پروتئینی چه محدودیت هایی دارد؟

به دلیل حساسیت به دما و فسادپذیر بودن مواد پروتئینی، محدودیت هایی برای حمل و نقل محصولات پروتئینی وجود دارد. برای مثال حمل و نقل مواد پروتئینی تازه (در دمای اتاق) نباید بیشتر از ۲ ساعت باشد. اگر فاصله مبدا تا مقصد بیشتر از ۲ ساعت است بایستی از کامیون ها و وانت های یخچال دار استفاده کرد.

توصیه می‌شود گوشت و محصولات پروتئینی در دمای ۰ الی ۴ درجه سانتی گراد حمل شوند. کانتینر بایستی پیش از بارگیری به این دما رسیده باشد و دمای محصولات هم پیش از بارگیری تا این بازه کاهش پیدا کرده باشد.

 

نکات مهم مربوط به حمل و پخش مواد پروتئینی

 

حمل و نقل گوشت و مواد پروتئینی به صورت منجمد بایستی در دمای -۱۵ درجه سانتی گراد و یا سردتر انجام شود. کامیون یا وانت یخچال دار مورد نظر بایستی به تجهیزات کنترل دما و همچنین ضبط و مانیتورینگ تغییرات آن مجهز باشند.

سطوح دیواره های داخلی یخچال نباید زبر باشند و محیط داخلی کانتینر بایستی قابل شستشو و تمیزکاری بوده، رطوبت را جذب نکند و در ساخت آن از مواد سمی و خطرناک برای سلامتی و محیط زیست استفاده نشده باشد.

اگر گوشت یا محصولات پروتئینی قرار است به صورت آویز در کانتینر حمل شوند، بایستی فاصله مناسب از دیواره ها و کف مد نظر قرار گرفته شود.

 

نکات مهم مربوط به حمل و پخش مواد پروتئینی

یخچال های پخش مواد پروتئینی

پروتئین یکی از مهم ترین اجزای بدن انسان است که نقشی حیاتی در فرایند سوخت و ساز بدن و فرایند رشد انسان ها بازی می کند. به همین خاطر مصرف محصولاتی که سرشار از پروتئین هستند، در تمام سالیان گذشته در سفرۀ مصرف کنندگان قرار داشته است.

به عبارت دیگر محصولات پروتئینی بخش بزرگی از سبد خرید مصرف کنندگان را تشکیل می دهد. به همین خاطر است که امروزه شرکت های تولیدی زیادی به سراغ فرآوری محصولات گوشتی و پروتئینی رفته اند و تمرکز خود را بر تولید این محصولات متمرکز کرده اند.

قدم بعدی در تولید محصولات پروتئینی البته پخش مواد پروتئینی است. نگهداری محصولات پروتئینی تابع شرایط دمایی و رطوبتی خاصی امکان پذیر است.

به همین خاطر جابه‌جایی آن و عرضۀ آن در فروشگاه ها نیز باید طبق اصول بهداشتی و تحت شرایط مشخصی انجام شود. این جاست که پای یونیت های برودتی حمل و نقل به میان می آید.

برای حمل و نقل محصولات پروتئینی اغلب از وانت های یخچالی کمک گرفته می شود. این وانت ها را احتمالاً در سطح شهر بارها و بارها دیده باشید.

انواع یونیت های یخچالی پخش گوشت، مرغ و مواد پروتئینی

انتخاب نوع یونیت مناسب برای پخش مواد پروتئینی تحت تأثیر شرایط مشخصی قرار می گیرد. از جمله نوع محصول، طول مسیر حمل و نقل و ظرفیت یخچال که هر سه جزء مهم ترین موارد به شمار می روند. در ادامه دربارۀ هرکدام از این سه مورد صحبت می کنیم.

نوع محصول پروتئینی

امروزه محصولات پروتئینی گسترۀ زیادی را شامل می شود؛ که همین مسئله کار توزیع و پخش آن ها را مشکل‌تر می کند. در واقع برای حمل و نقل هر محصول ممکن است به شرایط دمایی و رطوبتی مشخصی نیاز باشد.

در این صورت باید برای پخش هر محصول یک یونیت یخچالی در نظر گرفت و تنظیمات یونیت را متناسب با نوع محصول تنظیم کرد. فراموش نکنید که محصولات پروتئینی جزء موادی طبقه بندی می شوند که خیلی زود فاسد می شوند.

برای مثال دسته ای از محصولات پروتئینی را باید به صورت منجمد جابه‌جا کرد. در نتیجه برای پخش این محصولات باید به سراغ یونیت های حمل و نقلی زیر صفری بروید.

در صورتی که مثلاً انجماد محصولاتی مثل انواع سوسیس و کالباس منجر به از بین رفتن بافت آنها می شود. پس برای حمل و نقل این محصولات باید از یونیت های بالای صفری کمک گرفت.

طول مسیر حمل و نقل

مسئلۀ بعدی در پخش مواد پروتئینی به طول مسیری برمی گردد که باید ماشین های یخچالی از درب کارگاه تا فروشگاه های عرضه طی کند. طبیعی است هرچقدر این طول مسافت بیشتر باشد، نظارت بر شرایط دمایی و رطوبتی یونیت یخچالی باید تحت شرایط دقیق‌تری انجام شود.

برای مثال اگر کارگاه تولیدی در کنار شهر قرار داشته باشد و توزیع محصولات به صورت محلی باشد، می توانید از وانت های بالای صفری برای پخش محصولات پروتئینی خود کمک بگیرید. اما برای کارگاه های تولیدی بزرگی که پخش محصولاتشان به صورت کشوری است، طبیعتاً استفاده از وانت های بالای صفری کوچک امکان پذیر نیست. این مسئله هم از نظر اقتصادی و هم از نظر بهداشتی و کنترل کیفی محصولات می تواند مشکل ساز شود.

ظرفیت بارگیری یونیت های یخچالی

 مسئلۀ دیگری که در ارتباط با کارگاه های تولیدی است، انتخاب ماشین های حمل و نقلی مناسب برای پخش مواد پروتئینی خواهد بود. طبیعتاً ناوگان پخش محصولات یک کارخانۀ بزرگ کاملاً متفاوت از ناوگان پخش یک کارگاه تولیدی کوچک خواهد بود.

علاوه براین مسئله ای که اهمیت پیدا می کند، در ارتباط با حفظ کیفیت محصولات تولیدی است. ظرفیت ماشینی که برای پخش مواد پروتئینی انتخاب می شود، باید متناسب با حجم محصولات تولیدی باشد. این موضوع به اهمیت شکل چیدمان محصولات برمی گردد.

این چیدمان باید به شکلی باشد که گردش جریان هوا در داخل یونیت به خوبی صورت بگیرد و از طرفی بارگیری و تخلیۀ محصولات نیز به راحتی امکان پذیر باشد. بارگیری بالاتر از ظرفیت خودرو باعث می شود که شرایط مطلوب دمایی برای بخشی از محصولات فراهم نشود؛ که منجر به فاسد شدن آنها خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email