سردخانه-ثابت-موقت-1

چطور می‌توانیم یک سردخانه موقت داشته باشیم؟

تـاریـخ

فوریه 15, 2021

بسیاری از تولیدکننده ها، باغداران، کشاورزان و غیره از سردخانه برای نگهداری کوتاه مدت یا بلندمدت محصولات خود استفاده می کنند. در برخی از کارگاه ها حضور سردخانه باید به صورت مستمر باشد. برای مثال در کارخانه های تولید صنایع غذایی به طور معمول یک واحد سردخانه ای نیز وجود دارد. اما در برخی از صنایع و مراکز تولیدی ممکن است به طور مداوم نیازی به سردخانه وجود نداشته باشد. در این حالت این صنایع می توانند به سراغ استفاده از سردخانه ثابت موقت بروند. در این مقاله می خواهیم توضیح دهیم که چطور می توانید یک سردخانه ثابت را به طور موقت ایجاد کرده و مورد استفاده قرار دهید.

سردخانه موقت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

قبل از اینکه به سراغ بحث اصلی برویم، بد نیست که در یک مقدمه کوتاه به سردخانه های ثابت و کاربردهای آن اشاره کنیم. سردخانه های ثابت در حقیقت همین سردخانه های معمولی‌ای به حساب می‌ آیند؛ که به کمک یک سیکل تبرید تراکمی کار سردکردن اتاقکی ایزوله را انجام می دهند. سردخانه های ثابت در ابعاد متفاوتی ساخته می شوند و به دو نوع سردخانه های بالای صفری و سردخانه های زیر صفری دسته بندی می شوند.

ساخت سردخانه های ثابت در صنایع متفاوت کاربردهای متعددی دارد. از صنایع غذایی گرفته تا صنایع دارویی و حتا صنایع کشاورزی، از این سردخانه ها استفاده می شود. البته نوع استفاده‌ی هرکدام از این زیر دسته ها متفاوت است. برای مثال در صنایع دارویی همواره به یک سردخانه مرکزی نیاز است. اما برای کشاورزانی که به صورت فصلی محصولات خود را به فروش می رسانند یا صاحبان صنایع بالادستی، خیلی نیازی به یک سردخانه ثابت همیشگی وجود ندارد. اینجاست که پای سردخانه ثابت موقت به میان می آید.

منظور از سردخانه موقت چیست؟

سردخانه های موقت درست به مانند سردخانه های ثابت از سیکل های تبرید تراکمی برای سرمایش بهره می برند؛ اما یک تفاوت اصلی دارند. اینکه اتاقک آنها قابلیت جابه‌جایی و احداث مجدد را دارد. به طور معمول برای ساخت سردخانه ثابت موقت از ورقه های ساندویچ پنل استفاده می شود. جنس این ورقه ها به نحوی است که می توانید پس از تمام شدن دوره‌ی استفاده، آنها را از یکدیگر جدا کنید و در مکان دیگری مجدداً مورد استفاده قرار دهید.

چطور می توانیم یک سردخانه موقت ایجاد کنیم؟

اگر برای تولیدات خود نیاز به یک سردخانه موقت با ظرفیت بالا دارید، می توانید به جای استفاده از سردخانه های کانکسی یا به اصطلاح سیار به سراغ احداث یک سردخانه ثابت موقت بروید. البته برای احداث یک سردخانه موقت ثابت لازم است یک روند مشخصی را طی کنید.

یک: تعیین مشخصات سردخانه موقت

نخستین گام در احداث هر سردخانه ای تعریف و تعیین مشخصات فیزیکی آن است. باید مشخص کنید که چه انتظاری از این واحد سردخانه ای دارید و به دنبال چه چیزی هستید. چه ظرفیتی برای آن در نظر دارید، میزان بار سرمایشی مورد نیازتان چقدر است، محیطی که در آن قصد احداث سردخانه را دارید، از نظر آب و هوایی و مکانی چه شرایطی دارد و مواردی از این دست را باید مشخص نمایید.

دو: احداث سردخانه

در مرحله‌ی دوم هدف اجرای سردخانه ثابت موقت است. برای اینکه بتوان مجدداً از مصالح سردخانه های موقت استفاده کرد، به طور معمول برای احداث آن از ورقه های ساندویچ پنل کمک می گیرند. این ورقه ها از ترکیب چند مصالح ساختمانی با یکدیگر ساخته می شوند. ساندویچ پنل هایی که در ساخت سردخانه کاربرد دارند، از دو ورقه‌ی فلزی در دو طرف و یک لایه‌ی میانی عایق تولید می شوند؛ که جنس این لایه‌ی میانی معمولاً پلی یورتان است.

در مرحله‌ی احداث ابتدا باید ساختمان اصلی بنا به کمک نبشی‌ های فولادی ایجاد شود. سپس نوبت به برش و نصب ورقه های ساندویچ پنل می رسد. برای سقف سردخانه نیز از ساندویچ پنل های سقفی استفاده می شود. در مرحله‌ی آخر نیز نوبت به نصب تجهیزات سردخانه و کف سازی می رسد.

جمع بندی

ایجاد سردخانه ثابت موقت برای صنایع و تولیدی هایی که به طور موقت نیاز به یک سردخانه دارند، راهکار خوبی است. ساخت چنین سردخانه هایی معمولاً به کمک ساندویچ پنل ها انجام می گیرد. مزیت ساندویچ پنل در این است که اگر دیگر نیازی به سردخانه نداشته باشید، می توانید اتصالات آن را جدا کرده، مجدداً و در جای دیگری از این ساندویچ پنل ها استفاده کنید.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «طراحی سردخانه ثابت در پنج قدم» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email