۱۰ نکته برای حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری مواد غذایی منجمد در سردخانه ها - تصویر نشان دهنده بخشی از محفظه یخچالی مواد غذایی در یک سوپرمارکت خارجی است.

۱۰ نکته برای حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری مواد غذایی منجمد در سردخانه ها

تـاریـخ

سپتامبر 25, 2021

تغذیه سالم از مواد غذایی ارگانیک و تازه یکی از ارکان رشد و شکوفایی یک جامعه سالم است. از آنجا که بخش بزرگی از مواد غذایی فسادپذیر هستند، استفاده از سردخانه در نگهداری طولانی مدت آنها به امری رایج و ضروری تبدیل شده است. در این مقاله به ۱۰ نکته مهم در حفظ کیفیت و افزایش ماندگاری مواد غذایی منجمد در سردخانه ها اشاره می‌کنیم.

اول قبل از هر چیز: دمای مناسب

یکی از اصول مهم در نگهداری مواد غذایی در سردخانه، تنظیم دمای مناسب برای نگهداری مواد غذایی است. در سردخانه های صنعتی دمای فضاهای نگهداری مختلف با توجه محصولی که در آن نگهداری می‌شود تنظیم می‌شود، اما در مصارف خانگی و یا سردخانه های کوچک‌تر، بهتر است مواد غذایی را با توجه به عملکرد و دمای نقاط مختلف یخچال و سردخانه چیده شوند که تا حد ممکن از آسیب دیدن مواد غذایی جلوگیری شود. نگهداری مواد غذایی منجمد در دمای مناسب باعث می‌شود تا بافت و طعم آن‌ها حفظ شود.

دوم: بسته بندی مناسب

در سردخانه های کوچک، وظیفه محافظت از مواد غذایی در برابر اکسید شدن در اثر مجاورت با هوا، از دست دادن رطوبت و یا انتقال بو از سایر مواد غذایی (و در نتیجه تغییر مزه)، برعهده بسته‌بندی است.

هنگام خرید بسته بندی برای مواد غذایی خود توجه داشته باشید که از مواد اولیه باکیفیت تهیه شده باشند و امکان ورود و خروج هوا را تا جای ممکن ببندند. هنگام انتخاب بسته بندی به این موضوع نیز توجه داشته باشید که برخی مواد در دماهای پایین شکننده هستند و ممکن است عمر چندانی در فریزر شما نداشته باشند.

کیسه‌های فریزری، ظروف تترالاک (ظروف پلاستیکی یا شیشه‌ای با درب قفل‌دار و واشر سیلیکونی)، و در برخی موارد استفاده از فویل آلمینیومی انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد.

همچنین توجه داشته باشید تا مواد غذایی متفاوت را در ظروف و یا کیسه‌های جداگانه بسته بندی کنید تا از انتقال بو و مزه غذاها به یکدیگر جلوگیری شود.

 

سوم: لیبل و برچسب

انجماد و نگهداری در فریزر باعث جلوگیری از عدم فساد مواد غذایی نمی‌شود و تنها عمر مفید و ماندگاری آن‌ها را افزایش می‌دهد. حداکثر زمان نگهداری مواد غذایی منجمد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

استفاده از برچسب به منظور مشخص کردن تاریخ انجماد یا حداکثر مهلت استفاده از مواد غذایی، موجب می‌شود تا با رعایت ترتیب مصرف و استفاده از مواد غذایی قدیمی‌تر، چیزی در فریزر شما کیفیت خودش را از دست ندهد و فاسد نشود.

چهارم: انجماد سریع

بهتر است بلافاصله بعد از پخت و یا خرید مواد غذایی آن‌ها را منجمد کنید. استفاده از روش‌های انجماد سریع باعث می‌شود تا جای ممکن از شکل گیری کریستال های یخ جلوگیری شده و تاثیر منفی کمتری بر مواد غذایی شما داشته باشد.

برای انجماد سریع مواد غذایی تنها به یک سینی فلزی و کاغذ فر نیاز دارید. ابتدا کاغذ فر یا کاغذ روغنی را بر روی سینی مورد نظر قرار دهید. پیش از چیدن مواد غذایی بر روی سینی، تا حد امکان آن‌ها را خشک کنید و سپس مواد غذایی را روی آن بچینید. سینی را یکی دو ساعت در فریزر قرار دهید تا مواد غذایی نسبتا منجمد شوند. بعد از دو ساعت می‌توانید مواد غذایی را بسته بندی کرده و در فریزر قرار دهید. پیش انجماد مواد غذایی سرعت انجماد اصلی آن‌ها را کاهش می‌دهد و از افت کیفیت آن تا حد خوبی جلوگیری میکند.

پنجم: نسبت های به اندازه

مواد غذایی را در نسبت‌های کوچک و به اندازه نیازتان بسته بندی کنید. بسته بندی های کوچک‌تر و به اندازه هم دور ریز مواد غذایی را کاهش می‌دهد، و هم یخ زدایی را برای شما راحت‌تر می‌کند.

ششم: از یخ‌زدایی و انجماد مجدد مواد غذایی خودداری کنید.

وقتی یک بار مواد غذایی را یخ زدایی کردید، دیگر آن را فریز نکنید. انجماد مجدد باعث می‌شود تا بافت و طعم مواد غذایی آسیب ببیند.

هفتم: برفک زدایی منظم

اگر فریزر شما ضدبرفک نیست، یک برنامه منظم برفک زدایی برای آن درنظر بگیرید. برفک زدایی باعث می‌شود تا عملکرد فریزر شما بهتر باشد و انرژی کمتری مصرف کند. بعلاوه برفک بیش از حد موجب توزیع نامناسب و ناموزون دما در فریزر می‌شود.

هشتم: چیدمان منظم فریزر

برای فریزر و جانمایی مواد غذایی منجمد خود یک برنامه در نظر بگیرید. مواد غذایی مشابه را در کنار هم قرار دهید. مواد منجمد قدیمی‌تر را در دسترس بگذارید تا زودتر مصرف شوند و مطمئن شوید که مسیرهای گردش هوا در فریزر باز هستند.

نهم: فریزرتان تمیز باشد

سردخانه را به طور منظم تمیز کنید تا از تجمع گرد و غبار، باکتری‌ها و خرده مواد غذایی باقیمانده جلوگیری شود.

دهم: ظرفیت فریزر خود را بدانید (و بیشتر از ظرفیت آن را پر نکنید!)

ظرفیت فریزر شما در نگه‌داری مواد منجمد ثابت است. استفاده از فریزر بیش از ظرفیت برودتی آن در وهله اول موجب انجماد نامتوازن مواد غذایی می‌شود. عدم توازن در دمای فضاهای مختلف باعث آسیب دیدن بافت و کیفیت مواد غذایی شما می‌شود. بعلاوه گردش نامناسب هوا در فریزر می‌تواند باعث ایجاد برفک و کریستال های یخ در بافت مواد غذایی شود.

بعلاوه اگر فریزر شما بیش از حد پر باشد، خارج کردن مواد غذایی کار راحتی نیست. هم موجب افزایش مصرف انرژی می‌شود، هم می‌تواند به سایر مواد غذایی و همچنین فریزر شما آسیب بزند.

با رعایت این نکات ساده میتوانید ماندگاری مواد غذایی منجمد را افزایش داده و از افت کیفیت آن‌ها جلوگیری کنید. اگر در رابطه با یونیت‌های برودتی امگا و خدمات این شرکت در رابطه با سردخانه های ثابت سوالی دارید می‌توانید با شماره ۰۹۰۵۸۵۳۲۰۸۶ تماس بگیرید و یا در واتسپ برای ما پیغام بگذارید. همچنین با دنبال کردن اینستاگرام امگا از آخرین اخبار و مقالات منتشر شده در وبسایت امگا نیز با خبر خواهید شد.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email