اهمیت دما در حمل مواد غذایی -بایدها و نبایدها

اهمیت دما در حمل مواد غذایی – بایدها و نبایدهای کنترل دما

مـوضـوع

تـاریـخ

نوامبر 2, 2021

وقتی صحبت از بارگیری و جابه‌جایی مواد غذایی می شود، کنترل دما اهمیت بیشتری پیدا می کند. زیرا افزایش دما روی کیفیت نهایی اغلب مواد غذایی اثرگذار است. ضمن اینکه در برخی از موارد، این افزایش دما ممکن است باعث فاسد شدن محصول نیز بشود. البته این فقط افزایش دما نیست که روی کیفیت این محصولات اثرگذار است؛ بلکه در گاهی از اوقات کاهش دمای ناگهانی نیز مخرب خواهد بود. به همین خاطر در ادامه‌ی این مقاله قرار است درباره‌ی اهمیت دما در حمل مواد غذایی صحبت کنیم.

اهمیت دما در حمل مواد غذایی و دسته بندی آن

وقتی صحبت از مواد غذایی می شود، منظورمان هر آن چیزی است که مصرف خوراکی دارد. محصولات کشاورزی مثل میوه‌جات و مرکبات، محصولات پروتئینی مثل انواع گوشت های سفید و قرمز، مواد عذایی لبنی مثل ماست و پنیر و بستنی، مواد غذایی فرآوری شده مثل محصولات خشک بسته بندی شده و مواردی از این دست.

اهمیت دما در حمل مواد غذایی برای هرکدام از ااین محصولات متفاوت است. به همین خاطر باید این محصولات را بر اساس دمای نگهداری‌شان به سه زیردسته‌ی اصلی تقسیم بندی کنیم.

الف – نگهداری در محدوده پانزده تا سی درجه سانتیگراد

دسته ای از محصولات غذایی، مثل مواد فراوری شده‌ی خشک را باید در محدوده دمایی 15 تا 30 درجه سانتیگراد نگهداری کرد. انواع سوپ و ماکارونی، قند، چایی، شکر، چیپس و پفک، انواع کیک ها و بیسکوییت ها، کنسروهای مواد غذایی و … از جمله این محصولات هستند.

نگهداری طولانی مدت این محصولات در دمای پایین یا بالاتر از این محدوده روی کیفیت آن ها اثر مخرب خواهد گذاشت. با این همه اهمیت دما در حمل مواد غذایی برای این دسته، کمترین میزان ممکن است.

ب – نگهداری در دمای صفر تا پانزده درجه سانتیگراد

دومین دسته‌ای که قصد داریم از آنها صحبت کنیم، محصولاتی هستند که باید آنها را در محدوده دمایی صفر تا پانزده درجه سانتیگراد نگهداری کرد. اهمیت دما در حمل مواد غذایی زمانی مشخص می شود که بدانید، بالاتر رفتن دما از این محدوده منجر به فاسد شدن زودهنگام آنها خواهد شد. از طرفی پایین‌ آمدن دما و انجماد کامل نیز روی کیفیت این محصولات اثرگذار خواهد بود.

محصولات کشاورزی مثل انواع میوه ها و سبزیجات، اغلب محصولات لبنی، محصولات پروتئینی فرآوری شده و محصولات غذایی تر جزء این دسته طبقه بندی می شوند.

ج – نگهداری در دمای زیر صفر درجه سانتیگراد

بیشترین میزان توجه را در حمل محصولات غذایی باید معطوف به این دسته کرد. یعنی محصولاتی که باید به صورت منجمد نگهداری شوند و به طبع حمل و نقل آنها نیز باید به وسیله یخچال های زیر صفری صورت بگیرد. محصولات گوشتی منجمد، بستنی و برخی از مواد غذایی کنسرو شده، جزء این دسته قرار می گیرند.

اهمیت دما در حمل مواد غذایی

حال که با سیستم کلی دسته بندی محصولات غذایی آشنا شدیم، بهتر می توانیم به اهمیت دما در حمل و نقل محصولات و شیوه های جابه‌جایی آن‌ها بپردازیم. تعیین شیوه‌ی حمل و نقل محصولات غذایی شامل فاکتورهای متفاوتی می شود؛ اما در اینجا تمرکز ما بر اساس اهمیت کنترل دما می باشد.

اهمیت دما در حمل مواد غذایی منجمد شده

گفتیم که مهم ترین دسته از محصولات غذایی، موادی هستند که باید پس از انجماد عمل حمل و نقل آنها را پیگیری کرد. در این گونه از موارد لازم است از یخچال های حمل و نقلی زیر صفری استفاده شود. ضمن اینکه قبل از بارگیری لازم است عملیات پیش سرد کردن را نیز روی این محصولات انجام داد.

نکته‌ی دوم در زمان حمل و نقل است. در زمان جابه‌جایی باید نظارت کاملی بر دمای عملکردی یخچال صورت گیرد. هرگونه تغییر ناگهانی دما در این محصولات یک شوک دمایی به محصولات وارد می کند؛ که کیفیت و زمان نگهداری آنها را کاهش می دهد.

اهمیت کنترل دما در حمل و نقل محصولات غذایی حساس به دما

دسته‌ی دوم، شامل محصولاتی است که در زمان جابه‌جایی باید محدوده دمایی صفر تا پانزده درجه سانتیگراد را برای آنها رعایت کرد. در این گونه از موارد، یخچال های حمل و نقلی بالای صفری گزینه‌ی مطلوبی خواهند بود. اهمیت دما در حمل مواد غذایی این دسته، اگر بیشتر از محصولات منجمد نباشد، کمتر نیست.

اگرچه در این دسته نیازی به پیش سردکردن وجود ندارد؛ اما در زمان حمل و نقل باید نظارت کاملی بر یخچال حمل و نقلی صورت گیرد. در این دسته نیز هرگونه شوک دمایی منجر به فاسد شدن محصولات، پایین آمدن کیفیت آنها و یا کاهش زمان نگهداریشان خواهد شد.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «نکات مربوط به بهداشت ماشین های پخش مواد غذایی» را برای اطلاع از ابعاد دیگر تبرید در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email