نکات بهداشتی مربوط به ماشین های پخش مواد غذایی

نکات مربوط به بهداشت ماشین های پخش مواد غذایی

مـوضـوع

تـاریـخ

نوامبر 16, 2020

اغلب ماشین های پخش مواد غذایی امروزه به یخچال های حمل و نقلی مجهز شده اند. دلیل این کار جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی و حمل ایمن‌تر این محصولات است. محصولات غذایی جزء موادی هستند که اگر در شرایط بد دمایی و هوایی قرار بگیرند، خیلی زود کیفیت اولیۀ خود را از دست می دهند و در درجۀ بعد فاسد شده، دیگر قابل استفاده نخواهند بود. به همین خاطر جابه‌جایی آنها باید طبق اصول بهداشتی مشخصی انجام شود. در این مقاله قصد داریم دربارۀ بهداشت ماشین های پخش مواد غذایی و موارد ایمنی و بهداشتی مربوط به حمل مواد غذایی صحبت کنیم.

دسته بندی ماشین های پخش مواد غذایی متناسب با نوع محصول

امروزه محصولات غذایی را در دسته بندی های مشخصی قرار می دهند. یکی از دلایل مهم برای دسته بندی این محصولات، ویژگی هایی است که شرایط نگهداری آنها را متفاوت می کند. به طور کلی می توانیم محصولات غذایی را در دو دستۀ حساس به دما و غیرحساس به دما قرار دهیم.

دستۀ اول شامل محصولاتی می شوند که نگهداری آنها باید طبق دستورالعمل های مشخص شده صورت بگیرد. زیرا تغییرات دمایی منجر به از بین رفتن کیفیت اولیۀ این محصولات یا خراب شدن کامل آن ها می شود. برای مثال مواد پروتئینی و گوشتی جزء محصولاتی هستند که برای نگهداری آنها به یخچال فریزری نیاز خواهید داشت. یا محصولات لبنی، مثل پنیر، شیر، دوغ، ماست و … را باید در دمای مشخص و تحت شرایط هوایی مشخصی نگهداری کرد. برخی از محصولات مثل گوشت های منجمد یا بستنی را هم که باید در دمای زیر صفری نگهداری کرد. ماشین های پخش مواد غذایی مورد نیاز برای حمل این محصولات نیز به طبع باید ویژگی های لازم برای جابه‌جایی این دسته را داشته باشد.

در کنار این موارد، محصولات دیگری هم هستند که خیلی حساسیتی نسبت به دما ندارند. ذخیره سازی و حمل این مواد به سختی دستۀ اول نیست و فقط لازم است یک سری اصول اولیه را در نظر بگیرید. برای مثال جهت انبار کردن کنسروها و محصولات غذایی خشک فقط کافی است که آنها را در جایی نگهداری کنید که در معرض مستقیم نور خورشید نباشد و درجه حرارت محیط هم از 30 درجه سانتیگراد فراتر نرود. طبیعی است که ماشین های پخش مواد غذایی برای این محصولات نیازی نیست که ویژگی های خاصی داشته باشند.

نکات مهم در رابطه با بهداشت ماشین های پخش مواد غذایی

مسئلۀ بعدی در جابه‌جایی محصولات غذایی در نظر گرفتن نکات بهداشتی است. به همین خاطر است که امروزه از ماشین های پخش مواد غذایی با استانداردهای مشخص استفاده می شود.

اصول کلی در بحث مباحث بهداشتی این است که هر ماشین حمل محصولات غذایی متناسب با نوع محصول مورد نظر طراحی شود. برای مثال ماشینی که برای جابه‌جایی بستنی استفاده می شود، باید طراحی ویژه ای داشته باشد. از جمله اینکه دمای یونیت یخچالی آن باید پیوسته در محدودۀ منفی پنج تا منفی پانزده درجه سانتیگراد حفظ شود. همچنین بحث نظارت بر عملکرد یونیت یخچالی ماشین نیز مطرح است. برای این کار باید طبق دستورالعمل های بهداشتی اعلام شده اقدام کرد. رانندۀ خودرو باید از ابتدا در جریان این دستورالعمل ها باشد و در هنگام حمل و نقل در صورت بروز هر گونه مشکل، موارد را پیگیری کند.

موارد ایمنی در حمل محصولات غذایی

حمل محصولات با ماشین های پخش مواد غذایی مخصوص شامل سه مرحلۀ کلی می شود. مرحلۀ اول بارگیری محصولات است. سپس نوبت به جابه‌جایی محصولات می رسد. در پایان نیز بحث تخلیه و تحویل محصولات مطرح می شود. نکات ایمنی و بهداشتی لازم برای حمل و نقل محصولات غذایی متناسب با این سه مرحله تعریف می شود.

بارگیری محصولات از درب کارخانه

نخستین مرحله بارگیری محصولات است. در این مرحله ماشین های پخش مواد غذایی باید از قبل شسته شده، عملیات میکروب زدایی روی آن انجام گرفته شده باشد. در مرحلۀ بارگیری باید کارگرها نیز نکات بهداشتی را به درستی رعایت کنند. مسئلۀ دیگر تست کردن سلامت خودرو و یونیت سرمایشی آن قبل از مرحلۀ بارگیری است.

جابه‌جایی محصولات

مهم ترین مرحله در حمل محصولات مرحلۀ جابه‌جایی آن است. در این مرحله باید شرایط دمایی و هوایی خودرو پیوسته در محدودۀ مشخصی ثابت بماند. این کار به کمک سیستم کنترلی یونیت سرمایشی انجام می گیرد. اما رانندۀ خودرو نیز باید پیوسته بر کار یونیت نظارت داشته باشد.

توزیع محصولات در فروشگاه های مواد غذایی

آخرین مرحله در نظام توزیع رساندن محصولات به فروشگاه ها به وسیلۀ ماشین های پخش مواد غذایی است. در این مرحله باید با نظارت رانندۀ خودرو و طبق پروتکل های تعیین شده محصولات در شهر توزیع شود. مسئلۀ مهم نظارت بر شرایط دمایی و هوایی داخل یونیت یخچالی در هنگام توزیع است؛ که به خاطر باز بودن در یونیت در معرض هوای بیرون قرار می گیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email