به روزرسانی تجهیزات سردخانه های قدیمی

به روزرسانی تجهیزات سردخانه های قدیمی

تـاریـخ

ژانویه 30, 2021

سردخانه ها جزء تأسیسات مهمی هستند که سال هاست در کارخانه ها، تولیدی ها، مراکز پخش، رستوران‌ها و دیگر مراکز این چنینی مورد استفاده قرار می گیرند. نکته مهم درباره‌ی این تاسیسات عمر مفید دستگاه های آن است. به طبع اجزاء سازنده سردخانه ها تا یک جایی قابل تعمیر و یا تعویض هستند و به مرور بایستی تجهیزات مدرن و به روز را جایگزین تجهیزات قدیمی و خارج از رده کرد. در حقیقت این به روزرسانی تجهیزات سردخانه است که اینجا اهمیت پیدا می کند. به همین خاطر در ادامه قصد داریم درباره‌ی چگونگی این به روزرسانی و اهمیت آن صحبت کنیم.

عمر مفید سردخانه ها – تجهیزات و قطعات سازنده

هر سردخانه با در کنار هم قرار گرفتن یک سری تجهیزات صنعتی به مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، تابلوی برق، سیستم های تهویه، دیواره های عایق و … ساخته می شوند. این موارد شامل تمامی سردخانه های ثابت، متحرک، صنعتی و … می شود.

در مقاله‌ی «قطعات کلیدی یونیت برودتی و عمر مفید و زمان تعویض آنها» درباره‌ی مهم ترین اجزاء یک سردخانه صحبت کردیم. همچنین گفتیم که در چه مواقعی باید اقدام به تعمیر این قطعات کرد و چه مواقعی نیاز به تعویض آنها خواهد بود.

نکته‌ی دیگر در رابطه با این مبحث اهمیت به روزرسانی سردخانه است. این مسئله وقتی مطرح می شود که دیگر تجهیزات صنعتی قدیمی کارایی خود را از دست داده باشند و یا تجهیزات جدیدتر ویژگی‌ های منحصر به فردی را در اختیار شما قرار دهد. در ادامه به این مسئله می پردازیم.

چرا به روزرسانی سردخانه باید انجام شود؟

از ساده‌ترین تجهیزات ساخت بشر گرفته تا سیستم های نرم افزاری پیوسته نیاز دارند که به روزرسانی شوند. دلیل این امر پیشرفت سریع تکنولولوژی و جایگزینی تکنولوژی های نسل جدید با تکنولوژی های قدیمی است. برای مثال نخستین چرخه های گرمایش و سرمایش را در نظر بگیرید. قدیمی ترین سیستم ترمودینامیکی دنیا، سیستم ماشین بخار نیوکامن بود؛ اما پس از آن سیکل های ترمودینامیکی تکمیل‌تر شدند. به نحوی که کارایی و بازدهی آن بالاتر رفت و همچنین در مدل‌ های جدیدتر ایمنی آن بالاتر رفت.

این روند پیشرفت را در سردخانه های صنعتی نیز می توانید ببینید. اگرچه سال هاست سردخانه های صنعتی به کمک سیکل های تبرید تراکمی طراحی می کنند؛ اما تجهیزات اولیه آن و دستگاه های آن به مرور پیشرفت کرده‌اد. به نحوی که سردخانه های امروزی بازدهی بالاتری دارند، ایمن تر هستد، مصرف انرژی در آن‌ ها بهینه‌تر شده است و البته نصب و راه اندازی آنها نیز به فضای کمتری احتیاج دارد.

اما چه عواملی باعث می‌شوند تا به سمت به روز رسانی سردخانه سوق داده شوید؟

  • افزایش تقاضا و احساس نیاز برای امکانات پیشرفته‌تر و فضای بزرگ‌تر
  • افزایش هزینه‌های عملیاتی نگه‌داری سردخانه
  • تمایل مصرف کنندگان به استفاده از مواد غذایی منجمد و فاسد شدنی مثل گوشت و …
  • افزایش تولید و تقاضا برای داروهایی که برای نگه‌داری و حمل و نقل نیازمند به زنجیره سرد و دمای زیر صفر هستند
  • افزایش کسب و کارهای الکترونیک فروش مواد غذایی و بالطبع رشد تقاضا برای انبار و سردخانه

به روزرسانی سردخانه یا نصب یک سردخانه جدید؟

یکی از علامت سوال های مهم در ذهن تولید کننده ها این است که آیا به جای به روزرسانی سردخانه بهتر نیست که یک سردخانه جدید را راه اندازی کرد؟

ساخت و راه اندازی یک سردخانه جدید معمولاً جزء گزینه های اولیه‌ی سرمایه گذاران نیست. زیرا این کار هزینه‌ی بالایی را در پی دارد. به همین خاطر در اغلب موارد به روزرسانی تأسیسات اصلی و جانبی سردخانه و همچنین بهبود سیستم کنترلی و نظارتی سردخانه در اولیت قرار می گیرد.

موارد به روزرسانی در سردخانه ها شامل چه مواردی است؟

در جواب این پرسش ۳ مورد را به طور کلی می توانیم نام ببریم. که هرکدام اهمیت خود را دارد و در مواقع لازم باید در دستور کار قرار گیرد:

یک: مهم ترین مسئله سال ساخت سردخانه است. اگر سال هاست از یک سردخانه قدیمی بهره می برید و حس می کنید بهره وری آن پایین آمده، شاید بهتر است به فکر جایگزینی تأسیسات این سردخانه قدیمی با تجهیزات یک سردخانه جدید باشید. اگرچه این کار هزینه‌ی زیادی دارد؛ اما در پی این به روزرسانی کامل صاحب یک سردخانه جدید، با بازدهی بالا خواهید شد.

دو: مورد دوم برای مواقعی است که نیازی به جایگزینی کل تأسیسات سردخانه وجود ندارد؛ اما به کمک به روزرسانی سردخانه به شکل جزئی می توانید باعث بهبود عملکرد سردخانه، ایمنی آن و پایین آوردن مصرف انرژی‌ سردخانه شوید.

سه: به روزرسانی سردخانه همیشه هم معطوف به تجهیزات اصلی نیست. گاهی نیز این به روزرسانی می تواند شامل نرم افزارهای مدیریتی و کنترلی سردخانه شود. مجموعه‌ای کنترلی که می تواند باعث بالاتر رفتن نظارت کارفرما بر سردخانه شود.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «ساخت سردخانه ثابت پیش ساخته در چند قدم» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email