تبرید با نیتروژن مایع به کمک دیزل - آیا نیتروژن مایع رقیبی تازه است؟

تبرید با نیتروژن مایع به کمک دیزل – آیا نیتروژن مایع رقیبی تازه است؟

مـوضـوع

تـاریـخ

جولای 25, 2020

به کمک نوآوری های فناورانه، صنعت پخش مواد غذایی برای حفظ مواد حین ترابری، راه حل پاک تری در دسترس دارد: سرمایش نیتروژنی. سیستم فعلی سرمایش، مکانیکی است و با موتور دیزل راه اندازی می شود. اگرچه این واحد ها عملکرد مؤثری دارند، اما مقدار قابل توجهی سر و صدا و آلودگی هوا تولید می کنند.

تبرید با نیتروژن مایع چگونه کار می کند؟

نیتروژن بی رنگ، بی بو و بی مزه و گازی منفعل از نظر شیمیایی است که تقریبا ۷۸٪ از اتمسفر زمین را تشکیل داده است. نیتروژن مایع همان گاز نیتروژن در حالت مایع است که در دمای بسیار پایین به جوش می آید و در دمای اتاق به سرعت منبسط و تبدیل به گاز می شود (۱ لیتر نیتروژن مایع ۷۰۰ لیتر گاز نیتروژن تولید می کند).

نیتروژن مایع یک مایع کرایوژنیک (دما پایین) است که در موارد سرماسازی متعددی مانند یخ زدن مواد غذایی و حفظ نمونه های بیولوژیک استفاده می شود. جدیدترین استفاده از نیتروژن مایع در صنعت خرده فروشی مواد غذایی و نوشیدنی است که در آن از این ماده برای تولید نوع جدیدی از بستنی استفاده می شود. نیتروژن با تبخیر و سرمایش هوا، یک مه قابل رؤیت تولید می کند که تجربه سرگرمی مشتری را دوچندان می نماید.

در صنعت ترابری مواد غذایی،‌ سامانه سرمایش نیتروژنی از نیتروژن مایع به منظور سردکردن مواد غذایی استفاده می نماید. نیتروژن مایع در یک تانک ذخیره سازی که در زیر کامیون تعبیه شده است قرار دارد. چون این تانک بیرون محفظه یخچال است، نیتروژن مایع هرگز با مواد غذایی تماس مستقیم پیدا نمی کند. برای ایجاد سرمایش، نیتروژن مایع ابتدا از یک مبادله کن گرما عبور می کند. طی این حرکت با جذب گرمای هوای محفظه یخچال تبخیر می شود. فن هایی با توان بالا هوای خنک را درون محفظه به جریان می اندازند و به این طریق تمام غذاها در دمای کمتر از محدوده خطر فساد، نگهداشته می شوند.

سیستم های رایج سرمایش مکانیکی حین کار صدای زیادی تولید می کنند. حتی وقتی خود کامیون خاموش است، واحد سرمایش می تواند تا 80dB نویز ایجاد کند که تقریبا به اندازه سرو صدای یک منطقه شلوغ شهری است. این میزان نویز از میزان آلودگی صوتی مجاز شهری متجاوز است و لذا ساعات خدمت رسانی این کامیون ها به منظور توزیع مواد غذایی را محدود می کند. سایر ایرادهای سیستم سرمایش مکانیکی عبارتند از اتکا بر مبردهای شیمیایی خطرناک، نگهداری پرهزینه و هزینه تعمیرات.

بر خلاف این سیستم ها، سامانه نیتروژن مایع نویزی کمتر از سطح آلودگی صوتی تولید می کند و بنابراین کار پخش می تواند در هر زمان انجام گیرد. این امر هم به راننده ها منفعت می رساند و هم به کسب و کارهای هدف مانند رستوران ها، سوپرمارکت ها و سایر کسب وکارهایی که می خواهند تحویل کالا را در خارج از زمان کاری داشته باشند.

تبرید با نیتروژن مایع به کمک دیزل - آیا نیتروژن مایع رقیبی تازه است؟

سیستم نیتروژن باعث کاهش قابل توجهی در تولید کربن دی اکسید می شود. شرکتهای ترابری که می خواهند تصویری دوستدار محیط زیست از خود ایجاد کنند، به دلایل گفته شده از سامانه نیتروژن مایع استفاده می کنند.

در حالی که سامانه کرایوژنیک (گاز مایع) هزینه ها و آلودگی سرمایش مکانیکی را کاهش می دهد، اما این سامانه بی نقص هم نیست. نیتروژن مایع در صورتی که به بیرون نشت کند (مثلا در اثر تصادف) یا با مواد غذایی تماس یابد می تواند خطرساز باشد. گاز نیتروژن گازی خفه کننده است که می تواند اکسیژن هوا را جابجا نماید. اگر گاز نیتروژن به داخل محفظه یخچال نشت پیدا کند، کارکنانی که در محفظه را به منظور بررسی بار باز می نمایند ممکن است تنها پس از چند دقیقه پس از ورود به آن دچار سرگیجه، بیهوشی یا حتی مرگ شوند.

کارگری که نشتی ها را پاک می کند باید مراقب باشد که نیتروژن مایع با پوست او تماس نیابد. در بدترین سناریو چنانچه انگشت کارگر کاملا در نیتروژن مایع فرو رود، او انگشتش را از دست خواهد داد. نیتروژن مایع همچنین در صورت تماس می تواند باعث سوختگی سرد یا از بین رفتن بینایی شود. پوست بدون حفاظ به اجسامی که با نیتروژن مایع سرد شده اند می چسبد.

لاستیک یا فولاد کربن در تماس با این ماده حالتی شکننده پیدا می کنند. تبخیر ناگهانی این مایع نیز نیروی عظیمی ایجاد می کند. اگر خروجی های سیکل خنک کاری دچار گرفتگی باشند یا اگر محفظه یخچال یا انبار نگهداری کاملا بدون درز باشد، می تواند منجر به افزایش فشار بیش از حد مجاز و انفجار شود.

چگونه کارکنان را در مقابل خطرات احتمالی سرمایش با نیتروژن مایع ایمن نماییم؟

برای محفظه های نیتروژن مایع، مهمترین راه اجتناب از خطرات، نگهداری آنها در محلی با تهویه مناسب و به دور از رطوبت و مواد شیمیایی است که باعث پوسیدگی محفظه نگهداری آن می شوند. در یخچال کامیون ها، ساز و کاری موسوم به «مانیتور اکسیژن» می تواند کارگران را از خطر خفگی با نیتروژن مایع محفوظ دارد. این مانیتورها پیوسته میزان اکسیژن در محفظه بار را ثبت می کنند.

زمانی که سیستم کرایوژنیک صحیح کار می کند اکسیژن در حد میزان ایمن باقی می ماند و زنگ هشدار ساکت می ماند. اما زمانی که نیتروژن به داخل محفظه نشت کند – به علت تصادف یا عملکرد معیوب سامانه – سطح اکسیژن شروع به کاهش می نماید. زمانی که سطح اکسیژن کمتر از میزان مندرج در استاندارد OSHA گردد، مانیتور اکسیژن روشن شده و چشمک می زند و زنگ هشدار به صدا در می آید. این موضوع به کارگر می فهماند که خطری وجود دارد بنابراین آنها در محفظه را باز نمی کنند و به فضای فاقد اکسیژن وارد نمی شوند.

از آنجا که کارکنان تنها طی چند دقیقه دچار تبعات ناشی از کمبود اکسیژن می شوند، مانیتور اکسیژن تجهیزی ضروری است تا عملکرد سامانه را رصد کند و امنیت کارکنان را در صورت بروز هر گونه خطای سامانه حفظ کند. از آنجا که نیتروژن ناپیدا و بی بو است کارکنان راهی ندارند که متوجه شوند آیا سیستم درست کار می کند یا دچار نشتی است. بعضی از تولیدکنندگان در مانیتورهای اکسیژن از سنسورهای زیرکونیوم اکسید استفاده می کنند که تا بیش از ۱۰ سال کارایی دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email