تفاوت عملکرد سیستم های تهویه مطبوع خودروهای حمل و نقل عمومی و با یونیت های تبرید

تفاوت عملکرد سیستم‌های تهویه مطبوع خودروها و یونیت های تبرید

مـوضـوع

تـاریـخ

نوامبر 11, 2020

امروزه سیستم تهویه مطبوع علاوه بر ساختمان های مسکونی و اداری راه خود را به درون خودروهای شخصی و عمومی نیز باز کرده است. در حقیقت همان قدر که خنک سازی محیط و تصفیۀ هوای محیط در یک محیط ساختمانی اهمیت دارد، به همان قدر در وسایل نقلیه عمومی نیز دارای اهمیت است. از طرفی از تهویۀ مطبوع و سرمایش علاوه بر وسایل نقلیه عمومی برای حمل و نقل محصولات غذایی و دارویی نیز استفاده می شود. نکتۀ جالب توجه شباهت ها و تفاوت هایی است که بین تهویه مطبوع یونیت های حمل و نقلی و تهویه مطبوع وسایل نقلیه عمومی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم دربارۀ همین شباهت ها و تفاوت ها صحبت کنیم.

کارایی سیستم تهویه مطبوع در وسایل نقلیۀ عمومی و یونیت های حمل و نقلی

قبل از اینکه به سراغ بررسی تفاوت های تهویه مطبوع در این دو مورد برویم، از اینجا شروع کنیم که اصلاً سیستم تهویه مطبوع برای وسایل نقلیه عمومی و یونیت های حمل و نقلی چه کاربردی دارند.

کاربرد تهویه مطبوع در وسایل حمل و نقل عمومی

امروزه از اتوبوس، قطار، مترو و وسایلی از این دست برای جابه‌جایی های درون شهری و برون شهری استفاده می شود. روزانه هزاران نفر به کمک این وسایل نقلیه عمومی از مکانی به مکان دیگر و از شهری به شهر دیگر می روند. با توجه به اینکه بخشی از فعالیت های صنعتی دنیای مدرن با هدف تأمین رفاه مردم صورت می گیرد، عجیب نیست که در این وسایل نقلیه عمومی نیز از سیستم های تهویه مطبوع متنوعی استفاده شود. وظیفۀ این دستگاه های تهویه مطبوع تازه سازی جریان هوا و یکنواخت کردن و مناسب سازی میزان دما و رطوبت در داخل وسایل نقلیۀ عمومی است.

کاربرد تهویه مطبوع در یونیت های حمل و نقل

با گسترش صنعت تولید سیستم های تهویه مطبوع، از این فراوردۀ قرن جدید در صنعت حمل و نقل نیز استفاده شد. در گذشتۀ نه چندان دور تصور اینکه بتوانید محصولی را در نقطۀ A تولید کنید و سپس آن را به نقطۀ B کیلومترها دورتر از مکان تولید انتقال دهید، یک تصور عجیب و غریب بود. به خصوص اگر محصول تولیدی نسبت به تغییر دما حساسیت بالایی می داشت و خیلی زود فاسد شده یا کیفیت خود را از دست می داد.

درست در اینجا بود که طراحی سیستم تهویه مطبوع به سراغ صنعت حمل و نقل آمد. امروزه از یونیت های حمل و نقلی کوچک و بزرگ برای جابه‌جایی محصولات قابل فساد استفاده می شود.

شباهت سیستم تهویه مطبوع در وسایل نقلیه عمومی و یونیت های حمل و نقلی

حال که با کارایی تهویه مطبوع در وسایل نقلیه عمومی و یونیت های حمل و نقلی آشنا شدید، بهتر می توانیم دربارۀ شباهت ها و تفاوت های آن صحبت کنیم.

بحث را ابتدا با شباهت های این دو سیستم آغاز کنیم. در اغلب موارد برای طراحی سیستم های تهویه مطبوع در خودروها از سیکل تبرید تراکمی هواخنک استفاده می شود. در این سیکل سرمایش محیط به کمک یک گاز تبریدی (معمولاً از خانوادۀ فریون) کمک گرفته می شود. طراحی سیستم تهویه مطبوع به نحوی است که از کنار هم قرار گرفتن دو یونیت بیرونی و درونی شکل می گیرد. چه در خودروهای حمل و نقلی و چه در وسایل نقلیۀ عمومی، یونیت بیرونی باید در معرض هوای آزاد نصب شود. زیرا خنک سازی سیال مبرد باید به کمک جریان هوا انجام شود.

یونیت داخلی در داخل کابین وسایل نقلیه عمومی یا در کانتینر وسایل حمل و نقلی نصب می شود. به طور کلی می توان گفت که لااقل از نظر طراحی سیستم تهویه مطبوع در وسایل حمل و نقل عمومی و یونیت های حمل و نقلی مشابه هم است.

بررسی تفاوت های دستگاه تهویه مطبوع در وسایل نقلیه عمومی و یونیت های حمل و نقلی

از سر شباهت ها که عبور کنیم، نوبت به بررسی تفاوت ها می رسد. اگرچه از نظر ظاهری سیسیتم تهویه مطبوع در هر دو مورد شبیه به یکدیگر است؛ اما از نظر عملکرد و دقت عملکرد تفاوت های زیادی با هم دارند.

مهم ترین عامل این تفاوت ها به اهمیت تغییرات دما در یونیت های حمل و نقلی برمی گردد. فراموش نکنید که در یک یونیت حمل و نقلی کمترین تغییر دمای کنترل نشده، منجر به خراب شدن محصولات کانتینر می شود. در حالی که برای خودروهای حمل و نقل عمومی این مسئله از درجه اهمیت کمتری برخوردار است. به همین خاطر سیستم کنترلی دستگاه های تهویه مطبوع در یونیت های حمل و نقلی باید دقت عملکرد بهتری داشته باشند.

نکتۀ دیگر اینکه در یونیت های حمل و نقلی دمای عملکردی سیستم ممکن است زیر صفر هم باشد یا در بالاتری حد ممکن به حدود 20 درجه سانتیگراد می رسد.

نکتۀ پایانی نیز به بحث گردش جریان هوا برمی گردد. در داخل یونیت های حمل و نقلی چگونگی گردش جریان هوا نیز دارای اهمیت بیشتری نسبت به وسایل نقلیه عمومی است.

درمجموع می توان ادعا کرد که طراحی و ساخت سیستم تهیویه مطبوع برای یونیت های حمل و نقلی فراید پیچیده تری است و باید با دقت بیشتری صورت بگیرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email