بررسی تفاوت‌های کنترل پنل‌های امگا

بررسی تفاوت‌های کنترل پنل های امگا

مـوضـوع

تـاریـخ

ژوئن 15, 2020

امروزه برای کنترل بهتر یونیت‌ های حمل و نقل از سیستم های کنترلی پیشرفته استفاده می کنند. در داخل ایران نیز کنترل پنل های امگا جزء سیستم های کنترلی مناسب جهت تجهیز کانتینرهای حمل و نقل به شمار می رود. این سیستم های کنترلی در کابین خودرو و در جایی که کاملاً در دسترس باشد نصب می شود. به شکلی که رانندۀ خودرو به راحتی بتواند صفحۀ نمایشگر کنترل پنل را ببیند، از علائم هشدار دهنده اطلاع پیدا کند و در مواقع لازم تنظیمات مورد نظرش را روی کنترل پنل اجرا نماید. کنترل پنل های امگا در یک مدل سرمایشی با شماره مدل 630 و یک مدل سرمایشی – گرمایشی با شماره مدل 604 تولید می شوند. در این مقاله قصد داریم به مقایسۀ این دو مدل بپردازیم و ببینیم در چه مواقع باید به سراغ کدام یک از این دو مدل برویم.

آشنایی با ساختمان کلی کنترل پنل ها

بحث را از ابتدای کار یعنی دست یافتن به یک آشنایی نسبی از ساختمان کنترل پنل های امگا شروع کنیم. خودروهای حمل و نقل، سیستم هایی هستند که از آن ها برای نگهداری و جابه‌جایی مواد فسادپذیر استفاده می شود. یخچال نصب شده بر روی این اتوموبیل‌ ها از دو بخش کانتینر و یونیت تبریدی حمل و نقل ساخته شده است؛ که کانتینر همان محفظۀ یخچال بوده و یونیت نیز یک سیکل تبرید تراکمی است که به کمک آن کار سرمایش محیط داخلی کانتینر امکان پذیر می شود.

مسئلۀ اصلی در استفاده از یونیت های تبریدی حمل و نقل، نحوۀ کنترل عملکرد آنها است. در نظر داشته باشید که هدف اصلی نگهداری و محافظت از محصولات فسادپذیر در زمان حمل و نقل است. پس باید شرایط محیطی مثل دما، میزان رطوبت و گردش هوا در داخل کابین کانتینر به درستی رعایت شود. کاری که تنها به کمک سنسورهای تنظیم کننده و یک کنترلر دقیق امکان پذیر خواهد بود. این جاست که پای کنترل پنل های امگا به این میدان باز می شود.
کنترل پنل های امگا یک سیستم کنترلی کامپیوتری هستند که به کمک سنسورهای حساس به دما، رطوبت و … می توانند به نحوۀ عملکرد یونیت های تبریدی حمل و نقل نظارت داشته باشند و در مواقع لازم عملکرد آن ها را کنترل کنند. این کنترل از مرحلۀ راه اندازی یونیت آغاز شده و تا زمان خاموش شدن دوبارۀ یونیت نیز ادامه دارد. به عبارتی کنترل پنل نقش یک رابط کاربری را دارد که استفاده از یونیت های حمل و نقل را برای رانندگان خودروهای حمل و نقل برودتی ساده می کند.

کنترل پنل های امگا

یونیت های تبریدی حمل و نقل امروزه در دو نوع زیر صفر و بالای صفر طراحی و تولید می شوند. دسته بندی معمول دیگری که برای این یونیت ها کاربرد دارد، دسته بندی آنها در دو نوع سرمایشی و سرمایشی – گرمایشی است. به همین خاطر است که مهندسان طراح شرکت امگا برای کنترل این یونیت ها نیز از دو نوع کنترل پنل با ویژگی های عملکردی متفاوت استفاده کرده اند. در ادامه به معرفی این دو کنترل پنل خواهیم پرداخت و ویژگی های هرکدام را مرور می کنیم.

کنترل پنل امگا مدل 630

کنترل پنل مدل 630 برای کنترل یونیت های حمل و نقل سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند. یونیت های سرمایشی ممکن است شامل یونیت های تبریدی زیر صفر یا یونیت های تبریدی بالای صفر باشد. نکتۀ مهم در این یونیت ها دمای محفظۀ داخلی یخچال است که نباید از یک محدودۀ دمایی خاص بالاتر برود. در اغلب موارد از یونیت های سرمایشی جهت حمل و نقل محصولات لبنی خاص، گوشت های یخ زده و برخی از محصولات دارویی استفاده می کنند. محصولاتی که اگرچه تغییرات دما برایشان دارای اهمیت است، اما درجۀ این اهمیت خیلی هم گسترده نیست.

دمای عملکردی کنترل پنل مدل 630 بازۀ دمایی منفی چهل درجۀ سانتیگراد تا مثبت شصت درجۀ سانتیگراد را می تواند کنترل کند. اما به طور دیفالت دمای کنترل پنل روی عدد -18 درجۀ سانتیگراد تنظیم است. این کنترل پنل ها می توانند بازۀ تغییرات دما را بین صفر تا بیست درجۀ سانتیگراد اختلاف دما کنترل کنند. اینکه از چه حدی برای تلورانس دما استفاده کنید، به تنظیمات اعمال شده بر روی کنترل پنل برمی گردد. جهت دسترسی به تنظیمات لازم است به کمک دفترچۀ راهنما و کلیدهای کنترل کننده آنچه در نظر دارید را انجام دهید. بخش تنظیمات در این کنترل پنل شامل دو بخش تنظیمات ساده و تنظیمات تخصصی می شود؛ که کدهای F01 تا F016 را در بر می گیرد.

نکتۀ دیگر اینکه کنترل پنل مدل 630 قابلیت کنترل یونیت های مجهز به دیفراست را نیز دارا هستند و می توانند به صورت اتوماتیک یا دستی عملیات فراست و دیفراست را انجام دهند. همچنین به کمک این کنترل پنل می توانید نوع دیفراست را نیز انتخاب کنید؛ که می تواند از نوع گاز داغ یا هیتر الکتریکی باشد. مسئلۀ دیگری که بی ارتباط با این بخش هم نیست، بحث گردش جریان هوا در داخی یونیت است. این کار در سیستم های سرمایشی به کمک یک فن انجام می گیرد که اغلب روی اواپراتور نصب شده است. به طوری که سرمای اواپراتور را در تمام سطوح و زوایای یخچال پخش می کند تا دمای کل یخچال در سطح یکسانی قرار بگیرد.

از این کنترل پنل در یونیت های دو سیستم نیز می توانید بهره ببرید. به خصوص اینکه عملیات تغییر سیستم نیروی محرکه در کنترل پنل 630 به صورت خودکار انجام می شود و کار با آن بسیار ساده است.

کنترل پنل امگا مدل 604

در کنار کنترل پنل سرمایشی 630 کمپانی امگا از یک کنترل پنل دیگر نیز در تولیدات خود بهره می برد که به کنترل پنل مدل 604 معروف است. این کنترل پنل در سیستم های سرمایشی – گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. منظور از سیستم های سرمایشی – گرمایشی، اتومبیل های حمل و نقلی هستند که از آن ها برای جابه‌جایی محصولات کشاورزی خاص مانند میوه و سبزیجات، فراورده های خونی، محصولات لبنی و پروتئینی، حمل جوجۀ یک روزه یا تخم مرغ و … استفاده می شود. یونیت هایی که کنترل دمای عملکردی در آن ها اغلب از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید همواره یک بازۀ عملکردی مشخص برایشان منظور شود. برای مثال در حمل جوجه های یک روزه لازم است شرایط محیطی و سیستم گردش هوای کانتینر به شکل مطلوبی عمل کند. در غیر این صورت خسارت فراوانی را به بار می آورد.

از کنترل پنل مدل 604 بیشتر در یونیت های تبریدی بالای صفر استفاده می شود. اگرچه دامنۀ عملکردی دمای آن بازۀ منفی چهل درجۀ سانتیگراد تا مثبت شصت درجۀ سانتیگراد را نیز پوشش می دهد.در این مدل کنترل دمای عملکردی از اهمیت بیشتری برخوردار است و سطح تنظیمات کنترل پنل نیز با دقت بیشتری کنترل می شود. در حالت دیفالت دمای عملکردی این کنترل پنل روی مثبت شانزده درجۀ سانتیگراد تنظیم است و پس از آن کاربر می تواند طبق استاندارد موردنظر خود دما را تغییر دهد.

نکتۀ مهم در کنترل پنل مدل 604 نحوۀ انجام تنظیمات آن است که یک تفاوت اصلی با کنترل پنل سرمایشی 630 دارد. اینکه سطح تنظیمات به سه سطح متفاوت ساده، نیمه تخصصی و تخصصی تقسیم بندی می شود. در سطح ساده هدف اصلی تنها تنظیم دمای عملکردی یونیت است. در بخش نیمه تخصصی کاربر می تواند تلرانس دما، حد اختلاف دما با مقدار مجاز و هرآنچه که مرتبط با دمای یونیت حمل و نقل است را انجام دهد. مواردی که در یونیت های سرماشی – گرمایشی نسبت به یونیت های سرمایشی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است. سومین بخش تنظیمات نیز شامل اعمال تغییرات در نحوۀ کنترل اجزاء یونیت مانند کمپرسور، نیروی محرکۀ سیستم، کلاج و … می شود.

نکتۀ دیگر اینکه در کنترل پنل مدل 604 دیگر خبری از تنظیمات فراست و دیفراست نخواهد بود. با توجه به موارد خاص استفاده از یونیت های سرمایشی – گرمایشی، در این سیستم ها نیازی به عمل برفک سازی و سپس ذوب نمودن برفک های یخچال نیست. در نتیجه در سیستم کنترلی آن نیز نیازی به استفاده از فناوری کنترل دیفراست نخواهد بود.

جمع بندی و مقایسه نهایی

به طور کلی اگر قصد استفاده از کنترل پنل های امگا را دارید، باید از قبل بدانید که نوع یونیت حمل و نقل‌تان چیست و برای حمل و نقل چه محصولی قصد استفاده از آن را دارید. یونیت های حمل و نقل بر این اساس به دو دستۀ یونیت های سرمایشی و یونیت های سرمایشی – گرمایشی دسته بندی می شوند؛ که برای هریک از این دو دسته یک کنترل پنل خاص طراحی شده است. از کنترل پنل مدل 630 می توانید برای مدیریت و کنترل یونیت های سرمایشی بهره ببرید. در یونیت های سرمایشی مواردی مانند انجام عمل دیفراست، گردش جریان هوا و دمای عملکردی از اهمیت بیشتری برخوردار است. این موارد در طراحی کنترل پنل مدل 630 نیز لحاظ شده است. برای مثال این کنترل پنل می تواند عمل دیفراست را به صورت اتوماتیک انجام دهد. همچنین در مواردی خاص می توانید این عملیات را به صورت دستی نیز مدیریت کنید.

برای کنترل سیستم های سرمایشی – گرمایشی اما لازم است از کنترل پنل مدل 604 بهره ببرید. در سیستم های سرمایشی – گرمایشی مهم ترین چیز کنترل دمای داخل کانتینر است. از این دسته بیشتر برای حمل و نقل های خاص مانند انتقال جوجه های یک روزه، تخم مرغ نطفه دار، محصولات کشاورزی و … استفاده می شود. محصولاتی که نسبت به تغییرات دمایی حساسیت بیشتری دارند و باید شرایط محیطی آن ها روی محدودۀ دمایی خاصی ثابت شود. به همین خاطر است که در کنترل پنل مدل 604 بخش تنظیمات دما از دیگر بخش های تنظیمات جدا شده و عملیات کنترل آن به نحو بهتری مدیریت می شود. نکتۀ دیگر اینکه در سیستم های سرمایشی – گرمایشی دیگر نیازی به عملیات دیفراست نیز وجود ندارد. به همین خاطر است که در این کنترل پنل تنظیماتی برای عمل دیفراست در نظر گرفته نشده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email