کاهش میزان خرابی یخچال کامیون و وانت قطعات کلیدی یونیت برودتی و عمر مفید و زمان تعویض آنها

کاهش میزان خرابی یخچال کامیون و وانت

تـاریـخ

اکتبر 2, 2021

هزینه‌های خرابی یخچال کامیون در بسیاری از مواقع سنگین بوده، فشار زیادی را به صاحب خودرو وارد می کند. به همین جهت بهتر است علاج واقعه را قبل از وقوع کرد. به عبارتی دیگر، باید به فکر راه هایی برای جلوگیری از خرابی یخچال کامیون بود.

این موارد شامل سرویس های به موقع، تمیزکاری مرتب و اهمیت دادن به پیغام خطاهای سیستم کنترل می شود. 

خرابی یخچال کامیون شامل چه مواردی است؟

قبل از اینکه به سراغ بحث پیشگیری و جلوگیری از خرابی یخچال کامیون برویم، اجازه دهید به طور کلی ببینیم این موارد خرابی شامل چه چیزهایی است. خرابی یخچال کامیون را در سه بحث کلی زیر می توانیم پی بگیریم.

الف – خرابی قطعات فنی

مهم ترین بخش در یخچال کامیون، سیستم سرمایشی آن است. کمپرسور، اواپراتور، کندانسور، شیرهای کنترلی، فن ها و … شامل این بخش می شود. خرابی هرکدام از این قطعات می تواند روی کل سیستم سرمایشی یخچال اثر مخرب داشته باشد. برای مثال خرابی شیرهای کنترلی باعث عملکرد ناقص سیستم سرمایش شده، روی قطعات اصلی مانند کمپرسور فشار مضاعفی وارد می کند.

مورد بدتر، خرابی کمپرسور است. کمپرسور قلب متحرک یخچال های صنعتی محسوب می شود؛ که در صورت خرابی هزینه های گزافی برای تعمیر یا تعویض آن صرف می شود.

ب – خرابی سیستم کنترلی

در یخچال های کامیونی از یک سیستم کنترلی برای نظارت بر عملکرد سرمایشی یخچال استفاده می شود. البته همین سیستم کنترلی نیز از خرابی مصون نیست و ممکن است دچار مشکل شود. که در این صورت، همه چیز به هم خواهد ریخت. برای مثال سوختن یا عملکرد نامناسب سنسورهای این سیستم می تواند مشکل ساز باشد.

تعمیر یا تعویض سنسورها از راه کارهای سریع برای جلوگیری از خرابی یخچال کامیون است؛ که هزینه چندانی نداشته و وقت زیادی هم نمی گیرد. اما در صورت پیگیری نشدن، می تواند ضررهای بیشتری را به یخچال کامیون شما وارد کند.

ج – کابین سردخانه کامیون

زنگ زدگی سطح کابین، مشکل داشتن درب یخچال، به مشکل خوردن عایق بندی دیواره ها و مواردی از این دست، در این بخش گنجانده می شود. هرکدام از این موارد، می تواند روی عملکرد سیستم سرمایشی اثر مخرب بگذارد. برای مثال مشکل داشتن عایق بندی به معنای هدر رفتن سرمای تولید شده است؛ که فشار بیشتری را به کمپرسور و واحدهای سرمایشی وارد می کند.

جلوگیری از خرابی یخچال کامیون و وانت

جلوگیری از خرابی یخچال کامیون با چند نکته ساده

شاید عجیب به نظر برسد. اما واقعیت این است که با کمی بررسی و وقت گذاشتن برای نکات کوچک، می توانید جلوی ضرر و زیان های اصلی را بگیرید. در ادامه به نکاتی می پردازیم که در جلوگیری از خرابی یخچال کامیون ها موثر است.

مهم ترین راهکار برای جلوگیری از خرابی یخچال کامیون

کمپرسور قلب متحرک سیستم های سرمایشی است. به همین خاطر لازم است به صورت مرتب سرویس آن انجام شود. چک کردن میزان روغن کمپرسور، جلوگیری از خرابی قطعات داخلی آن و سیستم برق آن در این جا اهمیت پیدا می کند.

چک کردن سلامت قطعات سیستم سرمایشی

این مورد را نیز می توانید در هربار سرویس کردن یخچال کامیون چک کنید. زنگ زدگی، خوردگی های جزئی، داشتن نشتی و مواردی از این دست را می توانید با توجه کردن به علائم ظاهری نیز تا حدودی تشخیص دهید؛ و پیش از اینکه قضیه جدی شود، برای تعمیر آن اقدام کنید.

توجه به سیستم کنترلی

یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از خرابی یخچال کامیون ها توجه کردن به علائم خطای سیستم کنترلی است. در صورتی که هربخش از یخچال کامیون عملکرد نامناسبی داشته باشد، کد خطای مشخصی روی سیستم کنترلی ظاهر می شود. فقط کافی است به این پیغام خطاها توجه کنید و به سرعت برای رفع آن ها اقدام کنید تا از خرابی های بعدی جلوگیری نمایید.

سلامت سیستم کنترلی نیز مهم است

همین سیستم کنترلی اگرچه می تواند جلوی خرابی های بعدی را بگیرد؛ اما اگر نسبت به سلامت خودش بی توجه باشید، مشکل ساز می شود. پس در صورتی که سنسور یا فیوزی نیاز به تعویض داشت، خیلی سریع این کار را انجام دهید تا از خطرهای احتمالی پیشگیری کنید.

تمیزکاری منظم کابین

یکی از دلایی که سطو کابین یخچال دچار خوردگی و زنگ زدگی می شود، وجود آب یا رطوبت بر روی سطوح است؛ که در نتیجه تمیز نکردن کامل کابین پیش می آید. پس بهترین راهکار این است که با هر دفعه حمل بار، این کار را انجام دهید تا از خسارات بعدی جلوگیری کنید.

جمع بندی

برای جلوگیری از خرابی یخچال کامیون ها و همچنین یخچال های وانتی، نکته های ریزی وجود دارد؛ که با رعایت آن ها تا حد زیادی یخچال کامیون خود را از خطرات احتمالی ایمن می کنید. توجه کردن به علائم ظاهری، پیگیری کردن پیغام های خطای سیستم کنترلی، تمیز کردن و سرویس کردن مرتب خودرو از این موارد است.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «نکات نگهداری کامیون های یخچال دار و ماشین های حمل مواد غذایی» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email