نکات مربوط به حمل مواد غذایی در مسیرهای طولانی

نکات مربوط به حمل مواد غذایی در مسیرهای طولانی

تـاریـخ

آوریل 24, 2021

امروزه صنعت تولید محصولات غذایی دچار تغییر و تحول شگرفی شده است. اگر تا دیروز هر شهر و هر روستا محصولات مورد نیازش را تولید می کرد، امروزه این شکرت هاو تولیدکننده های عمده هستند که وظیفه‌ی تأمین محصولات غذایی برای هر مصرف کننده را برعهده دارد. اینجاست که سیستم حمل و نقل جاده ای نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می کند. حمل مواد غذایی تازه در مسیرهای طولانی البته همچنان مسئله ای است که جزء مشکلات اصلی برای صنایع غذایی، به خصوص در کشورمان، به حساب می‌آید. در این مطلب قصد داریم به موانعی بپردازیم که در راه حمل و نقل جاده‌ای محصولات غذایی وجود دارد.

موانع موجود در حمل مواد غذایی تازه در مسیرهای طولانی

حمل و نقل جاده ای محصولات غذایی را می توانیم در چند دسته متنوع بررسی کنیم.

حمل محصولات غذایی غیرحساس به دما و رطوبت

دسته‌ی اول محصولاتی هستند که حساسیت چندانی نسبت به تغییرات آب و هوایی، میزان رطوبت هوا و تابش مستقیم آفتاب ندارند. در این گونه از موارد، حمل و نقل مواد غذایی تازه در مسیرهای طولانی دردسر چندانی نخواهد داشت. نکته مهم در این رابطه شاید بسته بندی مواد غذایی باشد که بخش باشد، به این صورت که بسته بندی و انتقال نامناسب موادغذایی باعث اتلاف چشم‌گیر منابع غذایی می‌شود. در این موارد بهترین راه استفاده از کامیون ها و کامیونت های مناسب هر کدام از محصولات است. البته که بهره بردن از کامیون های مسقف در این موارد نیز بهتر است.

حمل و نقل محصولات غذایی حساس به دما

حمل مواد غذایی در مسیرهای طولانی برای موادی که حساسیت بالایی نسبت به تغییرات دمایی دارند، مشکل اصلی شرکت‌های تولید کننده و کشاورزان به شمار می‌رود. حمل این محصولات بوسیله شیوه‌های رایج توصیه نمی‌شود، چرا که تغییرات دما و رطوبت می‌تواند باعث افت کیفیت و یا فساد مواد غذایی شود. این جاست که پای سردخانه‌های سیار و سیستم‌های بسته‌بندی پیشرفته به میان می آید. این گروه از مواد غذایی را می‌توانیم در دو زیر گروه و به صورت جزئی‌تر بررسی کنیم.

محصولات غذایی بالای صفری

منظور از محصولات غذایی بالای صفری، محصولاتی هستند که بایستی در محدوده مشخص دمایی ۵ الی 15 درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. این محصولات در دمای معمول 25 درجه به سمت فساد می‌روند و کاهش بیش از حد دما نیز از کیفیت اولیه آن‌ها می‌کاهد. محصولات کشاورزی، میوه ها و مرکبات، فراورده های لبنی، محصولات پروتئینی و … از جمله محصولات این دسته هستند. برای حمل مواد غذایی تازه در مسیرهای طولانی، در این دسته باید علاوه بر بسته‌بندی مناسب و رعایت فاصله لازم بین محصولات، از سردخانه‌های سیار بالای صفری استفاده کرد. دمای عملکرد این سردخانه‌ها بین منفی پنج تا مثبت پانزده درجه سلسیوس است و گزینه‌ی مناسبی برای حمل و نقل های جاده ای به حساب می آیند.

محصولات غذایی زیر صفری

طبیعتا مواد غذایی زیر صفری را باید در دماهای زیر صفر نگهداری کرد و ممکن است نیاز باشد تا -20 یا -30 درجه هم دما را کاهش دهیم. مهم ترین محصولات غذایی این دسته شامل محصولات لبنی خاص مثل بستنی، محصولات گوشتی تازه، برخی از محصولات کشاورزی و … می شود. حمل این موادغذایی ظرافت بیشتری دارد چرا که نگهداشتن مواد غذایی در آن دما کار دشوارتری است. بهترین شیوه حمل و نقل این محصولات غذایی استفاده از کامیون‌های یخچال‌دار زیر صفری است. دمای عملکرد در یخچال‌های زیر صفری بین صفر تا منفی سی درجه سانتیگراد قابل تنظیم است. نکته مهم دیگر حفظ رطوتب محیط در کنار حفظ دمای محیط است. اهمیت حفظ رطوبت (و در صورت نیاز رطوبت‌دهی) در حفظ تازگی مواد غذایی کمتر از تغییرات دمایی نیست.

مدیریت صحیح، کلید حمل مواد غذایی در مسیرهای طولانی

با وجود اینکه از یخچال کامیونی برای حمل محصولات غذایی استفاده می شود، باز هم حمل مواد غذایی تازه در مسیرهای طولانی با چالش هایی مواجه است؛ که این چالش ها درست از مرحله‌ی تولید و بسته بندی محصول آغاز می شود. در حقیقت برای حفظ تازگی محصولات، باید از ابتدا پروسه‌ی صحیحی را در نظر گرفت. باید شیوه‌ی بسته بندی، بارگیری، حمل و نقل و در نهایت تحویل محصول، به شکل درستی مدیریت شود. به همین خاطر شرکت های تولید کننده یک پروتکل از پیش تعیین شده دارند؛ که به وسیله‌ی این پروتکل موارد تولید تا توزیع را مدیریت می کنند تا در نهایت محصولات غذایی به شکلی تازه در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «شرایط ویژه حمل مواد غذایی حساس به دما» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email