حمل-و-نقل-اسب-1

حمل و نقل اسب به چه شکلی انجام می شود؟

مـوضـوع

تـاریـخ

می 2, 2021

نگهداری اسب توسط افراد شخصی و همچنین راه اندازی باشگاه های اسب سواری جزء تفریحات و کسب و کارهایی است که این روزها رونق فراوانی پیدا کرده است. در این بین حمل و نقل اسب برای باشگاه های اسب سواری اهمیت ویژه ای دارد. این کار به کمک کامیون ها و کامیونت ها انجام می گیرد. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی اصول جابجایی اسب ها صحبت کنیم.

آشنایی با اصول حمل و نقل اسب ها

حمل و نقل اسب ها در موارد گوناگونی صورت می گیرد. از جمله برای موارد خرید و فروش، شرکت در مسابقه های شهری و محلی، انتقال به سایر پرورشگاه های اسب و … که می توانیم از آنها نام ببریم. کار حمل و نقل به طور معمول توسط کامیون ها و کامیونت هایی صورت می گیرد که دارای محفظه‌ی نگهداری هستند. این محفظه ها علاوه بر اینکه باید از نظر اندازه مناسب حمل اسب باشند، لازم است دارای تهویه مطبوع مناسب بوده و از نظر دمایی و میزان رطوبت به صورت پیوسته مدیریت شود.

مورد دیگر اینکه مراحل حمل اسب شامل سه مرحله می‌شود. 1- انتقال اسب به داخل کامیون، 2- مسافتی که باید در جاده طی شود و سپس 3 – پیاده کردن اسب پس از رسیدن به مقصد. که این سه مرحله نیز باید طبق اصول مشخصی انجام گیرد. در صورتی که این اصول به شکل استاندارد رعایت نشود، باعث صدمه وارد شدن به اسب خواهد شد.

در ادامه مراحل حمل و نقل این حیوان نجیب را طبق همین سه مرحله بررسی می کنیم.

حمل و نقل اسب

مراحل حمل و نقل اسب به کمک کامیون

مرحله اول: انتقال اسب به داخل کامیون

نخستین مرحله در مراحل حمل و نقل، انتقال اسب به داخل کامیون است. پیش از این کار البته لازم است یک سری مقدماتی را فراهم کنید. مهم ترین نکته نیز چک کردن سیستم تهویه کابین است. کامیون هایی که برای حمل و نقل اسب مورد استفاده قرار می گیرند، دارای یک سیستم تهویه هستند. همچنین میزان رطوبت در داخل کابین نیز به صورت پیوسته کنترل می شود. پس در قدم اول سلامت این بخش باید تایید شود. این کار با یک بررسی اولیه وسپس چک کردن سیستم کنترلر صورت می گیرد.

مرحله‌ی بعدی آماده سازی فضای کابین است. در این مرحله باید کابین تمیزکاری شده، فضای لازم برای آبش‌خور و قرار دادن علوفه برای اسب نیز در نظر گرفته شود.

پس از رسیدن به این مرحله، باید اسب را به کمک یک سطح شیب دار و به آرامی داخل کابین کامیون جا داد. سپس مطمئن شد که فضای کابین از هر نظر برای اسب مناسب بوده و کامیون آماده‌ی حرکت است.

مرحله دوم: جابجایی اسب

دومین مرحله، بحث جابجایی و حمل و نقل اسب است. در این مرحله هرچقدر فاصله مکانی بیشتر باشد، کار دشوارتر بوده و نیاز به دقت نظر بیشتری خواهد داشت. نکته اول این است که باید سرعت رفت و آمد کامیون پیوسته کنترل شود و از یک مقدار مجازی بالاتر نرود. حرکت سریع باعث تشویش اسب ها شده، آنها را عصبی می کند. همچنین ممکن است در طول حرکت صدمات جسمی به اسب وارد شود.

نکته دوم، مربوط به بحث سرمایش و گرمایش و مدیریت میزان رطوبت کابین است. راننده کامیون به صورت پیوسته و به کمک سیستم کنترلی می تواند دمای محیط و میزان رطوبت آن را مشاهده کند. همچنین می تواند در صورت بروز مشکل، این اعداد را تغییر دهد.

 سومین نکته، بحث استراحت در بین راه است. حرکت پیوسته خودرو باعث عصبی شدن حیوان خواهد شد. به همین خاطر لازم است در طول مسیر و به فاصله هر سه یا چهار ساعت، یک استراحت کوتاه مدت و مناسب برای اسب در نظر گرفته شود.

نکته آخر مربوط به تغذیه اسب می شود. فراموش نکنید که در حال حمل و نقل یک حیوان زنده هستید. پس باید به فکر رفع گرسنگی و تشنگی او نیز باشید. در هر بار توقف می توانید مقداری علوفه و مقداری آب برای اسب بگذارید و سپس مجدداً حرکت کنید.

مرحله سوم: رسیدن به مقصد

آخرین مرحله در مراحل حمل و نقل اسب با کامیون، بحث تحویل دادن حیوان است. اگر مراحل قبلی را طبق اصول استانداردی انجام داده باشید، در این مرحله اسب خیلی اذیت نشده، به کمک یک سطح شیب دار پایین آورده می شود. بهتر است اسب پس از یک استراحت کوتاه مدت به اسطبل یا فضای جدید انتقال داده شود. همچنین پس از انجام عمل انتقال لازم است فضای داخل کابین تمیزکاری شود.

جمع بندی

حمل و نقل اسب موضوعی است که اسب داران و پرورشگاه های اسب همواره با آن سر و کار دارند. این کار باید طبق اصول و قواعدی استاندارد صورت بگیرد. به طور معمول برای این کار از کامیون هایی کمک گرفته می شود که دارای کابین انتقال اسب بوده و از یک سیستم تهویه مطبوع مناسب بهره می برد.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email