حمل و نقل گل و گیاه - جابجایی گیاهان آپارتمانی

حمل و نقل گل و گیاه – اصول جابجایی گیاهان آپارتمانی و زینتی در مسیرهای طولانی

مـوضـوع

تـاریـخ

فوریه 6, 2021

یکی از دردسرهای گلخانه ها و کسانی که به کار پرورش و فروش گل اشتغال دارند، مسئله‌ی حمل و نقل گل و گیاه برای مسیرهای طولانی است. گیاهان حساس هستند و معمولا خیلی زود آسیب می بینند. این آسیب ها ممکن است از نوع فیزیکی باشد یا اینکه بر اثر تغییرات دمایی گل ها و گیاهان اصطلاحاً دو هوا شده و دچار تخریب زودرس شوند. در این مقاله قصد داریم دربارۀ اهمیت شیوۀ جابجایی گیاهان و بهترین روش ها برای حمل و نقل گل های آپارتمانی صحبت کنیم.

حساسیت دمایی گل ها و گیاهان

گیاهان اگرچه به معنای واقعی دارای رشته های عصبی نیستند، اما تغییرات دمایی ناگهانی می تواند باعث مرگ زودرس یا پلاسیدگی آنها شود. احتمالاً دربارۀ گیاهان خانگی زیاد شنیده اید که این گیاهان نسبت به تغییر دما حساس هستند و باید در آب و هوای مخصوص به خودشان نگهداری شوند. این مسئله‌ی حساسیت به دما تقریباً برای تمام گل و گیاهان اعم از آپارتمانی و زینتی برقرار است. به همین خاطر در جابجایی گیاهان، به خصوص در گلخانه ها و مزارع پرورش گل های زینتی لازم است هنگام انتقال گل ها از مزرعه یا گلخانه به فروشگاه دقت زیادی صورت بگیرد.

مشکل بعدی در نگهداری و جابجایی گل ها و گیاهان بحث رطوبت مورد نیاز آنهاست. خشک شدن بیش از اندازه‌ی جریان هوا هم می‌تواند موجب پلاسیدگی گیاهان شود و به بافت آنها آسیب برساند.

حمل و نقل گل و گیاه چگونه صورت می گیرد؟

امروزه در کشورهای توسعه یافته برای حمل و نقل گل ها و گیاهان، از خودروهای دارای کانتینرهای عایق مجهز به سیستم‌های تهویه مطبوع استفاده می‌شود. البته این فقط دمای کانتینر نیست که باید در یک محدوده‌ی مشخص تنظیم شود. بلکه میزان رطوبت محیط نیز در اینجا اهمیت زیادی پیدا می کند و باید به وسیله سنسورهای رطوبت سنج بررسی شود تا از میزان مجاز و مشخص شده کمتر و بیشتر نشود.

به همین خاطر در خودروهایی که قرار است مخصوص حمل و نقل گیاهان استفاده شوند، علاوه بر سیستم تهویه مطبوع مناسبی که با توجه به ظرفیت خودرو و حجم کانتینر انتخاب شده است، یک دستگاه رطوبت‌زن نیز به کار گرفته می‌شود. محدوده‌ی دمایی قابل تحمل، میزان رطوبت مورد نیاز و شرایط دیگر حمل و نقل مثل تنش های حاصل از ناهمواری های جاده که با سرعت خودرو رابطه مستقیم دارد، جزء مواردی هستند که برای هر گیاه متفاوت‌اند و به همین جهت باید پیش از انتقال گیاهان را دسته بندی کرد.

این کلیت جابجایی گل ها و گیاهان است. در ادامه به صورت جزئی نیز مراحل کار را شرح خواهیم داد.

جابجایی گل و گیاه از گلخانه به فروشگاه در سه گام

نخستین مرحله برای حمل و نقل گیاهان آپارتمانی جابجایی اولیه و رساندن گیاهان از گلخانه به خودروی دارای سیستم تهویه مطبوع است. این کار باید طبق پروتکل مشخصی صورت گیرد. گاهی برای اینکار از یک اتاقک موقت نیز کمک گرفته می شود به شکلی که گیاهان ابتدا به این اتاقک موقت برده می شوند و پس از رسیدن به تعادل دمایی و رطوبتی مناسب نوبت به مرحله‌ی انتقال به خودروی حمل و نقلی می رسد.

مشکل دیگری که در خودروهای حمل و نقلی وجود دارد، احتمال بروز آسیب های فیزیکی به گل ها و گیاهان است. برای جلوگیری از این مسئله لازم است فاصله‌ی بین گیاهان به درستی رعایت و کنترل شود. قفسه بندی مناسب و فاصله گذاری صحیح علاوه بر اینکه جلوی آسیب های فیزیکی را می گیرد، فضای لازم برای رطوبت زنی به گیاهان را نیز به وجود می آورد.

پس از انتقال به خودروهای دارای سیستم تهویه مطبوع، بایستی طبق پروتکل های مشخص شده کار تنظیم دما و رطوبت صورت بگیرد. برای این کار لازم است از یک سیستم کنترلی مناسب استفاده شود. این سیستم کنترلی محدوده‌ی دمایی و رطوبتی خودرو را تنظیم می کند. در طول مسیر حرکت نیز لازم است نظارت بر محدوده‌ی دمایی صورت گیرد. این وظیفه بر عهده‌ی راننده‌ی خودروی حمل و نقلی است.

امروزه برای حمل و نقل گل و گیاه جابجایی گیاهان آپارتمانی از کامیون های یخچال دار مجهز به سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود.
امروزه برای حمل و نقل گل و گیاهان آپارتمانی از کامیون های یخچال دار مجهز به سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌شود.

آخرین مرحله در حمل و نقل گل ها و گیاهان مرحله‌ی تحویل محصولات است. در این مرحله نیز باید طبق اصولی که از قبل تعیین شده عمل کرد. به این شکل میزان آسیب ها به حداقل رسیده و به شکل صحیح مدریت می شوند. به طور معمول ابتدا سعی می شود تا یک تعادل دمایی و رطوبتی برقرار شود. سپس کار انتقال از خودروی حمل و نقلی به فضای جدید انجام خواهد شد.

جمع بندی

مزرعه داران و صاحبین گلخانه ها برای حمل و نقل گل و گیاه از خودروهای دارای کانتینر مجهز به سیستم های تهویه مطبوع کمک می گیرند. در این خودروها لازم است به طور مستمر محدوده‌ی رطوبت و دمایی گیاهان چک شود تا گیاهان دچار شوک ناشی از اختلاف دما یا کمبود رطوبت نشوند.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آشنایی با قطعات و اجزای سازنده یونیت برودتی» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email