خرابی-سردخانه-1

خرابی سردخانه ها و دلایل آن

مـوضـوع

تـاریـخ

می 2, 2021

سردخانه ها جزء تاسیسات اصلی هر واحد صنعتی یا تولیدی به حساب می آیند. همچنین برای آشپزخانه ها و رستوران ها نیز سردخانه ها اهمیت ویژه ای دارند. به همین جهت سلامت سردخانه ها بایستی به شکل ویژه ای کنترل شود. هر گونه خرابی در سردخانه ها می تواند برای تمامی واحدهای صنعتی مشکل ساز شود. در این مقاله قصد داریم درباره خرابی سردخانه ها و علل اصلی آن صحبت کنیم. و ببینیم چطور می توان از این خرابی های احتمالی پیشگیری کرد.

آشنایی با واحدهای مهم در خرابی سردخانه ها

برای اینکه درباره دلایل خرابی سردخانه ها صحبت کنیم، لازم است ابتدا ببینیم که کدام بخش ها ممکن است با خرابی و اختلال روبرو شوند. به همین جهت بهتر است واحدهای مهم سردخانه ای را بشناسید.

الف – کمپرسور، قلب متحرکت سردخانه

مهم ترین بخش در هر سردخانه کمپرسور آن است. سلامتی کمپرسور تا حد زیادی تضمین کننده سلامتی کل فرایند سرمایش خواهد بود. به همین خاطر در صورت بروز هرگونه مشکلی برای این واحد، باید بلافاصله اقدامات لازم را انجام داد. در غیر این صورت تبعات بدی را در پی خواهد داشت.

ب – سلامت دیگر واحدهای سیکل تبرید تراکمی

در کنار کمپرسور این کندانسور و اواپراتور هستند که سلامت یک سیکل تبرید تراکمی را تضمین می کند. این دو واحد در حقیقت نوعی مبدل حرارتی پوسته لوله هستند. در صورتی که هرکدام از این بخش ها دچار نشتی شده، یا بر اثر ضربات بیرونی صدمه ببینند، کل سیکل تبرید تراکمی از کار افتاده، در نتیجه فرایند سرمایش مختل می شود.

از دیگر واحدهای این سیکل می توانیم به شیر فشارشکن و فن های سردخانه اشاره کنیم. خرابی شیر فشارشکن یا فن ها باعث می شود که فشار بیشتری به کمپرسور وارد شود؛ و در درازمدت مشکلات زیادی برای کمپرسور ایجاد کند.

ج – سیستم برقی و کنترلی سردخانه

با توجه به اینکه تمامی واحدهای سرمایشی و سیکل تبرید به کمک جریان برق کار می کنند، سلامت سیستم برق رسانی و اصطلاحاً تابلوی برق سردخانه نیز برای ما اهمیت پیدا می کند. سنسورهای کنترلی در کنار این تابلوی برق وظیفه کنترل عملکرد سردخانه را برعهده دارند. در صورتی که هرکدام از این بخش ها دچار مشکل باشد، ممکن است عمل سرمایش به مشکل خورده و کل واحدهای صنعتی را درگیر کند.

راه های جلوگیری از خرابی سردخانه

اگرچه خرابی سردخانه ها به مرور زمان ممکن است پیش بیاید، و به طبع هر وسیله صنعتی و الکتریکی یک عمر مفید مشخصی دارد، اما راه کارهایی نیز در این میان مطرح است که می تواند برای افزایش عمر دستگاه ها و سردخانه مفید باشد. در ادامه به مهم ترین راهکارهای موجود خواهیم پرداخت.

  1. سرویس مرتب کمپرسور: کمپرسور یک دستگاه مکانیکی پویاست. به همین خاطر روغن کاری مرتب آن اهمیت ویژه ای دارد. برای اینکه عمر کمپرسور را افزایش دهید، باید به طور منظم آن را سرویس کرده، وضعیت روغن آن را چک کنید.
  2. چک کردن سلامت ظاهری خط لوله سیکل: یکی از علل شایع خرابی سردخان ها نشتی داشتن سیال مبرد در داخل خط لوله سیکل تبرید است. در صورتی که فشار سیال مبرد در داخل سیکل کاهش یابد، باعث افزایش فشار بر کمپرسور و دیگر واحدها خواهد شد. نتیجه این اتفاق هم در درازمدت خسارت های بیشتر است. برای جلوگیری از این گونه خسارات باید به صورت مرتب سلامت ظاهری خط لوله سیکل چک شود. زنگ زدی، مشاهده روغن بر روی سطوح لوله یا زمین از همین نشانه های ظاهری است.
  3. توجه به علائم خطای سیستم کنترلی: مورد سوم، توجه به علائم خطای سیستم کنترلی و سنسورهاست. با مشاهده کردن علل خطا، لازم است اقدام به رفع آن عیب نمایید. البته خود این سنسورها نیز ممکن است دچار مشکل شوند؛ که باید بلافاصله برای تعویض آنها اقدام کنید.
  4. توجه به نشانه های ظاهری: اگر حس می کنید محصولات موجود در سردخانه زودتر از موعد دچار فساد شده اند یا برای مثال دمای داخل سردخانه بالاتر از حدی است که قبلاً حس می کردید، راحت از کنارشان عبور نکنید. این نشانه های ظاهری ممکن است علائم هشداردهنده اولیه باشند.

جمع بندی

در تولیدی ها، رستوران ها، کارخانه ها و … سردخانه یک واحد پراهمیت است. به همین خاطر باید سلامت آن را به صورت مرتب چک کنید و از صحت آن اطمینان پیدا کنید. خرابی سردخانه ها می تواند روی عملکرد کلی سیستم کارخانه تاثیر مخرب بگذارد. از ایجاد مشکل در تولید گرفته تا خرابی محصولاتی که برای عرضه به بازار ذخیره شده اند. خرابی کمپرسور، داشتن نشتی در خط لوله سیکل، مشکلاتی که ممکن است برای سنسورهای کنترلی پیش بیاید، از جمله خرابی های معمول در سردخانه ها هستند.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email