خرید ساندویچ پنل دست دوم

خرید ساندویچ پنل دست دوم : آری یا نه!

تـاریـخ

فوریه 7, 2021

استفاده از ساندویچ پنل برای عایق بندی ساختمان ها و به خصوص ساخت سردخانه های قابل حمل کاری متداول است. مشکل اما اینجاست که ساندویچ پنل جزء مصالح نسبتاً گران قیمت دسته بندی می شود. به همین خاطر است که گاهی تولیدکننده ها و سردخانه داران به سراغ خرید ساندویچ پنل دست دوم و استفاده از آن می روند. در این بین یک سوال جدی پیش می آید. آیا استفاده از ساندویچ پنل دست دوم توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟ و در صورت تصمیم برای خرید این مصالح ساختمانی باید چه نکاتی را مد نظر قرار داد؟ در این مقاله قصد داریم درباره‌ی همین موارد صحبت کنیم.

آشنایی با ساندویچ پنل و انواع آن

ساندویچ پنل ها در حقیقت یک مصالح ساختمانی است که از ترکیب چند لایه‌ی متفاوت با هم تولید می شود. به طور معمول از ورقه های فولادی، استیل و آلومینیومی جهت تقویت پایداری ساندویچ پنل استفاده می شود؛ و از پشم سنگ، پشم شیشه یا مواد شیمیایی مثل پلی یورتان، پلی استایرن و … برای عایق بندی حرارتی این دیواره ها استفاده می شود. (در مقاله‌ی ساخت سردخانه ثابت پیش ساخته می‌ توانید بیشتر با این مصالح ساختمانی آشنا شوید.)

ساندویچ پنل ها به دو صورت دیواری و سقفی تولید می شوند و اتصال آن ها معمولاً به کمک پیچ و مهره یا جوش نقطه‌ای صورت می گیرد. تولید ساندویچ پنل به این خاطر که جزء مصالح ساختمانی پیش ساخته است، برای مصرف کنندگان توجیه اقتصادی دارد. با این حال اما گاهی برخی از مصرف کنندگان ممکن است به فکر خرید ساندویچ پنل دست دوم باشند. زیرا هزینه های خرید آن بسیار پایین‌تر از ساندویچ پنل تازه تولید شده است.

خرید ساندویچ پانل دست دوم

مهم ترین دلیلی که برخی از شرکت های تولیدی یا سردخانه داران به سراغ ساندویچ پنل دست دوم می روند، قیمت پایین‌تر آن است. خرید دست دوم این مصالح اگر با کارشناسی دقیق انجام شود، معمولاً مشکلی پیش نمی آورد؛ اما گاهی نیز باعث صرف هزینه های بی مورد می شود.

به طور کلی اگر قصد انجام این کار را دارید، لازم است برخی نکات مهم را در نظر بگیرید.

نکات مهم در خرید ساندویچ پانل دست دوم

سلامت ظاهری و درونی ورقه های ساندویچ پنل

اگر قصد خرید ساندویچ پنل دست دوم را دارید، قبل از هرچیز از سلامت دیواره ها و مدت زمان استفاده از آنها مطمئن شوید. پنل های ساندویچی به مرور زمان ممکن است دچار خوردگی شوند و یا حتا فرایند تخریب آنها از درون اتفاق بیفتد. طبیعتاً هرچقدر عمر ساندویچ پنل ها کمتر باشد، تضمین سلامت آنها بیشتر خواهد بود. با این وجود بهتر است برای این کار از نظر یک کارشناس مجرب کمک بگیرید.

 نوع عایق و جنس ورقه های بیرونی

نکته‌ی دیگر در انتخاب ساندویچ پنل ها جنس سازه‌ های درونی و بیرونی آن است. پنل هایی که در آنها از عایق پلی یورتان استفاده شده، به طور کلی قیمت بالاتری دارند. پس از آن ساندویچ پنل های پلی استایرنی و پشم سنگ قرار می گیرند. عایق پلی یورتان برای ساخت سردخانه ها گزینه‌ی مناسبی است. همچنین ضخامت ورقه های پنل ها روی قیمت نهایی آن ها تأثیرگذار است. فراموش نکنید که برای ساخت سردخانه یک سری حداقل‌ هایی باید رعایت شود. پس اگر قصدتان از تهیه ساندویچ پنل دست دوم طراحی سردخانه است، باید ضخامت ورقه ها لااقل بین پنج تا پانزده سانتیمتر باشد.

دیگر اینکه جنس ورقه های رویی ساندویچ پنل ها نیز در این مواقع اهمیت پیدا می کند. جنس ورقه های بیرونی می تواند از آلومینیوم، فولاد ضدزنگ و ورقه های استیل باشد. همچنین گاهی برای افزایش پایداری ممکن است از ورقه های چندلایه استفاده شده باشد؛ که در این صورت قیمت نهایی خرید ساندویچ پنل دست دوم بیشتر خواهد شد.

چالش بعدی، اندازه ساندویچ پنل های دست دوم

مسئله‌ی بعدی در انتخاب یا عدم انتخاب ساندویچ پنل های دست دوم، اندازه و ابعاد آنهاست. پنل های ساندویچی به صورت پیش ساخته خریداری می شوند و طبیعی است که در صورت استفاده‌ی مجدد، اندازه های آن به طور کامل با چیزی که در نظر دارید منطبق نباشد. که در این حالت اغلب به نصب دیواره ها در کنار هم یا برش زدن دیواره ها نیاز خواهد بود. این کار اگرچه شدنی است؛ اما اگر به شکل اصولی انجام نشود، راندمان نهایی سردخانه را پایین می آورد.

جمع بندی

به طور کلی خرید ساندویچ پنل دست دوم اگر طبق اصول مشخص انجام شود، می تواند توجیه اقتصادی خوبی برای تولیدکننده های کوچک یا سازندگان سردخانه های قابل حمل داشته باشد. با این حال لازم است مواردی مثل جنس عایق به کار رفته در ساندویچ پنل، جنس ورقه های بیرونی، سلامت ساندویچ پنل، ابعاد آن و … را به طور کامل کنترل کنید تا پس از خرید و نصب دچار مشکل نشوید.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «راهنمای خرید یخچال دست دوم سالم برای کامیون شش تن» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email