آیا خرید وانت یخچالی دست دوم صرفه اقتصادی دارد؟

آیا خرید وانت یا کامیون یخچال دار دست دوم صرفه اقتصادی دارد؟ (ویرایش ۱۴۰۱)

تـاریـخ

دسامبر 13, 2021

بُعد تجاری حمل و نقل برودتی باعث شده تا توجه افراد زیادی به آن جلب شود. در این بین سوالی که برای تولیدی های کوچک یا راننده های شخصی پیش می آید، این است که آیا خرید وانت یا کامیون یخچال دار دست دوم برای صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم پیرامون همین مسئله صحبت کنیم.

حمل و نقل یخچالی امروزه به یک بخش مهم در تجارت تبدیل شده  به نحوی که تولید کننده های مواد غذایی ، دارویی ، محصولات کشاورزی ، و دیگر صنایع با تولیدات حساس به دما مجبور به استفاده از وانت بارها و کامیون های یخچال دار هستند.

بازار وانت و کامیون های دست دوم برای چه کسانی جذابیت دارد؟

تولیدی های کوچک و کسب و کارهای نوپا اغلب اگر مایل به اجاره وانت یخچالی یا کامیون های یخچال دار به صورت روزانه نباشند، به دلیل محدودیت های مالی پیش رویشان ممکن است بر سر این دو راهی قرار بگیرند که سراغ خودروهای دست دوم بروند و در هزینه‌ها صرفه جویی کنند، یا که خودروی نو و صفر کیلومتر بخرند و خیال خود را از یک سری جهات راحت کنند؟

به غیر از این تولیدی‌ها و کسب و کارهای کوچک، رانندگان شخصی نیز در بازار خرید و فروش وانت بارها و کامیون های یخچال دار دست دوم حاضر هستند. این دسته از افراد نیز معمولا به دلیل محدودیت های مالی و صرفه جویی در هزینه های اولیه ممکن است تصمیم به خرید وانت یا کامیون دست دوم و تجهیز آن به کانتینر و یونیت برودتی بگیرند و یا از ابتدا سراغ خرید یک گزینه حاضر و آماده ای که عمری از آن گذشته باشد بروند.

آیا خرید وانت یخچالی دست دوم صرفه اقتصادی دارد؟

آیا خرید وانت یا کامیون یخچال دار دست دوم به صرفه است؟

حال سوالی که پیش می آید، به صرفه بودن خرید دست دوم یا نخریدن آن است. این مسئله را در دو بُعد می توانیم بررسی کنیم.

خرید وانت و کامیون دست دوم و تجهیز آن به کانتینر و یونیت برودتی

قبل از خرید وانت و کامیون دست دوم به قصد تجهیز آن به یخچال باری بایستی چند نکته مهم را مورد نظر قرار دهید.

اول: به ظاهر بیرونی و درونی (داشبورد و کابین) خودرو توجه کنید.

شاید به نظر بعضی ظاهر خودرو از اهمیت خاصی برخوردار نباشد ولی ظاهر خودرو نشان دهنده نحوه رفتار راننده با آن ماشین است.

دوم: به فنر بندی ، شاسی و اکسل توجه داشته باشید.

هر یک از آنها در هندلینگ و کنترل خودرو نقش مهمی دارد و اگر به این نکته به اندازه کافی توجه نکنید در دراز مدت متوجه خواهید شد که چه اشتباه بزرگی انجام داده‌اید.

سوم: در گام سوم می‌رسیم به مهم ترین بخش ، قلب تپنده ی خودرو، یعنی موتور.

از ظاهر موتور شروع کنید و بصورت چشمی بازدید کنید. موتور خودرو نباید خیلی کثیف و روغنی باشد چرا که ممکن است وجود روغن نشانه نشتی و سوراخ در نقطه ای از موتور باشد.

سپس به صدای موتور در حالت کار گوش کنید. موتور نباید صدای اضافه ای داشته باشد و در نهایت بعد از اینکه موتور کمی کارکرد و گرم شد به دود های خروجی از اگزوز دقت کنید اگر دود سفید مشاهده کردید به احتمال خیلی زیاد موتور روغن سوزی دارد و باید رینگ و واشر عوض کند.

چهارم: وضعیت تایرها، سواری و تعلیق، و گیربکس را هم بررسی کنید.

اگر از نظر فنی چندان سررشته ای ندارید از صاحب ماشین بخواهید که با هم به یک تعمیرگاه معتمد بروید و ماشین توسط یک متخصص بی طرف بررسی شود.

حالا فرض کنیم شما صاحب یک خودروی باری هستید و قصد تجهیز خودرو با یک یخچال و یونیت برودتی را دارید. در این حالت اگر با کمبود بودجه روبرو باشید، می توانید به جای استفاده از یخچال های نو به سراغ خرید یخچال وانت دست دوم بروید. البته برای خرید یخچال مناسب برای وانت و کامیون هم لازم است یک سری اصول و مبانی را به درستی رعایت کنید.

خرید یخچال دست دوم وانت یا کامیون

نکته‌ی اول اینکه سلامت تجهیزات سرمایشی یخچال وانت را کنترل نمایید. کمپرسور ، کندانسور و اواپراتور آن را از نظر ظاهری به خوبی بررسی کنید تا زنگ زدگی و یا نقص ظاهری نداشته باشد چرا که در صورت خرابی می تواند روی عملکرد کلی خودرو اثر نامطلوب بگذارد.

سطح روغن کمپرسور را چک کنید. اتصالات کندانسور و اواپراتور را خوب بررسی کنید تا اثری از نشتی و آسیب دیدگی نداشته باشند.

نکته‌ی دوم مربوط به سلامت دیواره ‌های کانتینر یخچال است. در خرید خودروی یخچالی دست دوم، اگر این دیواره ها دچار ضرب‌ دیدگی یا خوردگی شده باشد، باعث افزایش دمای محیط داخل یخچال ، کاهش بازدهی و در نهایت آسیب رساندن به یونیت برودتی شما می شود.

علاوه بر آسیب های ظاهری می‌توانید یخچال را به صورت آزمایشی پس از رسیدن به دمای مد نظر خاموش کرده و میزان عایق بودن جداره های کانتینر را بسنجید.

با در نظر گرفتن این دو نکته می توانید اقدام به خرید یخچال دست دوم مناسب کنید

خرید وانت یا کامیون یخچال دار دست دوم 

در حالت دوم شما می توانید به طور مستقیم اقدام به خرید یک وانت یخچالی دست دوم کنید. این شیوه تمامی نکات فوق را با هم به همراه دارد، هم بایستی از سلامت خودرو مطمئن شوید، هم سلامت یخچال.

با توجه به اینکه خودروهای حمل و نقلی برای جابجایی مواد حساس به دما مورد استفاده قرار می گیرند؛ سلامت آنها باید در شرایط مطلوبی قرار داشته باشد و در طول جابجایی ها دچار مشکل و خرابی نشود. با این حساب سلامت یونیت برودتی، موتور خودرو و سیستم برق رسانی اهمیت ویژه ای پیدا می‌کند.

پرسیدن نظر کارشناسان و تعمیرکاران متخصص در هر مرحله، همچنین پرس و جو در رابطه با کیفیت و کارایی برندهای تولید کننده یونیت برودتی و کانتینر نکاتی هستند که راه شما را در این مسیر روشن‌تر می‌کنند.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «راهنمای خرید یخچال دست دوم سالم برای کامیون شش تن» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام امگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email