نکات مرتبط با خرید یخچال و یونیت برودتی وانت

نکات مرتبط با خرید یخچال و یونیت برودتی وانت

مـوضـوع

تـاریـخ

دسامبر 10, 2020

یکی از بهترین گزینه ها برای حمل و نقل محصولات فاسد شدنی استفاده از وانت های یخچالی است. ظرفیت بارگیری یخچال وانت نه آن قدر محدود است که مشکل ساز باشد و نه آن قدری بزرگ و هزینه‌بر است که برای شرکت ها و تولیدکننده های کوچک قابلیت استفاده را نداشته باشد. کاربرد فراوان یخچال وانت ها دلیلی است که به خاطرش قصد داریم دربارۀ یونیت برودتی وانت صحبت کنیم. در حقیقت می خواهیم ببینیم چه نکاتی را برای انتخاب و خرید یخچال وانت یا وانت یخچال دار باید در نظر بگیریم.

آشنایی با سیستم سرمایشی یخچال وانت

تمامی یخچال های حمل و نقل از دو جزء ساخته شده اند. جزء اول و اصلی آنها یونیت برودتی یخچال است؛ که وظیفۀ آن سرماسازی است. جزء دوم نیز همان کابین یخچال است که روی خودرو سوار شده، نقش محافظتی را ایفا می کند و البته یک عایق حرارتی است که از هدر رفت سرما جلوگیری می کند.

یونیت برودتی وانت

همین طور که گفتیم، کار یونیت برودتی سرماسازی است. این عمل در یونیت های برودتی بر اساس سیکل تبرید تراکمی انجام می گیرد. اجزاء اصلی یک سیکل تبریدی شامل کمپرسور، کندانسور، شیر فشار شکن و اواپراتور می شود. در یونیت برودتی وانت این چهار جزء در دو بخش بیرونی و درونی نصب می شود؛ که اصطلاحاً یونیت بیرونی و یونیت درونی نیز نامیده می شود.

یونیت بیرونی اغلب بر روی سقف خودرو نصب می شود و باید پیوسته در معرض هوای آزاد باشد. بخش کمپرسور و کندانسور در این بخش قرار می گیرد. کمپرسور قلب یونیت های برودتی به حساب می آید. نقش کندانسور هم خنک سازی سیال مبرد خروجی از کمپرسور است. عمل خنک سازی در کندانسورهای یونیت برودتی به کمک جریان هوا انجام می گیرد. به همی خاطر است که یونیت بیرونی باید در معرض هوای آزاد نصب شود.

یونیت داخلی نقش خنک سازی را در داخل کابین یخچال انجام می دهد. اواپراتور سیکل تبرید تراکمی در این بخش قرار دارد. در این سیکل تبریدی یک سری فرایندهای ترمودینامیکی و حرارتی اتفاق می افتد که نتیجه‌اش خنک شدن فضای کابین یخچال است.

یونیت برودتی وانت

چطور یک یونیت برودتی وانت خریداری کنیم؟

حالا که با یونیت برودتی وانت آشنا شدیم، می توانیم به سراغ نکاتی برویم که در خرید یخچال وانت باید به آن دقت کنیم.

تفاوت یخچال های بالای صفری و زیر صفری

یخچال های وانتی در دو دستۀ زیر صفری و بالای صفری تولید می شوند. یخچال های بالای صفری برای حمل محصولات لبنی، پروتئینی، دارویی و … مورد استفاده قرار می گیرد. در این یخچال ها محدوده دمای یخچال بین منفی پنج تا مثبت پانزده درجۀ سانتیگراد قابل تنظیم است. از یخچال های زیر صفری برای حمل محصولاتی که نیاز به انجماد کامل دارند یا باید تحت شرایط خاص نگهداری شوند استفاده می گردد. برای مثال بستنی، محصولات گوشتی منجمد و برخی داروهای خاص در این دسته قرار می گیرند.

هنگام خرید یخچال وانت و در هنگام انتخاب یونیت برودتی وانت باید به نوع یخچال دقت کنید. یونیتی که خریداری می کنید، باید تناسب لازم با محصولاتی که قصد جابجایی آن را دارید، داشته باشد.

تاسب خودرو با نوع حمل و نقل

نکتۀ دیگر موارد استفاده از یخچال های وانتی است. به طور معمول از یخچال های وانتی برای جابجایی محصولات در داخل شهر یا نهایتاً پخش محصولات در یک محدودۀ استانی استفاده می شود. در حقیقت برای مسافت های طولانی استفاده از کامیونت ها و کامیون های شش تن به صرفه‌تر است.

مزیت یخچال های وانتی اجازۀ ورود آنها به خیابان های شهری و جابجایی‌ های راحت‌تر است. به همین خاطر در پخش درون شهری انتخاب وانت یخچال در اولویت قرار می گیرد.

سیستم کنترلی یونیت برودتی وانت

در یخچال های وانتی علاوه بر خود عملکرد یونیت، یک جزء با اهمیت دیگر هم وجود دارد. جزئی که وظیفه‌اش کنترل شرایط دمایی و رطوبتی یخچال است. شرکت های تولید کننده یونیت برودتی از سیستم های کنترلی متفاوتی استفاده می کنند. در هنگام خرید یخچال باید دقت کنید که سیستم کنترلی یخچال یک سیستم ساده و با دقت بالا باشد.

خرید از شرکت های معتبر

یکی از نکات مهم در خرید یونیت برودتی وانت، مراجعه به شرکت های معتبر تولید کننده است. اگرچه ممکن است در بازار با گزینه های ارزان قیمت‌تری هم روبرو شوید، اما نداشتن ضمانت کالا و مشکلاتی که در آینده ممکن است با آن روبرو شوید، مواردی است که باید در انتخاب و خرید یخچال وانت به آن دقت کنید. بهتر است از شرکت های معتبر خرید کنید تا از ضمانت کالا و کیفیت آن اطمینان لازم را داشته باشید.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «راهنمای خرید یخچال پراید وانت» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email