دلایل خرابی یخچال کامیون ها

دلایل خرابی یخچال کامیون ها

تـاریـخ

آوریل 27, 2021

امروزه صنعت حمل و نقل محصولات غذایی؛ دارویی و کشاورزی وابسته به ناوگان های حمل و نقل یخچال است. به همین خاطر تضمین سلامت کامیون های یخچالی جزء موارد پر اهمیت در صنایع مختلف است. دلایل خرابی و تعمیر یخچال کامیون ها موارد متنوعی است؛ که برای راننده کامیون ها و برای نیروهای تاسیساتی شرکت های تولید کننده، آشنایی ضمنی با این دلایل لازم و ضروری به نظرم می رسد. در ادامه قصد داریم به صورت مختصر مهم ترین این دلایل را بررسی کنیم.

دلایل خرابی یخچال کامیون ها

وقتی از خرابی یخچال کامیون حرف می زنیم، منظور زمانی است که عمل سرمایش در داخل یخچال به شکل صحیحی انجام نمی گیرد؛ که نتیجه‌ی آن فاسد شدن بار داخل ییخچال است. برای بررسی دلایل خرابی یخچال کامیون ها باید سلامت آن ها را در سه بخش کنترل کرد.

دلایل خرابی یخچال کامیون ها: بررسی سلامت سیستم کنترلی

در بین دلایل خرابی یخچال کامیون ها، یکی از موارد مهم همین سیستم کنترلی است. در یخچال کامیون ها برای کنترل وضعیت سرمایشی و عملکردی یخچال، از یک سیستم کنترلی استفاده می شود. این سیستم کنترلی از تعدادی سنسور و یک نمایشگر تشکیل شده است. سنسورها در داخل کانتینر یخچال نصب می شوند و نمایشگر در کابین راننده قرار دارد. از کار افتادن هرکدام از این سنسورها می تواند روی کل سیستم سرمایشی یخچال اثرگذار باشد. گاهی ممکن است خرابی سیستم کنترلی باعث بروز خطاهای دیگری شود؛ که نتیجه‌ی آن آسیب رسیدن به قطعات اصلی یخچال کامیون است.

برای چک کردن سیستم کنترلی کامیون باید مطابق دستورالعمل های دفترچه‌ی راهنمای سیستم کنترلی پیش بروید. در صورت بروز هرگونه مشکل در سیسستم کنترلی، روی نمایشگر دستگاه یک پیغام خطا ظاهر می شود. با مراجعه به دفترچه‌ی راهنما و تفسیر کد خطا می توانید به مشکل اصلی پی ببرید. اگر برای سلامت یخچال کامیون خود ارزش قائل هستید، حتماً کدهای خطای سیستم کنترلی را جدی بگیرید.

دلایل خرابی یخچال کامیون: بررسی سلامت سیکل تبرید تراکمی

در بین دلایل خرابی یخچال کامیون ها از این مورد باید بیشتر از بقیه بترسید. سیستم سرمایشی یخچال کامیون ها به کمک یک سیکل تبرید تراکمی طراحی شده است. کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر فشار شکن، سیال مبرد و سیستم لوله کشی، اجزاء اصلی این سیکل تبریدی را تشکیل می دهند. که البته قطعات اصلی این سیستم همان کمپرسور، کندانسور و اواپراتور است. وارد شدن آسیب به هرکدام از این بخش ها خسارات جبران ناپذیری را به شما وارد می کند. برای مثال، کمپرسور قلب یک سیکل تبریدی است. خرابی کمپرسور به معنای از کار افتادن کل سیستم سرمایشی است و البته تعمیر و تعویض آن نیز هزینه های زیادی دربر خواهد داشت.

بهترین راه برای پیشگیری از بروز مشکل در سیکل تبرید تراکمی، توجه به علائم ظاهری سیستم سرمایشی است. بخشی از این کار به کمک سیستم کنترلی یخچال کامیون صورت می گیرد. دمای داخل کانتینر، میزان رطوبت، عملکرد کمپرسور و … جزء مواردی است که به کمک سیستم کنترلی قابل چک کردن هستند.

مورد دیگر توجه به علائم ظاهری است. نشتی داشتن خط لوله، سر و صداهای عجب و غریب، زنگ زدگی و مواردی از این دست، جزء چیزهایی است که می تواند از دلایل خرابی یخچال کامیون ها باشد.

دلایل خرابی یخچال کامیون: بررسی سلامت کانتینر یخچال کامیون

کانتینر یخچال کامیون وظیفه‌ی حفظ سرمای تولید شده را برعهده دارد. کانتینرهای کامیونی به طور معمول به وسیله‌ی ساندویچ پنل ها طراحی و ساخته می شوند. به این خاطر این بخش را در بین دلایل خرابی یخچال کامیون ها قرار داده ایم، چون اگر عایق بندی کانتینر به شکل صحیحی صورت نگرفته باشد، منجر به هدر رفتن سرمای تولیدی می شود. مسئله ای که نتیجه‌ی آن فاسد شدن بار کامیون، وارد آمدن فشار بیش از اندازه به سیکل تبرید تراکمی و در نتیجه خسارات پیش بینی نشده‌ی دیگر است.

برای بررسی سلامت کانتینر مهم ترین راه توجه به علائم ظاهری است. زنگ زدگی، خوردگی سطوح، وارد شدن ضربه های ناگهانی، باز شدن مکان های جوش کاری و … جزء مواردی است که باید توسط راننده کامیون به صورت دوره ای چک شود. در صورت بروز مشکل، می توانید با صرف هزینه‌ای اندک از وارد شدن خسارات بیشتر جلویگری کنید.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «نکات نگهداری کامیون های یخچال دار و ماشین های حمل مواد غذایی» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email