ساخت سردخانه ثابت پیش ساخته

ساخت سردخانه ثابت پیش ساخته در چند قدم

تـاریـخ

فوریه 1, 2021

در ساخت سردخانه ثابت می توانید دو سیاست متفاوت را مد نظر قرار دهید. در روش اول طراحی از صفر تا صد صورت گرفته و به کمک مصالح ساختمانی، مانند آهن، آجر، بلوک و …. چهارچوب اصلی سردخانه ساخته می شود. که اگرچه مقاومت بالایی دارد، اما ساخت آن زمان و هزینه‌ی بیشتری می طلبد. در روش دوم برای ساخت سردخانه های ثابت از ورقه های پیش ساخته یا همان ساندیچ پانل‌ ها استفاده می شود. که هزینه‌ی کمتری دارد و با سرعت بیشتری نیز طراحی و اجرا خواهد شد. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی ساخت سردخانه های پیش ساخته صحبت کنیم و مراحل ساخت آن را مرور کنیم.

تعیین کاربرد و نوع سردخانه ثابت

نخستین قدم در ساخت سردخانه ثابت تعیین مشخصات فنی آن است. برای این کار باید بدانید که هدفتان از ساخت سردخانه چیست و به چه نوع سردخانه‌ای و با چه نوع عملکردی نیاز دارید. به طور کلی سردخانه های ثابت در دو مدل بالای صفری و زیر صفری طراحی  ساخته می شوند.

دمای عملکردی در سردخانه های ثابت بالای صفری بین صفر تا ده درجه سانتیگراد متغیر است. این دما برای سردخانه های زیر صفری بین منفی پنج تا منفی بیست و پنج درجه سانتیگراد تعیین می شود. اهمیت دمای عملکردی در دو موقعیت مشخص می شود؛ موقعیت اول زمانی است که باید به فکر تعیین مشخصات سیستم سرمایشی سردخانه باشید. و موقعیت دوم حفظ سرمای تولید شده در محیط سردخانه است. که بیشتر آن را با عنوان عایق بندی سردخانه می شناسیم. برای مثال طبیعی است که در ساخت سردخانه ثابت زیر صفری باید نوع عایق بندی به شکل ویژه‌تری انجام شود.

به طور کلی می توانیم مراحل ساخت سردخانه ها را در دو مرحله‌ی اجرای ساختمان سردخانه و عایق بندی آن، و سپس نصب و راه اندازی سیستم سرمایشی سردخانه تعریف کنیم.

ساخت سردخانه ثابت پیش ساخته

وقتی صحبت از ساخت سردخانه های پیش ساخته به میان می آید، قبل از هر چیزی اجرای ساختمان سردخانه اهمیت پیدا می کند. زیرا نصب تجهیزات سرمایشی که در هر دو حالت تقریباً شبیه به هم خواهد بود. با این حساب در ابتدا باید به سراغ طراحی ساختمان پیش ساخته‌ی سردخانه های ثابت برویم.

در ساخت سردخانه ثابت پیش ساخته از ساندویچ پانل ها کمک گرفته می شود. ساندویچ پانل یک نوع از مصالح ساختمانی پیش ساخته است که معمولاً از سه لایه ساخته می‌شوند؛ که لایه‌های بیرونی وظیفه‌ی استحکام بنا را برعهده دارد و کار لایه‌ی میانی انجام عایق بندی ساختمان است. به طور کلی این مصالح ساختمانی بیشتر برای عایق بندی حرارتی و رطوبتی کاربرد دارد. ساندویچ پانل ها انواع متفاوتی داشته و برای کارهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند؛ که یکی از این انواع همان ساخت سردخانه است. به این ساندویچ پانل ها اصطلاحاً ساندویچ پانل سردخانه‌ای نیز گفته می شود.

انتخاب و نصب ساندویچ پانل سردخانه‌ای

ساندویچ پانل هایی که در ساخت سردخانه ثابت مورد استفاده قرار می گیرند، متناسب با نوع سردخانه و محدوده دمای عملکردی آن‌ انتخاب می شوند. جنس این ساندویچ پانل ها اغلب از ورقه های پلی اورتان است؛ که دو طرف آن به کمک ورقه‌ های گالوانیزه یا آلوزینکی استحکام پیدا کرده است. البته گاهی نیز از پشم شیشه، پلی استایرن، پشم سنگ و … نیز ممکن است استفاده شود. پلی ایزوسیونات نیز یکی دیگر از عایق های ساختمانی است؛ که بیشتر در طراحی سردخانه های زیر صفری و مهم استفاده می شود.

ساخت سردخانه ثابت به کمک دو مدل از ساندویچ پانل های سقفی و دیواری صورت می گیرد.

ساندویچ پانل سقفی

استفاده از ساندویچ پانل سقفی در ساخت سردخانه ثابت، به منظور جلوگیری از ورود رطوبت و آب باران و برق به داخل ساختمان صورت می گیرد. ضخامت این ساندویچ پانل ها معمولاً بین چهار تا ده سانتیمتر انتخاب می شود. طراحی صورت گرفته برای این پانل ها به نوعی است که با هم هم پوشانی دارند و جلوی ورود آب به ساختمان را می گیرند.

ساندویچ پانل دیواری

در ساخت سردخانه ثابت اغلب از ساندویچ پانل هایی با ضخامت ده تا پانزده سانتی متری استفاده می شود. این پانل ها دارای نر و ماده هستند و درهم قفل می شوند.

هزینه های ساختسردخانه ثابت پیش ساخته

در ساخت سردخانه ثابت پیش ساخته بخشی از هزینه های غیرضروری حذف می شود. اما این مورد تابع انتخاب نوع ساندویچ پانل ها و طراحی صورت گرفته است؛ که این موارد نیز تابع موارد دیگری مانند جنس ورق روکش، جنس فوم به کار رفته در پانل، ضخامت روکش و فوم به کار رفته و … خواهد بود.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «به روزرسانی تجهیزات سردخانه های قدیمی» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email