نکات مربوط به طراحی ساندویچ پنل یخچال کامیون و وانت

نکات مربوط به طراحی ساندویچ پنل یخچال کامیون و وانت

تـاریـخ

فوریه 14, 2021

امروزه به طور گسترده برای ساخت کابین های یخچالی حمل و نقلی از ورقه های ساندویچ پنل استفاده می شود. ساندویچ پنل در حقیقت نوعی مصالح ساختمانی است که از ترکیب ورقه های فلزی و عایق هایی مانند پلی یورتان و غیره ساخته می شود. اگر هدف ساخت کانتینرهای یخچالی باشد، در طراحی و ساخت ساندویچ پنل باید اصول و قواعد مشخصی را رعایت کرد. سپس قدم به قدم از مرحله‌ی طراحی به مرحله‌ی نصب ساندویچ پنل ها پا گذاشت. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی مراحل طراحی و ساخت ساندویچ پنل برای یخچال کامیون و وانت صحبت کنیم.

آشنایی با انواع ساندویچ پنل های مناسب برای طراحی یخچال حمل و نقلی

در ابتدا از این شروع کنیم که چه نوع ساندویچ پنل هایی برای ساخت و طراحی یخچال های حمل و نقلی مناسب است؟ برای این کار ابتدا لازم است ساختمان کلی یک یخچال کامیون یا وانت را در نظر بگیریم. در یخچال های حمل و نقلی هدف تنظیم درجه‌ی حرارت در یک محدوده‌ی خاص است. که این کار به کمک یک سیکل تبرید تراکمی انجام می شود؛ اما در کنار آن این سرمایش تولید شده را نیز باید در محیط کانتینر حفظ کرد. پس با این حساب دیواره های کانتینر، اتصالات آن و درب اصلی آن باید از نظر گرمایی عایق بندی مناسبی داشته باشد.

مسئله‌ی بعدی استحکام کانتینر یخچال های حمل و نقلی است. در اجرای ساندویچ پنل و اتصالات آن باید به نحوه ای عمل کرد که کانتینر تولیدی استحکام مناسب را داشته باشد. فراموش نکنید که قرار است از این یخچال کامیون در جاده های بین شهری و شهری استفاده شود. طبیعی است که باید در برابر ضربه های بیرونی و درونی تا حد مناسبی مقاوم سازی شده باشد.

و در آخر نکته‌ی پایانی مربوط به عایق بندی بیرونی ساندویچ پنل هاست. همین طور که ساندویچ پنل ها نباید اجازه‌ی خروج سرما را از داخل کانتینر بدهند، باید در برابر ورود گرد و غبار، آب باران و رطوبت بیرونی به داخل کانتینر نیز تا حد مطلوبی مقاوم سازی شده باشند.

مراحل طراحی ساندویچ پنل یخچال کامیون و وانت

خب  حالا که می دانیم در انتظار چه چیزی هستیم، می توانیم مراحل طراحی ساندویچ پنل را پی بگیریم.

انتخاب نوع و جنس محصولات در طراحی ساندویچ پنل

نخستین گام برای ساخت یک کانتینر حمل و نقلی، انتخاب جنس و نوع ساندویچ پنل هاست. ساندویچ پنل ها با ضخامت های متفاوت و به کمک آلیاژها و ترکیبات متفاوتی طراحی و ساخته می شوند. برای طراحی سردخانه ها اما بهتر است از ساندویچ پنل های سه لایه‌ استفاده شود. این ساندویچ پنل ها دارای دو لایه‌ی بیرونی فلزی و یک لایه‌ی عایق بندی داخلی است؛ که معمولاً از جنس پلی یورتان انتخاب می شود. زیرا از نظر حرارتی و نفوذناپذیری در برابر رطوبت عملکرد مناسبی از خود نشان می دهد.

 اجرای استراکچر یا همان بدنه‌ی اصلی

دومین مرحله در طراحی ساندویچ پنل مناسب برای یخچال های کامیونی و وانتی اجرای بدنه‌ی اصلی کانتینر یا همان استراکچر آن است. استحکام بدنه‌ی اصلی وابسته به اجرای این مرحله می باشد. به همین خاطر باید از مصالحی استفاده کرد که ضخامت کافی را داشته باشد و همچنین در برابر مسائلی مثل خوردگی و غیره نیز مقاوم سازی شده باشد. به طور معمول برای این مرحله از نبشی های فلزی استفاده می شود؛ که به کمک جوش کاری اتصالات آنها برقرار شده و چهارچوب اصلی کانتینر شکل می گیرد. در آخرین قدم باید این اتصالات به کمک رنگ های ضدزنگ پوشانده شوند.

برش و نصب ساندویچ پنل ها

پس از اینکه طرح کلی کانتینر شکل گرفت، نوبت به نصب ساندویچ پنل ها می رسد. مزیت اصلی ساندویچ پنل ها این است که در ابعاد متفاوتی قابل برش کاری است. در این مرحله متناسب با چهارچوب طراحی شده عملیات برش کاری ورقه ها انجام شده، سپس به سراغ نصب ورقه ها می روند. برای نصب ورقه ها اغلب از جوش کاری استفاده می شود.

مسئله‌ی مهم در این مرحله از طراحی  نصب درب کانتینر است. درب باید به شکل دقیقی ساخته شده و در بدنه‌ی کانتینر قرار بگیرد. به نحوی که بتواند جلوی نغوذ ذرات بیرونی را گرفته و همچنین از هدررفت سرمای تولیدی جلوگیری کند.

مرحله‌ی آخر، مقاوم سازی کانتینر

آخرین مرحله در طراحی ساندویچ پنل های یخچالی مرحله‌ی مقاوم سازی نهایی آن است. معمولاً در این مرحله عایق بندی های نهایی صورت می گیرد. همچنین کف سازی کانتینر و آماده سازی آن برای نصب نیز در این مرحله انجام می شود. دیگر اینکه ممکن است برخی از شرکت ها درخواست طراحی کانینرهای اختصاصی داشته باشند، که در پایان همه این مراحل کار رنگ آمیزی بیرونی و درونی کانتینر یخچالی قابل انجام است.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آشنایی با قطعات و اجزای سازنده یونیت برودتی» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email