طول عمر سردخانه های صنعتی

طول عمر سردخانه های صنعتی چند سال است و روش‌های افزایش آن چیست؟

تـاریـخ

می 6, 2021

سردخانه های صنعتی نیز به مانند دیگر دستگاه های صنعتی و مکانیکی دارای یک عمر مفید هستند. این طول عمر وابسته به مشخصه های بسیاری است. از جمله سلامت سیستم تبرید تراکمی سردخانه، سیستم کنترلی آن، طول عمر ساختمان اصلی سردخانه و مواردی از این دست. با این همه طول عمر سردخانه های صنعتی با انجام یک سری پیشگیری ها، تعمیرات و سرویس کردن به موقع دستگاه های اصلی و فرعی قابل افزایش است. در این مقاله قصد داریم درباره‌ی مواردی که روی طول عمر سردخانه ها تأثیرگذار هستند صحبت کنیم. و سپس ببینیم چطور می توان این طول عمر را افزایش داد.

عوامل تأثیرگذار بر طول عمر سردخانه های صنعتی

برای ایانکه سراغ بحث اصلی برویم، صحبت را با بحث بر سر عواملی آغاز می کنیم که روی طول عمر سردخانه ها تأثیرگذار هستند. مهم ترین این عوامل شامل موارد زیر می شوند:

الف – سیکل تبرید تراکمی

طراحی سردخانه های صنعتی بر پایه سیکل تبرید تراکمی انجام می گیرد. در یک سیکل تبریدی کمپرسور جزء اصلی سیکل به حساب می آید. خرابی کمپرسور یا ایجاد هرگونه مشکلی برای این بخش از سیکل، می تواند روی کارکرد کل سیستم سرمایشی اثر بگذارد. به عبارت دیگر طول عمر سردخانه های صنعتی بیش از هر چیزی به کمپرسور آن وابسته است.

دیگر اجزاء این سیکل شامل خط لوله، کندانسور، اواپراتور و شیر فشارشکن می شود. زنگ زدگی، وجود نشتی در این بخش ها و در نتیجه کاهش فشار گاز مبرد، باعث کاهش بار سرمایی سردخانه می شود؛ که فشار مضاعفی را بر کمپرسور وارد می کند.

ب – سیستم کنترلی سردخانه

نظارت بر سردخانه های امروزی به کمک سیستم های کنترلی اتومات و نیمه اتومات صورت می گیرد. در این سیستم ها از سنسورهای حساس به دما، رطوبت و فشار استفاده می شود. همچنین تنظیم جریان برق ورودی به دستگاه ها و مواردی از این دست نیز به کمک سیستم کنترلی صورت می گیرد. اگر بخشی از سیستم کنترلی دچار مشکل شده و تعمیر آن با تأخیر انجام شود، می تواند روی عملکرد کلی سردخانه های صنعتی اثرگذار بوده، منجر به خرابی کمپرسور و دیگر اجزاء اصلی سردخانه شود.

ج – عایق بندی ساختمان سردخانه

یکی از مواردی که کمتر به آن نظارت می شود، اما روی عملکرد کلی سیکل تبرید تراکمی و طول عمر سردخانه ها اثرگذار است، مسئله‌ی عایق بندی ساختمان آن است. طراحی سردخانه ها بر پایه یک سری محاسباتی انجام می شود. حال اگر سیستم عایق بندی ساختمان سردخانه دچار ایراد شود، تمامی این محاسبات به هم خواهد خورد. که نتیجه‌ی آن وارد آمدن فشار مضاعف به دستگاه های سرمایشی سردخانه است. ضمن اینکه هدر رفت سرما باعث بالا رفتن دما در داخل ساختمان خواهد شد؛ که به هیچ عنوان برای کارفرما مطلوب نیست.

راه‌ کارهایی برای افزایش طول عمر سردخانه های صنعتی

حال که با موارد مهمی که روی طول عمر سردخانه های صنعتی تأثیر می گذارند آشنا شدیم، می توانیم بهتر به راه کارهای اساسی افزایش طول عمر آن بپردازیم.

افزایش طول عمر سردخانه های صنعتی با سرویس به موقع

یکی از مهم ترین راه کارها برای افزایش طول عمر یک سردخانه، سرویس به موقع دستگاه های آن است. برای مثال سیکل تبرید تراکمی سردخانه ها را باید به طور مرتب و طبق یک زمان بندیدقیق سرویس کرد. چک کردن میزان روغن کمپرسور، تنظیم فشار سیال مبرد، چک کردن عملکرد کندانسور و اواپراتور، ردگیری نشتی های احتمالی و مواردی از این دست، جزء چیزهایی است که در عمل سرویس سیکل تبرید انجام می گیرد.

توجه به پیغام های هشدارآمیز سیستم کنترلی

اهمیت سیستم کنترلی سردخانه را هرگز فراموش نکنید. وظیفه‌ی این سیستم دادن هشدارهای به موقع به شماست. در صورتی که پیغام خطایی در سیستم کنترلی ظاهر می شود، لازم است بلافاصله اقدامات مقدماتی را انجام داده، و در ادامه به فکر رفع کامل این پیغام خطا باشید. سیستم کنترلی روی عملکرد تمامی بخش ها نظارت می کند. به همین جهت پیگیری دقیق پیغام های خطای آن بهترین راه کار برای افزایش طول عمر سردخانه های صنعتی است.

استفاده از سیستم ها و دستگاه های استاندارد

در برخی از مواقع کاهش طول عمر سردخانه ها به خاطر استفاده از سیستم های غیراستاندارد است. برای مثال اگر سنسورهای سیستم کنترلی استانداردهای لازم را نداشته باشد و یا عملکرد آن ها دچار اختلال باشد، نتیجه چیزی جز وارد آمدن فشار به کل سیکل تبرید نیست.

دیگر اینکه برخی از صاحبان سرمایه جهت کاهش هزینه های خود، ممکن است به سراغ خرید کمپرسورهای غیراستاندارد یا سایر دستگاه های سیکل تراکمی بروند. اگرچه ممکن است از نظر هزینه های اولیه این کار باعث صرفه جویی مالی شود، اما نتیجه‌ی کار پایین آمدن طول عمر سردخانه ها است.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چطور می‌توانیم یک سردخانه ثابت موقت داشته باشیم؟» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email