کاهش میزان خرابی یخچال کامیون و وانت قطعات کلیدی یونیت برودتی و عمر مفید و زمان تعویض آنها

قطعات کلیدی یونیت برودتی و عمر مفید هر کدام از آن‌ها

تـاریـخ

ژانویه 27, 2021

سردخانه ها و یونیت های برودتی از کنار هم قرار گرفتن چند دستگاه صنعتی اصلی ساخته می شوند. قطعات کلیدی یونیت های برودتی شامل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر فشار شکن و تابلو برق می شود. از کار افتادن هرکدام از این قطعات می تواند کل سیستم سرمایشی سردخانه را دچار مشکل کند. به همین خاطر است که نگهداری از آنها و تعمیر به موقع آنها اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در این مقاله قصد داریم درباره قطعات مهم یونیت برودتی، عمر مفید آنها و همچنین زمان تعویض و تعمیرشان صحبت کنیم.

آشنایی با قطعات کلیدی یونیت برودتی

در یک یونیت برودتی هدف سرمایش محیط است. برای مثال در یک سردخانه هدف حفظ دمای محیط سردخانه در یک محدوده دمایی مشخص است. برای این کار به طور معمول از سیکل های تبرید تراکمی استفاده می شود؛ که مهم ترین قطعات یونیت های تراکمی شامل موارد زیر است:

الف – کمپرسور

کمپرسور قلب دستگاه های برودتی بوده و به نوعی از مهم ترین قطعات کلیدی یونیت به حساب می آید. وظیفه‌ی کمپرسور فشرده سازی سیال مبرد و تأمین انرژی لازم برای به جریان در آمدن سیال در طول سیکل است.

ب- کندانسور

کندانور از دیگر قطعات کلیدی یونیت است. سیال مبرد خروجی از کمپرسور بلافاصله وارد کندانسور می شود؛ که یک مبدل حرارتی پوسته لوله است. طراحی کندانسورها می تواند به صورت هواخنک یا آب خنک صورت بگیرد.

ج – شیر فشار شکن

شیر انبساطی یا همان شیر فشارشکن نیز از قطعات کلیدی یونی است. سیال مبرد خروجی از کندانسور فشار بالایی دارد؛ که با عبور از شیر فشارشکن دچار افت فشار ناگهانی شده و به مخلوطی از مایع و بخار تبدیل می شود.

د – اواپراتور

اواپراتور به مانند کندانسور یک مبدل حرارتی پوسته لوله است. اواپراتور در اتاقک سردخانه یا فریزر قرار دارد. سیال مبرد ورودی به اواپراتور وظیفه‌ی خنک سازی محیط را برعهده دارد. این کار به خاطر فشار بخار پایین و تمایل مبرد برای تبدیل شدن به حالت بخار صورت می گیرد.

ه – تابلو برق

حفاظت از قطعات کلیدی یونیت های برودتی برعهده‌ی تابلو برق است. روی این تابلو تعداد زیادی از فیوزهای متفاوت، سیستم های اندازه گیری دما، فشار و ولتاژ و مواردی از این دست قرار دارد؛ که به کمک آن کنترل سیستم سردخانه صورت می گیرد.

تعمیر و نگهداری از قطعات اصلی یونیت های برودتی

حال که با قطعات کلیدی یونیت های سرمایشی آشنا شدیم، وقت آن است که درباره‌ی حفاظت از آنها و نحوه تعمیرشان صحبت کنیم.

کمپرسور، مهم ترین در بین قطعات کلیدی یونیت

کمپرسور نقشی اساسی در بین قطعات کلیدی یونیت ها دارد. به همین خاطر باید به صورت مستمر و دوره‌ای سرویس شود. مراحل سرویس شامل تعویض روغن کمپرسور، چک کردن سلامت قطعات داخلی آن و مواردی از این دست است. عدم سرویس منظم در این مورد ممکن است منجر به خرابی و سوختن کمپرسور شود؛ که ابداً مطلوب ما نیست و هزینه های زیادی را به خریدار وارد می کند. از نشانه های خرابی کمپرسور می توان به سروصدای زیاد، پایین آمدن عملکرد سرمایشی دستگاه، داغ کردن آن و سیاه شدن روغن کمپرسور اشاره کرد.

تعمیر و سرویس کندانسور و اواپراتور

در بین قطعات کلیدی یونیت ها از دو مبدل حرارتی اصلی استفاده شده است. این مبدل ها اغلب به صورت پوسته لوله طراحی می شود. خرابی کمپرسور و کندانسور معمولاً به دو شکل اتفاق می افتد. در شکل اول، به خاطر جرم گرفتن سطح این دو مبدل، میزان انتقال حرارت پایین آمده، عملکرد سیستم سرمایشی یونیت مختل می شود. در چنین مواردی باید اواپراتور یا کندانسور به کمک اسید قلیل شست‌وشو داده شود. مورد دوم هم وقتی است که سطح این مبدل ها دچارخوردگی شده، سوراخ شود. در این صورت گاز مبرد به بیرون نشت خواهد کرد. در این گونه موارد اگر محل نشتی مشخص شود، ممکن است با جوشکاری و شارژ مجدد گاز مشکل حل شود. در غیر این صورت باید کل مبدل را تعویض کرد.

تعمیر و نگهداری از شیر فشارشکن

خرابی شیر فشارشکن در بین قطعات کلیدی یونیت خیلی اتفاق معمولی نیست. اما گاهی به خاطر فشار زیاد سیال یا ورود ناخالصی به داخل مبرد، ممکن است به شیر فشارشکن نیز آسیب وارد شود. در این صورت با تعویض شیر می توانید مشکل را برطرف کنید. البته پیدا کردن دلیل خوردگی یا خرابی شیر مهم تر از خود تعویض شیر خواهد بود.

تابلو برق و اجزاء کنترلی یونیت

برای محافظت از قطعات کلیدی یونیت های برودتی از سیستم کنترلی دقیقی استفاده می شود. طبیعتاً حفظ و نگهداری از این سیستم کنترلی نیز اهمیت ویژه‌ای پیدا می کند. زیرا هرگونه آسیبی به این قطعات و از کار افتادن آنها منجر به خرابی اجزاء اصلی یونیت می شود. پس بهتر است در صورت هرگونه مشکل، بلافاصله اقدام به تعمیر قطعات کنترلی نمود.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آشنایی با قطعات و اجزای سازنده یونیت برودتی» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email