عوامل موثر بر عمر مفید یخچال کامیون و وانت

عوامل موثر بر عمر مفید یخچال کامیون و وانت

تـاریـخ

فوریه 9, 2021

بسیاری از تولید کننده ها و سردخانه دارها برای حمل و نقل محصولات خود باید از یخچال های حمل و نقلی کمک بگیرند. برخی از تولید کننده خودشان صاحب یک ناوگان حمل و نقلی هستند و برخی نیز استفاده از یخچال کامیون های شخصی را برای این کار ترجیح می دهند. به هرحال چه برای تولید کننده هایی که خودشان دارای ناوگان حمل و نقلی هستند و چه برای وانت داران شخصی، نگهداری و عمر مفید یخچال های حمل و نقلی اهمیت ویژه ای دارد. حال سوالی که مطرح می شود این است که عمر مفید یخچال وانت و کامیون به چه عواملی وابسته است و با چه راه کارهایی می توان طول عمر این وسایل حمل و نقلی را افزایش داد. در ادامه قرار است پیرامون همین مسئله گفت و گو کنیم.

طول عمر مفید یخچال های حمل و نقل به چه عواملی بستگی دارد؟

اجازه دهید بحث را از اینجا آغاز کنیم. اینکه چه عواملی روی طول عمر یخچال های حمل و نقلی اثرگذار هستند. به طورکلی در ساخت یخچال های کامیونی از سیکل های تبرید تراکمی استفاده می شود. پس زمانی که صحبت از طول عمر آنها می کنیم، بیشتر از هر چیزی روی سلامت سیکل تبریدی آنها نظر داریم. از دیگر بخش های مهم در یخچال وانت ها سیستم کنترلی آن و همچنین دیواره های کانکس یخچال است. اگرچه این دو بخش در بحث طول عمر یخچال از اهمیت کمتری برخوردار هستند؛ اما لازم است سلامت آنها را پیوسته تحت کنترل داشت.

طول عمر سیکل تبرید تراکمی یخچال های کامیون و وانت

برویم سر اصل مطلب و مهم ترین بخش در یخچال های حمل و نقلی، یعنی سیکل تراکمی آن. می دانید که هر سیکل تراکمی از چند بخش مجزا ساخته می شود؛ که کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر فشارشکن مهم‌ ترین این بخش ها هستند. وقتی از سلامت سیکل تراکمی حرف می زنیم، منظور سلامت همین چند بخش است. تا زمانی که کمپرسور به درستی عمل فشرده‌ سازی سیال مبرد را انجام می دهد و تا زمانی که کمپرسور و کندانسور در سلامت کامل به سر می برند، عمل سرمایش نیز به شکل صحیحی در یخچال های کامیونی انجام می شود. به عبارتی دیگر طول عمر مفید یخچال های کامیونی به سلامت این بخش ها وابسته است.

جهت افزایش طول عمر این دستگاه ها راه کارهای جانبی زیادی وجود دارد؛ اما مهم تر از هرچیزی حفاظت و سرویس کردن به موقع آنهاست. این کار باید در دوره های زمانی مشخصی انجام شود. به طور معمول در دفترچه راهنمای سیکل های تراکمی پیشنهادهایی برای این سرویس کاری ارائه شده است. به غیر این مورد، در مواقعی که احساس می کنید یخچال کامیون به خوبی عمل سرمایش را انجام نمی دهد و یا سیستم کنترلی خودرو کد خطای خاصی را صادر می کند، می توانید اقدام به سرویس سیکل تراکمی کامیون خود کنید. داشتن نشتی و وارد شدن ضربه های ناگهانی به بخش های کندانسور و کمپرسور نیز از عواملی است که در صورت مشاهده‌ی آن باید به فکر سرویس این بخش ها برآیید. گاهی نیز برای افزایش طول عمر سیکل ممکن است مجبور به تعمیر بخش خاصی از سیکل تبرید باشید.

طول عمر کانتینر یخچال های کامیون و وانت

جزء دیگری که سلامت آن تضمین کننده‌ی طول عمر مفید یخچال های کامیونی است، کانتینر یخچال است. در ساخت کانتینرهای یخچالی از ورقه های ترکیبی آلومینیوم و فوم پلی یورتان استفاده می شود. وظیفه‌ی اصلی کانتینر محافظت از محصولات داخل کامیون و همچنین حفظ سرمای تولید شده در داخل سردخانه‌ی کامیون است.

در برخی از مواقع نگهداری غیراصولی از خودروی حمل و نقلی، وارد شدن ضربه به جداره های کانتینر، مواردی مثل خوردگی سطحی و جداره‌ای و غیره می تواند باعث پایین آمدن کارایی یخچال های حمل و نقلی شود.

بهترین راهکار برای افزایش طول عمر این بخش محافظت دقیق و اصولی از آن است. در زمان حمل و نقل باید مراقب باشید که به سطوح کانتینر ضربه ای وارد نشود. یا پس از اتمام جابجایی لازم است داخل کانتینر را به خوبی تمیز کنید و جلوی زنگ زدگی و خوردگی سطوح را بگیرید.

طول عمر سیستم‌های الکتریکی و کنترل پنل های استفاده شده در سیستم تبرید یخچال کامیون

اگرچه دستگاه های کنترلی قیمت بالایی نداشته و قابل تعویض هستند؛ اما سلامت آنها به صورت مستقیم روی طول عمر مفید یخچال کامیون ها اثر می گذارد. اگر متوجه خرابی این بخش نشوید یا در صورت مشکل به موقع آن را تعویض و تعمیر نکنید، ممکن است باعث آسیب وارد شدن به بخش های دیگر سیکل تبرید تراکمی شود؛ که نتیجه‌ی آن خیلی مطلوب شما نخواهد بود.

بهترین راهکار برای افزایش طول عمر این بخش نیز حفاظت از آن و کالیبره کردن آن در هربار حمل و نقل است. به نحوی که از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «راهنمای خرید یخچال دست دوم سالم برای کامیون شش تن» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email