مسائل کلیدی در جریان حمل جوجه های یک روزه

مسائل کلیدی در جریان حمل جوجه یک روزه

مـوضـوع

تـاریـخ

سپتامبر 30, 2023

مقاله ای که در ادامه می‌خوانید ترجمه مستقیم مقاله ای از نشریه تخصصی دام و طیور است که توسط گرت واندر لیند* از شرکت هیرینگ** (تولید کننده تجهیزات حمل و نقل جوجه یک روزه) نوشته شده است. در این مقاله در رابطه با «مسائل کلیدی در جریان حمل جوجه یک روزه»*** صحبت شده است.

مسائل کلیدی در انتقال موفق جوجه های یک روزه

حمل و نقل جوجه های یک روزه از مزرعه جوجه کشی تا مزرعه پرورش مرغ گوشتی یا تخم‌گذار، یکی از حساس‌ترین مراحل صنعت طیور حساب می‌شود. مدت زمان حمل جوجه های یک روزه اغلب فقط چند ساعت است، طبیعی است که در گذشته به این بخش اجتناب‌ناپذیر در صنعت طیور كمتر اهمیت داده شده باشد و توجه و سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به جوجه‌کشی و مزارع پرورش جوجه دریافت می‌کند.

با این حال با توجه به حجم سرمایه‌گذاری های انجام شده در بخش پرورش و مزارع، منطقی به نظر نمی‌رسد که با استفاده از روش‌های قدیمی و سنتی حمل و نقل جوجه، به کیفیت و سلامت این موجودات کوچک و ارزشمند آسیب وارد شود.

بدیهی است که حمل و نقل مدرن و تجهیزات آخرین مدل نمی‌توانند کیفیت جوجه های یک روزه را ارتقاء بخشند، اما به خوبی می‌توانند از افت کیفیت و آسیب‌دیدگی آن‌ها جلوگیری کنند. حمل و نقل هزینه دارد و ارزش‌افزوده ای برای جوجه های یک روزه ندارد، پس منطقی است که مدت زمان آن به حداقل برسد. اگر نیاز به حمل و نقل است بایستی به درستی انجام شود تا از ضررهای احتمالی جلوگیری شود.

پارامترهای کلیدی

این مقاله به موضوعات کلیدی مرتبط با عملکرد حمل و نقل مانند سیستم‌های حمل و نقل فعلی، پارامترهای اقلیمی، طراحی فنی کامیون‌های حمل جوجه یک‌روزه، اثرات حمل و نقل بر کیفیت جوجه و عملکرد مزرعه و ملاحظات بهداشتی می‌پردازد.

حمل و نقل سنتی جوجه های یک روزه در جعبه‌ها یا محفظه‌های مخصوص انجام می‌شود. در فصول گرم سال، معمولا از کامیون‌هایی با محفظه‌های باز ورودی هوا استفاده می‌شود. در فصل‌های سردتر یا مرطوب‌تر، در بهترین حالت جوجه‌ها با استفاده از بخاری‌های برقی از سرما محافظت می‌شوند. این راه حل ساده و نسبتاً ارزان به طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند، حتی اگر ضریب تلفات نسبتا بالایی بهمراه داشته باشند.

مسائل کلیدی در جریان حمل جوجه یک روزه - تاثیر استفاده از ماشین حمل جوجه بر عملکرد مزارع

تصویر یک - تاثیر استفاده از ماشین حمل جوجه بر عملکرد مزارع

استانداردهای کیفی حمل و نقل با افزایش سایز مزرعه و مقیاس تولید، فاصله تا مقصد، بهداشت، و برخی پارامترهای دیگر سخت‌گیرانه تر می‌شوند. فیزیولوژی پرنده نیز در حال تغییر است و این موضوع نظارت بر تهویه، سطح آب بدن جوجه در زمان حمل و نقل و گردش هوای تازه را سختگیرانه‌تر از قبل می‌کند.

آگاهی از آسیب فعلی ناشی از حمل و نقل جوجه یک روزه اولین گام مهم برای بهبود عملکرد حمل و نقل و دستیابی به یک ناوگان سودمند حمل و توزیع است. از نظر نویسنده، کامیون‌های حمل جوجه و رانندگان آن‌ها باید به اندازه تجهیزات و کارکنان کارگاه جوجه‌کشی حرفه‌ای باشند.

جنبه مثبت سرمایه‌گذاری در حمل مدرن جوجه یک روزه این است که اگر به درستی انتخاب شود، این امر صرفه اقتصادی خواهد داشت. بهبود کیفیت جوجه، کاهش تلفات و افزایش بهره‌وری مزرعه متضمن بازگشت سرمایه در حجم بسیار بیشتری از سرمایه گذاری انجام شده در حمل و نقل است.

كيفيت جوجه

یکی از تأثیرات مهم استفاده از روش‌های حمل و نقل مدرن بر جوجه‌های یک روزه، افزایش کیفیت آنهاست. ممکن است این سوال در ذهن مطرح شود که میزان تأثیر مزرعه در کیفیت جوجه چیست؟ مراحل مختلف در زنجیره تولید، کیفیت نهایی محصول را تحت تأثیر قرار می‌دهند و تشخیص دقیق سهم هر یک از این جنبه‌ها، دشوار است.

عواملی که برای جوجه‌های یک روزه در طول حمل و نقل به عنوان عوامل استرس‌زا مطرح می‌شوند، شامل بارگیری و تخلیه، مدت سفر، سرعت باد، دما، رطوبت، ضربه و لرزش، و همچنین سر و صدا هستند.

مسائل کلیدی در جریان حمل جوجه یک روزه - تصویر دو - شیوه های سنتی حمل جوجه های یک روزه

تصویر دو - شیوه های سنتی حمل جوجه های یک روزه

در این راستا، بیشترین توجه باید به دما اختصاص یابد. جوجه در محیط‌های با دماهای نامناسب آسیب جدی می‌بیند و حتی ممکن است تلف شود. حفظ دمای مناسب برای جوجه‌ها طی فرآیند حمل و نقل بسیار حیاتی است. دمای بدن جوجه‌ها در طول حمل و نقل باید در محدوده 39.5 تا 40 درجه سانتیگراد حفظ شود. اندازه‌گیری دقیق این پارامتر چالش‌برانگیز است، اما به عنوان یک معیار مهم برای ارزیابی عملکرد سیستم تهویه مورد استفاده در وسایل حمل جوجه‌ها مطرح می‌شود.

عوامل اقليمی

ترکیب عوامل محیطی مانند رطوبت، سرعت گردش هوا و دمای کانتینر نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت حمل و نقل جوجه های یک روزه دارند. اندازه‌گیری دمای بدن جوجه‌ها به طور عمده از طریق اندازه‌گیری دمای مقعدی انجام می‌پذیرد. دمای محیط و اطراف جعبه های نگهداری جوجه ها به طور عمده به دمای محیط و شرایط اقلیمی محیط بستگی دارد. توصیه می‌شود در ایران دمای داخل کانتینر بر روی حوالی ۲۴-۲۶ درجه تنظیم شود در حالی که در مناطق سردسیر و یا فصول سرد توصیه می‌شود این دما کمی بالاتر باشد.

رطوبت به صورت رطوبت نسبی اندازه‌گیری می‌شود و به صورت درصدی اعلام می‌شود. رطوبت دارای ارتباط نزدیکی با دما است؛ زمانی که دما افزایش می‌یابد، رطوبت نسبی کاهش می‌یابد. در اقلیم‌های معتدل، معمولاً سطوح رطوبت نسبی در حدود ۲۰٪ در نظر گرفته می‌شوند که در این محیط‌ها آسیبی به جوجه‌ها نمی‌رساند. با این حال، این مقدار تنها در دماهای معتدل اعتبار دارد، به عبارتی دمایی در محدوده ۲۴-۲۶ درجه سانتی‌گراد.

در دماهای پایین یا بالا، افزایش رطوبت ممکن است خطرناک باشد و باید به حدود ۶۰٪ محدود شود. از آنجایی که در دماهای پایین، هوای مرطوب نسبت به هوای خشک، گرمای بیشتری از مرغ‌ها جذب می‌کند، استرس سرما افزایش می‌یابد.

در اقلیم‌های گرم و مرطوب، کاهش رطوبت به عنوان گزینه‌ای مفید مطرح می‌شود. اما اجرای این اقدام به چالش‌هایی از جمله نیاز به سیستم‌های خنک‌کننده یا خشک‌کننده هوا با هزینه و مصرف انرژی بالا ارتباط دارد.

در حال حاضر تهویه با نرخ بالا کمک به کنترل تجمع رطوبت در کامیون‌های حمل جوجه می‌کند. به طور خاص، تولید رطوبت توسط جوجه‌ها، به ویژه در دماهای بالا، نباید نادیده گرفته شود. این دلیل است که کنترل دما به عنوان راه حل بهتر و مؤثرتر برای مدیریت این مشکل در نظر گرفته می‌شود، نه افزایش رطوبت. کاهش رطوبت در اقلیم‌های گرم و مرطوب نیز ایده‌آل است، اما اجرای آن مشکلات فنی و هزینه‌ای دارد.

مثال اقليم آسيايی

چالش در کنترل اقلیم در یک کامیون حمل جوجه یک روزه دوگانه است: اول، شرایط اقلیمی محیطی باید به دما و رطوبت مناسب تبدیل شود، که در فضای بارگیری هوا باید به طور مساوی توزیع شود تا اقلیم بهینه به هر جعبه جوجه ارائه شود. هدف دستیابی به 30-33 درجه سانتی‌گراد در جعبه‌های جوجه و دمای بدن بین 39/5-40 درجه سانتی‌گراد است. در یک اقلیم گرمسیری، دما و رطوبت باید تغییر کند تا اقلیم داخلی بهینه ایجاد شود.

جابجایی مطمئن محموله حساس یا چطور شیوه های مدرن حمل جوجه یک روزه از آن‌ها مراقبت می‌کند؟ - داخل یک ماشین حمل جوجه شده توسط امگا

تصویر ۳ - داخل یک ماشین حمل جوجه شده توسط امگا

قابلیت اطمینان

در کامیون‌های جوجه امروزی، تعداد زیادی جوجه یک روزه در یک حجم نسبتاً کوچک جمع می‌شوند. شرایط اقلیمی در محدوده‌های کوچکی حفظ می‌شود و به تهویه و کنترل اقلیم اجباری وابسته است. وقتی این سیستم‌ها شکست بخورند، در مدت زمان کوتاهی آسیب وارد می‌شود.

ما نیاز به سیستم‌های بسیار قابل اطمینان داریم تا حمل و نقل ایمن و راحت را طی عمر مفید کامیون تضمین کنیم. این قابلیت اطمینان یک عامل کلیدی است. انتخاب بهینه مواد و فناوری، طراحی صحیح، نگهداری و تعمیرات و در صورت مناسب بودن سیستم‌های پشتیبان به این قابلیت اطمینان کمک می‌کنند.

ظرفيت حمل جوجه

برنامه‌ریزی دقیق فرایند لجستیک اطراف کارگاه جوجه‌کشی به شما کمک می‌کند تا عملکرد حمل و نقل خود را بهبود دهید. انتخاب بین حمل و نقل خود یا حمل و نقل شخص ثالث، به طور کامل یا جزئی، توسط شخص ثالث اگر موجود باشد، اولین سؤال است. برای تعادل بین کارایی و ظرفیت کل، داشتن کامیون‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت ممکن است بهترین گزینه باشد.

جعبه جوجه کوچکترین واحد لجستیک برای حمل و نقل است، آنها می‌توانند در گاری‌ها برای دسترسی سریع و آسان ترکیب شوند. در جعبه‌های جوجه، دو گزینه وجود دارد: راه حل مقوایی سبک، یکبار مصرف به عنوان مثال از نظر بهداشتی است و همچنین برای حمل و نقل هوایی ایده‌آل است.

اندازه استاندارد 50 × 50 سانتی‌متر است، از 40-70 سانتی‌متر متغیر است. نقاط ضعف شامل هزینه خرید و ساعات مونتاژ است و استحکام محدود است. ارتفاع بیشتر نسبت به جعبه‌های پلاستیکی جوجه به معنی سطح پایین‌تر بارگذاری و ظرفیت است.

گزینه دیگر، جعبه‌های پلاستیکی هستند که رایج‌ترین هستند، با اندازه استاندارد 40 × 60 سانتی‌متر و ارتفاع 11-14 سانتی‌متر. اندازه‌ها از 30 تا 80 سانتی‌متر متغیر است. جعبه‌های پلاستیکی یکبار مصرف قابل بازیافت نیز در بازار موجود است. ظرفیت حاصل در هر متر طول کامیون برای جعبه‌های مقوایی 5000 تا 9000 جوجه و برای جعبه‌های پلاستیکی 9000 تا 17000 جوجه خواهد بود. اگر تخم‌های جوجه‌کشی نیز با همان کامیون حمل شوند، باید کامیونی با ظرفیت بار بیشتر انتخاب کرد.

از سینی‌های فیبری برای جذب ضربه خوب استفاده می‌شود و زمانی که داخل جعبه‌های مقوایی بسته‌بندی شوند، نسبت وزنی خوبی بین بسته‌بندی و بار دارند، بنابراین برای حمل هوایی ایده‌آل هستند. ممکن است مقررات بهداشتی اجبار کند که آن‌ها را فقط یک‌بار استفاده کرد. مقاومت آن‌ها وقتی خیس شوند به شدت کاهش می‌یابد. تمیز کردن (خشک) آن‌ها دشوار است و تهویه محدود باعث می‌شود تهویه، خنک‌سازی اولیه و کنترل دما دشوار شود. قرار دادن آن‌ها در گاری‌های فلزی بارگیری و جابجایی را آسان می‌کند.

سینی‌های پلاستیکی راحت‌تر تمیز و شسته می‌شوند اما جذب ضربه کمتری دارند. آن‌ها را می‌توان در همان گاری‌هایی که ذکر شد قرار داد.

حمل تخم‌ها در سینی‌های جوجه‌کشی کار انتقال تخم‌ها را در کارگاه جوجه‌کشی کاهش می‌دهد. حمل و نقل باید در گاری‌های مزرعه انجام شود، سینی‌های جوجه‌کشی به اندازه کافی پایدار نیستند و جاده‌ها و کامیون‌ها باید به اندازه کافی خوب باشند تا از آسیب‌دیدگی پوسته تخم جلوگیری کنند.

ظرفیت حمل تخم‌های جوجه‌کشی در کامیون‌ها بسته به مواد بسته‌بندی متفاوت است: سینی‌های جوجه‌کشی در گاری‌ها می‌توانند از 15 تا 18 هزار تخم جوجه‌کشی را در هر متر طول کامیون جای دهند (حدود 1250 کیلوگرم در هر متر) در حالی که سینی‌ها روی پالت تا 25 هزار تخم جوجه‌کشی در هر متر طول کامیون قرار می‌گیرند یا حدود 1800 کیلوگرم در هر متر. تخم‌ها در سینی‌ها و جعبه‌های مقوایی ظرفیت مشابهی خواهند داشت.

نیازمندی‌های کامیون

اکثر شاسی کامیون‌ها، از ون تا نیمه تریلر می‌توانند به عنوان پایه‌ای برای یک کامیون حمل جوجه یک‌روزه استفاده شوند. ویژگی مهم تعلیق هوا است تا از آسیب جلوگیری شود، عمدتاً به تخم‌های جوجه‌کشی.

محاسبه وزن ضروری است تا ظرفیت‌های وزن محور مورد نیاز مشخص شود. برای کامیون‌های کوچکتر با تهویه 12 یا 24 ولت، ظرفیت کافی آلترناتور و باتری مهم است.

روند تغییرات بازار در آینده

بهداشت تمایل دارد سخت‌گیرانه‌تر شود، با تمیزکاری و ضدعفونی منظم‌تر و ضدعفونی کننده‌های قوی‌تر که می‌توانند در سیستم‌های ضدعفونی درون خودرو اعمال شوند.

با افزایش اندازه مزرعه، مقدار جوجه‌های یک‌روزه در هر کامیون افزایش می‌یابد و همچنین فاصله حمل و نقل. با افزایش پتانسیل رشد طیور پرورشی، تولید گرما طی سال‌ها افزایش می‌یابد، در حالی که محتوای کیسه زرده در بدو تولد کاهش می‌یابد. کامیون‌ها از کامیون‌های باز به بسته تغییر می‌کنند، با تهویه، گرمایش و خنک‌کنندگی. بدنه‌های کامیون ساخته شده به طور ویژه ضروری هستند تا جریان هوای مساوی تضمین شود. سیستم‌های ردیابی و پیگیری کامیون و اقلیم آن را به صورت آنلاین پیگیری می‌کنند و آن را بخشی جدایی ناپذیر از کارگاه جوجه‌کشی می‌سازند.

توجه بیشتر به حمل و نقل جوجه عملکرد حمل و نقل را بهبود می‌بخشد. کیفیت جوجه، بهداشت، ظرفیت و قابلیت اطمینان.

اگر در رابطه با یونیت های مخصوص حمل جوجه یک روزه و تخم مرغ نطفه دار سوالی دارید، یا میخواهید در رابطه با شرایط خرید آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، با شماره ۰۹۰۵۸۵۳۲۰۸۶ تماس بگیرید و یا در واتسپ برای ما پیغام بگذارید. همچنین با دنبال کردن اینستاگرام امگا از آخرین اخبار و مقالات منتشر شده در وبسایت امگا نیز با خبر خواهید شد.

* Gerrit van der Linde
** Heering
*** Key issues for the successful transportation of day old chicks

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email