نکات نگهداری کامیون های یخچال دار و ماشین های حمل مواد غذایی

نکات مربوط به بهداشت و نگهداری کامیون های یخچالدار: راهنمای حمل و نقل بی دردسر

تـاریـخ

دسامبر 16, 2020

امروزه برای پخش برخی از محصولات خوراکی که حساسیت بیشتری نسبت به دما دارند، از ماشین های یخچال دار استفاده می شود. این خودروها نقش حیاتی در حفظ کیفیت و سلامت محصولات خوراکی دارند، از محصولات لبنی گرفته تا گوشت‌ها و سبزیجات منجمد. در این راهنما، به بررسی عمیق موضوعات مربوط به نگهداری و بهداشت کامیون های یخچال دار می‌پردازیم.

آشنایی با ماشین های پخش مواد غذایی

ماشین‌های یخچال دار عمدتاً شامل وانت‌ها، کامیونت‌ها و کامیون‌های بزرگ باربری مجهز به یخچال‌های حمل و نقلی هستند. این یخچال‌ها برای حمل مواد غذایی خاصی طراحی شده‌اند و به دو دسته زیر صفر و بالای صفر تقسیم می‌شوند.

ماشین‌های یخچال دار زیر صفری

این دسته برای حمل موادی با حساسیت بالا نسبت به دما مانند اقلام لبنی مانند بستنی، بعضی از داروهای حساس به دما مانند واکسن، فرآورده‌های خوراکی مثل گوشت‌های منجمد و سبزیجات منجمد استفاده می‌شود. دمای نگهداری در این یخچال‌ها معمولاً بین منفی ۴ تا منفی ۱۵ درجه سانتیگراد است.

ماشین‌های یخچال دار بالای صفری

این خودروها برای حمل مواد با حساسیت کمتر نسبت به دما مانند میوه‌ها، سبزیجات و محصولات لبنی به کار می‌روند. فرایند توزیع و تخلیه در خودروهای بالای صفری با سرعت بیشتری انجام می گیرد و شامل دفعات بیشتری می شود. به همین خاطر نگهداری روزمره از آنها اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

نکات مهم در نگهداری کامیون های یخچال دار

نگهداری صحیح از ماشین های یخچال دار باید تحت شرایط مشخصی انجام شود و لازم است تا طی آن یک سری نکات رعایت گردد. این نکات شامل قبل از بارگیری محصولات، هنگام حمل و نقل محصولات و پس از اتمام توزیع محصولات شده و به نوعی باید به شکل روزمره انجام گیرد.

نگهداری از خودروهای یخچالی پیش از بارگیری

قبل از اینکه به سراغ بارگیری محصولات بروید، لازم است سلامت ماشین های یخچال دار را تضمین کنید. برای این کار ابتدا لازم است سلامت عملکرد سیستم یخچال چک شود. سپس سیستم کنترلی آن تأیید گردد و در نهایت نیز فضای داخل یخچال به شکل صحیحی ضد عفونی شود.

البته علاوه بر این موارد بازبینی ضروری است که به صورت مستمر نیز خودروهای یخچالی را سرویس کرده، در صورت بروز مشکلات کوچک، آنها را نیز برطرف نمود.

 

نکات مهم در نگهداری خودروهای یخچالی در هنگام بارگیری

در زمان بارگیری نیز نکاتی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید سلامت ماشین های یخچال دار را تضمین کنید. از جمله اینکه نحوۀ چیدمان محصولات در این مرحله خیلی اهمیت دارد. چیدمان محصولات علاوه بر اینکه بر سلامت خود آنها کمک می کند، در سلامت خودرو نیز موثر است. بارگیری بیش از اندازه، ضربه خوردن به کناره های کانتینر، وارد آوردن فشار بیش از اندازه به بخش های یخچال و مواردی از این دست چیزهایی است که باید از آن اجتناب کرد.

نکات مهم در نگهداری کامیون های یخچال دار در فرایند تخلیه

نگهداری از ماشین های یخچال دار در هنگام توزیع و تخلیۀ محصولات نیز اهمیت خود را حفظ می کند. در هنگام توزیع باید دقت شود که افراد غیرمجاز وارد فضای یخچال نشوند. به طور کلی ورود هر عنصر غیرمجازی به فضای یخچال خودرو ممکن است با خود آلودگی‌ های محیطی را به همراه بیاورد؛ که این آلودگی ها منجر به فاسد شدن محصولات غذایی می گردد. دیگر اینکه در هنگام تخلیه نیز نکات ایمنی مثل جلوگیری از ضربه خوردن به فضای داخلی کانتینر و مواردی از این دست هم به شکل مطلوب رعایت شود.

به طور خلاصه می‌توانیم موارد مربوط به بهداشت و نگهداری کامیون های یخچال دار را می‌توان به صورت زیر مطرح کرد:

پیش از بارگیری

  • بررسی و تضمین سلامت عملکرد سیستم یخچال
  • تأیید سیستم کنترلی و ضدعفونی کردن فضای داخلی یخچال

هنگام بارگیری

  • اهمیت چیدمان محصولات و جلوگیری از بارگیری بیش از حد
  • اجتناب از ضربه به کانتینر

پس از توزیع

  • جلوگیری از ورود عناصر غیرمجاز به فضای یخچال
  • رعایت ایمنی هنگام تخلیه

سوالات متداول در رابطه با نگهداری کامیون های یخچال دار

در ادامه چند سوال متداول در رابطه با عملکرد و نگهداری وانت و کامیون های یخچال دار را با هم مرور می‌کنیم:

سوال ۱: چگونه می‌توانم اطمینان حاصل کنم که یخچال ماشین من به درستی کار می‌کند؟

پاسخ: برای اطمینان از عملکرد صحیح یخچال، باید قبل از هر سفر بررسی‌های دوره‌ای انجام شود. این شامل چک کردن حفظ دما در کانتینر، بررسی سیستم‌های کنترلی و اطمینان از سالم بودن قطعات مکانیکی است. همچنین، توصیه می‌شود که سرویس‌های منظم توسط تکنسین مجرب و یا مراکز ارائه خدمات انجام شود.

سوال ۲: چه نوع تعمیراتی باید به صورت منظم روی ماشین‌های یخچال‌دار انجام شود؟

پاسخ: تعمیرات منظم باید شامل بررسی و تعویض قطعاتی مثل تسمه‌ها، روغن‌کاری و بررسی سیستم‌های مکانیکی و برقی باشد. همچنین، بررسی اواپراتور، تمیز کردن کندانسور و چک کردن لوله ها برای نداشتن نشتی نیز توصیه می‌شود.

سوال ۳: چگونه می‌توانم از بهداشت داخل یخچال ماشین خود اطمینان حاصل کنم؟

پاسخ: بهداشت داخل یخچال با تمیز کردن منظم و ضدعفونی کردن آن تضمین می‌شود. پس از هر سفر یا تحویل محموله، باید داخل یخچال را با آب و مواد شوینده مناسب تمیز کنید. همچنین، مرتباً بررسی کنید که هیچ نشتی یا آلودگی در داخل وجود نداشته باشد.

سوال ۴: چگونه می‌توانم مطمئن شوم که بار به درستی در ماشین یخچال‌دار چیده شده است؟

پاسخ: برای چیدمان صحیح بار، از توزیع یکنواخت وزن در کل فضای یخچال اطمینان حاصل کنید. همچنین، فضای کافی بین محموله‌ها برای جریان هوا و توزیع یکنواخت دما را حفظ کنید. از بارگیری بیش از حد یا چیدمانی که ممکن است به دستگاه یخچال فشار وارد کند اجتناب کنید.

به طور کلی می‌توانیم بگوییم نگهداری صحیح و مؤثر از ماشین‌های یخچال دار برای تضمین سلامت و کیفیت محصولات غذایی در حین حمل حیاتی است. با رعایت نکات فوق، می‌توان اطمینان حاصل کرد که مواد غذایی تحت شرایط ایده‌آل حمل شده و به مقصد می‌رسند.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «نکات ایمنی و بهداشتی پخش یخچالی مواد غذایی» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email