تفاوت یونیت سرد کننده (‌ برودتی ) و تهویه مطبوع

تفاوت یونیت سرد کننده (‌ برودتی ) و تهویه مطبوع

تـاریـخ

ژانویه 4, 2021

یونیت های برودتی و سیستم های تهویه مطبوع هر دو زیرمجموعه های یونیت سردکننده هستند. و شباهت های زیادی با هم دارند. اما به هیچ عنوان نمی توانید یکی از این ها را جایگزین دیگری کنید. زیرا کاربرد هرکدام از این دو دستگاه متفاوت است و برای عملکرد مشخصی طراحی و ساخته شده است. هدف از ساخت یونیت های برودتی طراحی سردخانه ها، یخچال های فریزری و حمل و نقلی است. در حالی که از سیستم های تهویه مطبوع به منظور سرمایش ساختمان های مسکونی و اداری استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی شباهت ها و تفاوت های یونیت برودتی و سیستم سرمایشی تهویه مطبوع بپردازیم.

آشنایی با ساز و کار یونیت سردکننده

منظور از یونیت سردکننده دستگاهی است که می تواند گرما را از محیطی با دمای کمتر به محیطی با دمایش بیشتر انتقال دهد. می دانید که انتقال گرما در حالت عادی درست به صورت عکس این عمل اتفاق می افتد. به همین خاطر اگر بخواهیم چنین دستگاهی طراحی کنیم، باید از نظر ترمودینامیکی کار مشخصی را روی آن انجام دهیم. و به زبان ساده باید انرژی لازم برای انجام این کار را فراهم کنیم. این انرژی ممکن است به کمک انرژی الکتریکی یا سوخت های فسیلی تأمین شود.

انجام عمل سرمایش دلیل های متفاوتی می تواند داشته باشد. که دو مورد از آنها متداول‌تر از دیگر دلایل است. دلیل اول سرمایش محیط به منظور ایجاد محیطی مطبوع برای زیست انسان‌ ها است؛ که اصطلاحاً تهویه مطبوع نامیده می شود. و به دستگاه های آن نیز سیستم های تهویه مطبوع اطلاق می گردد.

دلیل دوم سرمایش محیط به منظور پایین آوردن دما و ایجاد یک محدودۀ دمایی پایدار است. این کار ممکن است با هدف نگهداری محصولات غذایی، دارویی، شیمیایی و … انجام گیرد. در بین دستگاه های یونیت سردکننده این دسته را اصطلاحاً یونیت برودتی می نامند.

سیکل ترمودینامیکی یونیت سردکننده

آشنایی با عملکرد سیستم های تهویه مطبوع

معروف ترین سیستم های تهویه مطبوع کولرهای گازی و اسپلیت ها هستند. در این یونیت سردکننده عمل سرمایش به کمک یک سیکل تبرید تراکمی انجام می گیرد؛ که اغلب از نوع هواخنک است. این سیکل تبریدی در چهار مرحله عمل سرمایش محیط را امکان پذیر می کند. مهم ترین بخش های این سیستم کمپرسور، کندانسور و اواپراتور است. که به کمک یک سیال مبرد کار سرمایش محیط را انجام داده و موجب خنک شدن هوای محیط می شود.

سیستم های تهویه مطبوع ممکن است به صورت اختصاصی یا به صورت مرکزی طراحی شوند.

آشنایی با عملکرد یونیت های برودتی

 دستۀ دوم در بین یونیت های سردکننده، نوع برودتی آن است. اگرچه ساز و کار کلی یونیت های برودتی نیز شبیه به سیستم تهویه مطبوع است؛ اما عملکرد آن ها به طور کلی فرق می کنند. در یونیت های برودتی هدف پایین آوردن دما در سردخانه، اتاقک یا یک محفظۀ مشخص است. نکتۀ مهم اینجاست که دما باید در این محدوده به صورت مداوم فیکس شود. نکتۀ دیگر به دمای عملکردی یونیت های برودتی برمی گردد. محدوده دمای عملکردی در یونیت های برودتی معمولاً از مثبت ده درجه سانتیگراد شروع می شود و ممکن است تا منفی سی درجه سانتیگراد و حتی بیشتر نیز برسد.

تفاوت های یونیت های برودتی و سیستم های تهویه مطبوع

حال که با انواع یونیت سردکننده آشنا شدید، می توانیم به سراغ بررسی تفاوت های آنها برویم. به طور کلی دو تفاوت عمده بین یونیت های برودتی و سیستم تهویه مطبوع وجود دارد؛ که سعی می کنیم در بیان هریک از این تفاوت ها به صورت جزئی توضیح مختصری نیز برایشان ارائه کنیم.

  1. ابعاد ساخت

اگرچه ساختمان یونیت های برودتی و سیستم های تهویه مطبوع شباهت هایی به هم دارد، اما در ساخت یونیت های برودتی باید از اجزاء قدرتمندتر و بزرگتری بهره برد. در اغلب موارد نوع کمپرسور، کندانسور و اواپراتور در یونیت های برودتی بزرگتر از سیستم های تهویه مطبوع است. می گوییم اغلب چون گاهی در ساخت یخچال فریزرها یا یخچال های حمل و نقلی این اجزاء کوچکتر باشد.

  • قدرت سرمایشی

توان یا قدرت سرمایشی یک یونیت سردکننده به کمک محاسبات مکانیکی و ریاضی تعیین می شود. اما چیزی که ما باید بدانیم این است که قدرت سرمایشی یونیت های برودتی اغلب خیلی بیشتر از یونیت های تهویه مطبوع است. دلیلش هم به محدودۀ دمایی عملکرد این دو سیستم برمی گردد. در یونیت های برودتی دمای عملکردی بسیار پایین تر از دمای عملکردی دستگاه های تهویه مطبوع است.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «نگاهی مختصر به تاریخچه سرمایش و انواع سیستم تبرید» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email