سردخانه پیش ساخته و کانکسی انتخاب خوبی برای تولیدی های کوچک و رستوران هاست. البته برای سردخانه های پیش ساخته مزایا و معایب متعددی وجود دارد که...

سردخانه سیار | بررسی مزایا و معایب سردخانه های پیش ساخته و سیار

مـوضـوع

تـاریـخ

می 17, 2021

امروزه در بسیاری از صنایع، اعم از صنایع غذایی، کشاورزی، تولیدی و … از سردخانه ها استفاده می شود. مشکل اما اینجاست که برای تولیدی ها و آشپزخانه های کوچک شاید خیلی راه اندازی یک سردخانه ثابت توجیه اقتصادی نداشته باشد. اینجاست که پای سردخانه پیش ساخته و سردخانه های کانکسی به میان می آید. که البته باز یک سوال اساسی مطرح است. آیا استفاده از سردخانه های پیس ساخته گزینه مناسبی است؟ به همین جهت قدصد داریم در ادامه این مقاله مزایا و معایب این سردخانه ها را بررسی کنیم، تا به یک جمع بندی کامل برسیم.

آشنایی با سردخانه های پیش ساخته

قبل از اینکه به سراغ مزایا و معایب سردخانه های کانکسی برویم، اجازه دهید به صورت جزئی درباره‌ی آنها صحبت کنیم. از نظر ساختاری، این سردخانه ها نیز دارای یک سیستم سرمایشی است؛ که به کمک سیکل تبرید تراکمی عمل سرد کردن محیط را انجام می دهد. تنها تفاوت در دیواره ها و فضای محیطی آن است. برای این کار باید از ورقه های ساندویچ پانل استفاده کرد. این ورقه ها در اندازه ها و ضخامت های متفاوتی طراحی می شوند.

ساندویچ پنل به زبان ساده، ورقه هایی هستند که با تلفیق ورقه های فولادی و مواد عایق پلی اورتان ساخته می شوند. طراحی ساندویچ پنل ها به گونه ای است که خیلی راحت می توان آنها را در کنار هم قرار داد و به کمک پیچ و مهره یا اتصالات جوشکاری به هم متصل کرد. به این شکل می توانید اتاقک هایی را برای ساخت سردخانه طراحی کنید.

البته عایق بندی کامل این سردخانه ها فقط به کمک ساندویچ پنل انجام نمی گیرد؛ و ممکن است به درزگیرها و اتصالات عایقی دیگر هم نیاز پیدا کنید.

بررسی مزایا و معایب سردخانه های کانکسی

حال که با کلیت یک سردخانه پیش ساخته آشنا شدید، می توانیم به سراغ بررسی مزایا و معایب آنها بپردازیم.

مزایای سردخانه های کانکسی

مواردی که در ادامه می آید، مهم ترین مزایی است که برای این سیستم می توان برشمرد:

الف – سرعت احداث: راه اندازی یک سردخانه ثابت از نقطه صفر کار زمان بری خواهد بود. در حالی که استفاده از یک سردخانه پیش ساخته دردسرهای کمتری داشته و در زمان کمتری می تواند آماده استفاده شود.

ب – احداث سردخانه متناسب با فضای مورد نیاز: برای ساخت سردخانه های پیش ساخته از ساندویچ پنل استفاده می شود. این ورقه ها در ابعاد متفاوتی قابل تهیه هستند؛ که همین امر کار طراحی سردخانه با فضا و ابعاد متغیر را امکان پذیر می کند.

ج – امکان جمع آوری: خاصیت مهمی که سردخانه پیش ساخته دارد، این است که می تواند به صورت موقت مورد استفاده قرار گرفته، در صورت نیاز برچیده شود. برای مثال اگر فضایی را برای راه اندازی آشپزخانه اجاره کرده باشید، می توانید از این روش جهت راه اندازی سردخانه کمک بگیرید؛ و پس از اتمام دوره اجاره نامه آن را جمع آوری کنید.

د – هزینه پایین: ساخت یک سردخانه پیش ساخته برای کارفرمایان هزینه کمتری درپی خواهد داشت. برای درک بهتر موضوع کافی است این هزینه را با هزینه راه اندازی یک سردخانه ثابت مقایسه نمایید. ضمناً در مورد قبل گفتیم که این سردخانه ها قابل برچیده شدن هستند. پس اگر دیگر نیازی به سردخانه نداشتید، می توانید خیلی راحت از دستش خلاص شوید.

ه – مناسب برای مکان های دورافتاده: راه اندازی یک سردخانه برای مکان های دورافتاده و در برخی از موارد امکان پذیر نیست. در این شرایط بهترین گزینه استفاده از همین سردخانه های پیش ساخته است.

معایب سردخانه پیش ساخته

به طبع هر دستگاه صنعتی علاوه بر مزایا دارای معایبی هم خواهد بود. فهرست زیر مهم ترین نکاتی است که در این مورد می توانیم مطرح کنیم:

الف – قدرت سرمایشی کمتر: توان سرمایشی سردخانه ها به ظرفیت کمپرسور و دستگاه های سیستم سرمایشی دارد؛ که در این مورد، سردخانه های پیش ساخته به قطع از سردخانه های ثابت عقبتر هستند.

ب – فضای محدود: برای راه اندازی یک سردخانه پیش ساخته با محدودیت هایی نیز روبرو خواهید بود. به طبع نمی توانید یک سردخانه با سالن بزرگ را به این شکل راه اندازی کنید.

ج – امکان سوء استفاده های بیرونی: اگر از یک کارفرمای مطمئن کمک نگرفته باشید، ممکن است در خرید و راه اندازی یک سردخانه پیش ساخته فریب بخورید. استفاده از ورقه های ساندویچی دست دوم، استفاده از یونیت برودتی نامناسب یا کارکرده و موارد این چنینی چیزهایی است که ممکن است با آن روبرو شوید.

جمع بندی

سردخانه های پیش ساخته یا همان سردخانه های کانکسی از جمله سردخانه هایی هستند که به کمک ساندویچ پنل ها طراحی می شوند. این سردخانه ها برای رستوران ها، صنایع کوچک و مواردی که دسترسی به منابع سخت است، گزینه مناسبی به نظر می رسد. برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «چطور می‌توانیم یک سردخانه ثابت موقت داشته باشیم؟» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email