نکات ایمنی و بهداشتی پخش یخچالی مواد غذایی

نکات ایمنی و بهداشتی پخش یخچالی مواد غذایی

مـوضـوع

تـاریـخ

دسامبر 14, 2020

پخش مواد غذایی و دارویی، به خصوص موادی که نسبت به شرایط دمایی و رطوبتی حساسیت بالایی دارند، باید طبق اصول بهداشتی و ایمنی مشخصی انجام گیرد. به طور کلی این گونه موارد را در دسته بندی «پخش یخچالی» قرار می دهند. برای حمل این مواد یک سری اصول بهداشتی به صورت کلی باید رعایت شود و یک سری از اصول هم متناسب با نوع محصول و بار موجود در یخچال وضع می شود. در این مقاله قصد داریم دربارۀ نکات ایمنی و بهداشتی پخش یخچالی مواد غذایی به گفت و گو بنشینیم.

دسته بندی محصولات غذایی

یکی از نکات ایمنی مهم در پخش یخچالی تناسب دمای یخچال با نوع محصولات غذایی است. به همین خاطر برای حمل و نقل محصولات غذایی بهتر است آنها را در دسته بندی های مشخصی قرار داد.

برخی از محصولات غذایی ممکن است حساسیتی نسبت به دما یا شرایط محیطی نشان ندهند. برای مثال مواد خوراکی خشکِ بسته بندی شده اغلب از این دسته هستند.

دستۀ دوم محصولاتی هستند که نسبت به تغییرات دمایی و محیطی حساسیت متوسطی دارند. به این معنا که باید آنها را تحت شرایط مناسبی نگهداری کرد؛ اما این شرایط هم خیلی خاص نیستند. برای مثال اغلب محصولات لبنی یا محصولات پروتئینی در این گروه قرار می گیرند.

و در نهایت مواد غذایی‌ای که بیشترین حساسیت را نسبت به دما و رطوبت از خود نشان می دهند؛ و اگر شرایط مناسب نگهداری آنها رعایت نشود، خیلی زود کیفیت خود را از دست می دهند و رو به فاسد شدن می روند. برای مثال محصولات گوشتی یخ زده و بستنی از این خانواده هستند.

از شیوۀ پخش یخچالی برای توزیع محصولات دستۀ دوم و سوم استفاده می شود. تفاوت این دو دسته نیز در نوع سیستم سرمایشی یخچال است.

دسته بدنی یخچال های حمل و نقلی

یخچال هایی که برای پخش یخچالی مورد استفاده قرار می گیرند، در دو نوع زیر صفری و بالای صفری تولید می شوند. دمای یخچال های زیر صفری بین مثبت پنج درجه سانتیگراد تا منفی بیست و پنج درجه قابل تغییر است. این یخچال ها برای حمل محصولات غذایی دستۀ سوم مناسب هستند. یعنی دسته ای که حساسیت بالاتری نسبت به تغییرات دمایی از خود نشان می دهند و باید تحت شرایط دمایی ویژه ای حمل شوند.

دستۀ دوم یخچال های بالای صفری هستند. کامیون ها یا وانت های یخچالی بالای صفر برای حمل محصولات دستۀ دوم (محصولات پروتئینی و اغلب محصولات لبنی) مورد استفاده قرار می گیرند. دمای عملکردی این یخچال ها بین مثبت ده تا منفی پنج درجه سانتیگراد قابل تغییر است.

پخش یخچالی مواد غذایی

رعایت نکات بهداشتی پخش یخچالی

در کنار شرایط دمایی ذکر شده یک سری اصول بهداشتی کلی هم وجود دارد که برای تمامی موارد حمل و نقل یخچالی مواد غذایی و دارویی باید رعایت شود. فهرستی از این موارد را در ادامه می آوریم. این موارد بهداشتی از زمان بارگیری محصولات شروع می شود و تا زمان توزیع بار نیز ادامه می یابد.

فهرست شرایط بهداشتی و ایمنی پخش یخچالی مواد غذایی

  • ضد عفونی کردن کانتینر یخچال: قبل از بارگیری هر نوع محصولی باید کانتینر یخچال های باربری را ضد عفونی کرده و برای ادامه مراحل آماده نمود.
  • چک کردن سلامت یخچال: هربار باید سلامت فیزیکی یخچال چک شود و شرایط دمایی و عملکردی آن کنترل گردد. همچنین سیستم کنترلی یخچال لازم است چک شده و تایید شود.
  • بارگیری طبق اصول: در پخش یخچالی باید بارگیری محصولات طبق اصول مشخصی انجام شود. از جمله اینکه فضای بین محصولات باید به نحوی باشد که تهویه هوا در داخل کانتینر به شکل مطلوبی انجام شود. همچنین نباید بیشتر از ظرفیت موجود بارگیری صورت گیرد.
  • توجیه کردن راننده خودرو: راننده ای که وظیفۀ حمل بار را دارد، باید نکات ایمنی و بهداشتی لازم را بداند. از نوع محصول و شرایط نگهداری آن آگاه باشد و همچنین بداند که اگر شرایط خاصی پیش آمد باید طبق چه دستورالعملی پیش برود.
  • حمل بار: در زمان حمل بار راننده باید طبق یک الگوی مشخص و به صورت پیوسته شرایط دمایی و رطوبتی کاتنینر یخچال را چک کند. تا اگر شرایط نامناسبی پیش آمد، بتواند به موقع آن را مدیریت نماید.
  • توزیع محصولات: زمان توزیع محصولات نیز در پخش یخچالی به اندازۀ بارگیری اهمیت دارد. در زمان توزیع باید طبق پروتکل های هر محصول عمل شود تا از ورود آلودگی های بیرونی به داخل یخچال جلوگیری شود.

نکتۀ پایانی

  در کنار موارد فوق یک سری شرایط بهداشتی و ایمنی خاص نیز برای برای توضیع و پخش یخچالی مواد غذایی و دارویی به خصوص وجود دارد؛ که این موارد باید توسط شرکت های پخش یا تولید کننده ها تعیین شده و رعایت شود.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «نکات نگهداری کامیون های یخچال دار و ماشین های حمل مواد غذایی» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email