تهویه مطبوع محیط های صنعتی

الفبای تهویه مطبوع اماکن صنعتی

مـوضـوع

تـاریـخ

اکتبر 20, 2020

در محیط های صنعتی مدیریت میزان دمای هوا و میزان رطوبت اهمیت ویژه‌ای پیدا می کند. هرگونه تغییر ناگهانی دما یا رطوبت می تواند روی محصولات تولیدی، فرایندهای مکانیکی و شیمیایی اثر مخرب به جا بگذارد. به همین خاطر تهویه مطبوع در محیط های صنعتی مسئله‌ای است که نیازمند توجه بالایی است. این مسئله شامل سرمایش و گرمایش محیط، مدیریت میزان رطوبت موجود در محیط، تصفیۀ جریان هوای داخل کارگاه، مدیریت دمای دستگاه های صنعتی و مواردی از این دست می شود. در این مقاله قصد داریم دربارۀ تهویه مطبوع اماکن صنعتی گفت و گو کنیم.

اهمیت تهویه مطبوع اماکن صنعتی

در یک کارگاه صنعتی مجموعه‌ای از ماشین آلات صنعتی در کنار هم قرار گرفته و وظیفۀ آنها تولید یا فرآوری یک محصول مشخص است. آنچه در این بین اهمیت دارد، میزان حساسیت هرکدام از این ماشین آلات نسبت به تغییرات محیطی است. برای مثال برخی از دستگاه های صنعتی باید در دمای بالاتر از 100 درجه سانتیگراد کار کنند. یا در برخی از محیط های صنعتی مثل صنایع نساجی باید میزان رطوبت محیط بالاتر از 30 درصد باشد تا از ایجاد الکتریسیتۀ ساکن جلوگیری کند.

علاوه بر این در محیط های صنعتی کارگرانی نیز حضور دارند که وظیفۀ آنها کنترل ماشین آلات و پیش بردن فرایند تولید است. در نتیجه محیط کارگاه برای حضور این کارگران نیز باید به نحو مطلوبی مدیریت شود.

دو موردی که در بالا ذکر شد، مهم ترین عواملی است که اهمیت تهویه مطبوع در محیط های صنعتی را روشن می کند.

در تهویه صنعتی چه مواردی اهمیت پیدا می کند؟

در تهویه صنعتی لازم است شرایط عملکردی دستگاه های صنعتی و حضور کارکنان در محیط کارگاهی در نظر گرفته شود. بر این اساس می توان فهرستی از موارد ضروری تهویه مطبوع در محیط های صنعتی تهیه کرد:

  1. کنترل دمای عملکرد دستگاه های صنعتی
  2. کنترل میزان رطوبت مجاز در کارگاه های صنعتی
  3. کنترل تهویۀ هوای محیط
  4. مناسب سازی محیط کارگاه برای حضور کارکنان و کارگران
  5. تصفیۀ مداوم هوای محیط و تازه‌سازی جریان هوای محیط

آشنایی با دستگاه های تهویه مطبوع صنعتی

در محیط های کارگاهی و کارخانه ها، متناسب با محصول تولیدی و شرایط محیط می توان از دستگاه های متفاوتی برای تهویه مطبوع در محیط های صنعتی استفاده کرد. این وسایل تهویه شامل هواسازها، سیستم های فیلتراسیون، دستگاه های سرمایشی، دستگاه های گرمایشی و مواردی از این دست می شود.

سیستم گرمایشی

در محیط های صنعتی و به خصوص در محیط های بسته کمتر پیش می‌ آید که به سیستم های گرمایشی نیاز پیدا شود. در اغلب صنایع این خروج گرما از محیط است که طراحان و صاحبان کارگاه را با دردسر روبرو می کند. با این حال اگر در یک محیط صنعتی نیاز به گرمایش وجود داشته باشد، راه کارهای متفاوتی برای آن می توان پیدا کرد. از جمله موارد زیر:

  • استفاده از گرمایش از کف: در بسیاری از کارگاه ها و کارخانه ها و به خصوص در محیط های ساختمانی‌ای که ارتفاع سقف آن بلند است، گرمایش از کف بهترین گزینه برای مدیریت دمای محیط است. تأمین گرما از کف زمین چند حسن مشخص دارد. نخست اینکه ایمنی سیستم های گرمایش از کف بیشتر از انواع دیگر گرمایشی است. از طرف دیگر گرمایش از کف برای کارگران و کارکنان کارگاه نیز مناسب‌تر است.
  • استفاده از گرمکن های کانالی: روش دیگر برای گرمایش محیط استفاده از دستگاه های گرمکن مرکزی مانند موتورخانه و سپس کانال کشی در محیط کارگاه است. از این روش بیشتر در محیط های صنعتی بزرگ استفاده می شود.

سیستم سرمایشی

وقتی از تهویه مطبوع در محیط های صنعتی صحبت می کنیم، سرمایش محیط نسبت به گرمایش اهمیت بیشتری دارد. زیرا در اغلب فرایندهای صنعتی گرما تولید می شود و همین گرمای تولیدی می تواند باعث بالا رفتن دمای محیط کارگاه شود. به همین جهت لازم است از سیستم های سرمایش مرکزی یا سیستم های سرمایشی مکانیکی یا تجهیزات برودتی خاص استفاده شود.

  • تهویه مطبوع با تجهیزات برودتی

اگر سرمایش محیط کارگاه خیلی اهمیت نداشته باشد و مهم ترین مسئله کنترل دما در دستگاه های تولیدی باشد، بهترین گزینه استفاده از تجهیزات برودتی خاص است. این دستگاه ها به سیستم های سرمایشی موضعی نیز شهره هستند. و در حقیقت وظیفۀ آنها کنترل دما در یک سیستم خاص است.

  • تهویه مطبوع با سیستم های سرمایشی

چیلرهای هواخنک یا آب خنک و دستگاه های هواساز دو مورد از مهم ترین سیستم های سرمایشی هستند که برای تهویه مطبوع در محیط های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. مزیت این سیستم های سرمایشی امکان کانال کشی در محیط کارگاه و همچنین تصفیۀ همزمان هوا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email