راهنمای استفاده از کنترلر 604 امگا-01

آشنایی با کنترل پنل یونیت امگا مدل SE604A

مـوضـوع

تـاریـخ

می 30, 2020

امروزه برای کنترل عملکرد سیستم های الکترونیکی خانگی و صنعتی از کنترل پنل های پیشرفته و دیجیتالی استفاده می شود. این موضوع برای یونیت های حمل و نقل تبریدی نیز صادق است. کنترل پنل های تبریدی امگا در دو مدل 630 و مدل 604 از جمله سیستم های کنترلی جهت اعمال تنظیمات دلخواه بر روی یونیت های تبریدی حمل و نقل است؛ که مدل اول برای سیستم های حمل و نقل سرمایشی بوده و مدل 604 در یونیت های سرمایشی گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. به کمک این سیستم کنترلی می توانید پیوسته از عملکرد صحیح یونیت حمل و نقل آگاه شوید و همچنین دمای یخچال، میزان گردش هوا در داخل یخچال، دیفراست یا عدم دیفراست آن و دیگر موارد مربوط به یخچال را کنترل کنید. در این مقاله قصد داریم دربارۀ کنترل پنل مدل 604 امگا گفت و گو کنیم و موارد لازم آن را به شما آموزش دهیم.

آشنایی با کنترل پنل یونیت امگا مدل SE604A

یونیت های حمل و نقل سرمایشی گرمایشی دسته‌ای از یونیت های تبریدی هستند که محدوده دمای عملکردی آنها بازۀ مثبت بیست و پنج درجۀ سانتیگراد تا منفی سی درجه سانتیگراد را می تواند در برگیرد. در حقیقت از یونیت‌ های سرمایشی گرمایشی می توان برای حمل و نقل محصولات متنوعی استفاده کنید. اما مهم ترین استفادۀ این یونیت ها برای حمل و نقل محصولات حساس به تغییر دماست. برای مثال جهت حمل و نقل برخی از مواد دارویی، فراورده های خونی یا محصولات کشاورزی لازم است شرایط نگهداری یخچال به صورت دقیق محاسبه شده و لحاظ شود. در اینجاست که پای کنترل پنل مدل 604 به میان می آید. یک سیستم کنترلی دقیق که به کمک آن می توانید به صورت پیوسته عملکرد یونیت حمل و نقل را کنترل کنید و طبق شرایط مورد نظر تنظیمات لازم را روی یونیت اعمال نمایید.

کنترل پنل های امگا در داخل کابین خودرو نصب شده و حکم یک رابط کاربری را برای یونیت های حمل و نقل دارد. این یونیت ها می توانند به کمک سنسورهای دما، فشار، رطوبت و … شرایط محیطی یخچال خودرو را کنترل و مدیریت کنند. این کنترل پنل از یک صفحۀ نمایشگر و تعدادی علائم هشدار دهنده و دکمه های مدیریتی تشکیل شده است. که در ادامه به بررسی عملکرد دستگاه و بخش های مختلف آن خواهیم پرداخت.

آشنایی با بخش های کنترل پنل یونیت امگا مدل SE604A

کنترل پنل 604 امگا در فضای کابین خودرو و در مکانی نصب می شود که درست در دید رانندۀ خودرو باشد. برای اینکه راننده به خوبی بتواند علائم هشدار دهنده را ببیند، در ساخت این کنترل پنل از یک نمایشگر بزرگ استفاده شده که درست در مرکز سیستم کنترلی قرار دارد. در اطراف این صفحۀ نمایشگر از تعدادی چراغ هشدار دهندۀ چشمک زن استفاده شده که هرکدام از این چراغ ها مفهوم مشخصی را به راننده منتقل می کنند. همچنین جهت کنترل و اعمال تنظیمات دلخواه در سمت راست صفحۀ نمایشگر چندین دکمه کنترلی نصب شده است. در ساخت این کنترل پنل سعی شده تا از یک طراحی ساده و پرکاربرد استفاده شود. در ادامه به بررسی بخش‌ های مختلف این کنترل پنل خواهیم پرداخت.

دکمۀ POWER و آموزش روشن و خاموش کردن یونیت

نخستین دکمه ای که لازم است برروی کنترل پنل 604 آن را شناسایی کنید، دکمۀ power است. زمانی که یونیت سرمایشی گرمایشی خودرو را به کنترل پنل متصل می کنید، در حقیق سیستم راه اندازی و مدیریت آن را برعهدۀ کنترل پنل می گذارید. برای روشن کردن یونیت لازم است از دکمۀ POWER کمک بگیرید. این دکمه در فضای پایینی کنترل پنل و در سمت چپ قرار دارد. جهت روشن کردن کنترل پنل لازم است این دکمه را به مدت 3 ثانیه نگه دارید تا چراغ پاور شروع به چشمک زدن کرده و سپس یونیت خودرو روشن شود.

جهت خاموش کردن یونیت نیز مجدداً باید از همین دکمه استفاده کرد برای این کار مجدداً بای دکمۀ پاور را به مدت 2 ثانیه نگه دارید. با این کار چراغ «حالت آماده به کار» در صفحۀ نمایشگر کنترل پنل روشن خواهد شد.

کلیدهای مدیریت منبع تأمین انرژی یونیت

یونیت های حمل و نقل به گونه ای طراحی می شوند که می توانند با موتور خودرو یا به کمک برق شهری راه اندازی شوند. در استراحتگاه ها یا در انبارها که امکان استفاده از برق خودرو وجود ندارد، لازم است سوکت برق یونیت به برق شهری متصل شده و انرژی لازم جهت راه اندازی یونیت را به کمک برق شهری تأمین کرد. در کنترل پنل مدل 604 جابه‌جایی منبع انرژی به صورت خودکار اتفاق می افتد.

زمانی که سوکت برق شهر از یونیت جدا شود، کنترل پنل به صورت خودکار از برق خودرو جهت تأمین نیرو استفاده می‌کند. در این مدت اگر به صفحۀ نمایشگر کنترل پنل نگاه کنید، می‌بینید که چراغ Electric (که به رنگ زرد است) خاموش شده و با یک تأخیر 15 ثانیه‌ای چراغ Motor روشن (با رنگ سبز) خواهد شد. کلیدهای مربوط به نیرو محرکۀ یونیت را می توانید درست در بخش پایینی صفحه نمایشگر مشاهده کنید. در وسط دو چراغ الکتریک و موتور همچنین می توانید کلید تغییر سیستم نیروی محرکه را نیز ببینید. این دکمه در حالت پیش‌فرض قفل است.

برای فعال کردن آن باید از بخش تنظیمات قفل آن را بردارید. در این صورت می توانید با فشردن دکمۀ تغییر سیستم به صورت دستی منبع نیرو محرکۀ یونیت را تغییر دهید.

چراغ های هشدار دهندۀ کنترل پنل یونیت امگا مدل SE604A

این بخش در سمت چپ نمایشگر کنترل پنل قرار گرفته و سه چراغ Fan، Comp و Alarm را در باکس خود جای داده است. بحث را با کلید Alarm شروع کنیم که پایین‌ترین کلید در این بخش است. زمانی که از کنترل پنل مدل 604 استفاده می کنید، اگر مشکلی در یکی از بخش های یونیت حمل و نقل یا خود کنترل پنل پیش بیاید، این چراغ شروع به چشمک زدن می کند و رانندۀ خودرو را به سرع آگاه می کند. چراغ دوم comp نام دارد. این کلید به کمپرسور یونیت اختصاص دارد و عملکرد آن را کنترل می کند. کمپرسور مهم ترین جزء سیکل های تبریدی است و به همین خاطر نحوۀ عملکرد آن برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است. زمانی که کمپرسور روشن باشد، باید این چراغ به رنگ نارنجی در آید. چراغ آخر نیز Fan نام دارد که در حالت روشن آبی رنگ است. وظیفۀ فن در یونیت های حمل و نقل به گردش در آوردن جریان هوا در داخل کانتینر یخچال است.

تنظیمات مربوط به واحد اندازه گیری دما

سیستم های سرمایشی معمولاً بر حسب درجۀ فارنهایت یا درجۀ سانتیگراد طراحی می شوند. در کنترل پنل مدل 640 می توانید از هر دو واحد دمایی به دلخواه خودتان استفاده کنید. البته در برخی از شرایط نیز ممکن است استانداردهای نگهداری مواد طبق واحد مشخصی باشد. در این صورت راحت تر این است که تنظیمات کنترل پنل را روی همان واحد قرار دهید. اگر به سمت راست صفحۀ نمایشگر و فضای بالای کنترل پنل نگاه کنید، متوجه دو حرف انگلیسی C و F در کنار علامت درجه خواهید شد. روشن بودن هریک از این چراغ ها به این معناست که سیستم طبق آن واحد در حال کار است.

آشنایی با دکمه های عملکردی سیستم کنترلی

همین طور که گفتیم به کمک کنترل پنل 604 می توانید تنظیمات لازم را روی یونیت حمل و نقل خودرو اعمال کنید. این کار به کمک دکمه های عملکردی کنترل پنل انجام می شود. این بخش در سمت راست نمایشگر قرار دارد و شامل سه دکمۀ Menu و دکمه های فلش بالا و پایین است. با فشردن دکمۀ Menu می توانید طبق دستورالعمل های موجود در دفترچۀ راهنما به بخش های مختلف کنترل پنل دسترسی پیدا کنید. همچنین برای اعمال تغییرات می توانید از دو دکمۀ فلش کمک بگیرید. در ادامه به سراغ چگونگی اعمال تغییرات نیز خواهیم رفت.

آموزش کار با کنترل پنل یونیت امگا مدل SE604A

در استفاده از کنترل پنل مدل 604 از سه سطح تنظیماتی مختلف استفاده شده است. بخش اول صرفاً شامل انجام تنظیمات ساده مثل تغییر دما می شود. سطح دوم که تنظیمات نیمه تخصصی خوانده می شود، جهت تنظیم تلورانس دما، کالیبره کردن یخچال، تنظیم اختلاف حد مجاز دما و … است. سومین بخش نیز بخش تنظیمات تخصصی است که جهت انجام برخی از تنظیمات خاص مثل تنظیم مدت تأخیر کمپرسور، تنظیم مد تأخیر کلاج، باز و بسته کردن برخی از تنظیمات منو، تعیین واحد اندازه گیری دما و … مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه توضیحات لازم برای کار با این بخش ها را آموزش داده ایم.

اعمال تنظیمات ساده

ساده ترین تنظیمات در کنترل پنل مدل 604 راه اندازی آن و تنظیم دمای عملکردی یونیت یخچال است. نحوۀ راه اندازی کنترل پنل را که در بخش توضیحات دکمۀ POWER ارائه دادیم. جهت انجام تنظیمات دما نیز در این کنترل پنل باید طبق مراحل پایین پیش بروید:

  • دکمۀ Menu را به مدت یک ثانیه فشار دهید تا عبارت F01 روی صفحه نمایشگر ظاهر شود.
  • حال با فشردن دکمۀ فلش بالا (عدد 8) دمای عملکرد قبلی یونیت به نمایش در می آید.
  • با فشردن هرکدام از دکمه‌های فلش بالا (عدد 8) یا فلش پایین (عدد 7) می توانید دمای مورد نظرتان را تنظیم کنید.
  • در پایان لازم است دوباره کلید Menu را جهت ثبت تنظیمات مجدداً فشار دهید.

اعمال تنظیمات نیمه تخصصی

در کنترل پنل مدل 604 امگا نحوۀ عملکرد یونیت و تنظیمات مربوط به دما بخش های مجزایی را به خود اختصاص می دهد. در یونیت های سرمایشی گرمایشی تنظیم تلورانس دمایی یونیت، تنظیم حد مجاز اختلاف با حد تلورانس دما جهت اعلام هشدار و … جزء مواردی است که باید به شکل دقیقی صورت بگیرد. برای انجام این تنظیمات لازم است از دفترچۀ راهنمای کنترل پنل کمک بگیرید. این تنظیمات شامل دکمه های F02 تا F06 می شود. برای دسترسی به این موارد و اعمال تنظیمات مورد نظر باید طبق روال زیر عمل کنید:

  • کلید Menu را به مدت 3 ثانیه نگه دارید تا کد F02 روی صفحۀ نمایش ظاهر شود.
  • اگر قصد دارید به سراغ کدهای بالاتر از F02 بروید، به صورت پیاپی کلید Menu را فشار دهید تا به بخش مورد نظرتان برسید.
  • با رسیدن به کد مورد نظر، برای ورود به تنظیمات این بخش دکمۀ فلش بالا را فشار دهید. در این حالت مقدار تنظیمات قبلی به نمایش در می آید.
  • برای تغییر تنظیمات می توانید از فلش های بالا و پایین کمک بگیرید تا طبق کدهای دستوری دفترچه راهنما به مقدار مورد نظر خود برسید.
  • پس از اعمال تغییرات ده ثانیه وقت داردی تا با فشردن دوبارۀ دکمۀ Menu تغییرات انجام شده را ثبت کنید.

اعمال تنظیمات تخصصی در کنترل پنل یونیت امگا مدل SE604A

در کنترل پنل مدل 604 تنظیمات تخصصی شامل کدهای دستوری F08 تا F16 می شود. این تنظیمات شامل مواردی مثل تنظیم مدت تأخیر کمپرسور، تنظیم مدت تأخیر هشدار در زمان ابتدای کار، تعیین عملکرد دو سیستم یا تک سیستم بودن یونیت، تعیین واحد اندازه گیری دما، تغییر حالت قفل کدهای متفاوت و … می شود. برای انجام تنظیمات پیشرفته باید طبق الگوی زیر عمل کنید:

  • کلید Menu را به مدت 5 ثانیه نگه دارید تا کد F08 روی صفحۀ نمایشگر ظاهر شود.
  • برای دستری به دیگر کدهای دستوری مانند حالت نیمه تخصصی به صورت پیاپی دکمۀ Menu را فشار دهید.
  • با رسیدن به کد مورد نظر، دکمۀ فلش بالا را فشار دهید.
  • جهت انجام تنیمات طبق کدهای دستوری ارائه شده عمل کرده و مقادیر مورد نظر را به کمک فلش بالا یا پایین تنظیم کنید.
  • در پایان دکمۀ Menu را فشار دهید تا تغییرات انجام شده در حافظۀ کنترل پنل ثبت شود.

آشنایی با برخی از عبارت های مخفف کنترل پنل

کد دستوری LOC: نمایش این کد بر روی صفحۀ نمایشگر به معنای قفل بودن این تنظیمات در کنترل پنل شماست. جهت دستری به این تنظیمات لازم است به سراغ تنظیمات تخصصی کنترل پنل و کد دستوری F16 بروید. سپس طبق الگوی ارائه شده در دفترچۀ راهنما عمل کنید.

کد Snr: به معنای قطع بودن سنسور یونیت است. اگر به هر علتی سنسورهای کنترل پنل دچار مشکل شوند، این عبارت راننده را از خرابی سنسور مطلع می کند.

کد Hpr: به معنای قطع شدن هشدار های پرشر است. اگر فشار گاز بالا رفته یا گاز کاملاً تخلیه شود، با قطع کردن های پرشر این عبارت روی صفحۀ نمایشگر ظاهر می شود.

کد HHH: به معنای بالاتر رفتن دمای سنسور یونیت از حد مجاز تعیین شده است. این حد مجاز را در کد دستوری F03 می توانید تنظیم کنید.

کد LLL: به معنای پایین‌تر رفتن دمای سنسور یونیت از حد مجاز تعیین شده است. حد مجاز دما را در کد دستوری F03 قابل تنظیم است.

نکات ضروری در هنگام استفاده از کنترل پنل یونیت امگا مدل SE604A

زمانی که از کنترل پنل مدل 604 برای کنترل یونیت حمل و نقل استفاده می کنید، دانستن برخی از نکات می تواند شما را در این امر یاری کند. در ادامه به برخی از این نکات اشاره کرده ایم:

  • برای انجام دیفراست دستی می توانید از فلش بالا به عنوان کلید میانبر کمک بگیرید. برای این کار لازم است این کلید را به مدت 3 ثانیه نگه دارید.
  • برای قطع عمل دیفراست به صورت دستی می توانید از کلید فلش پایین به عنوان میانبر کمک بگیرید. برای این کار این کلید را به مدت 3 ثانیه نگه دارید.
  • در هنگام کار با کنترل پنل اگر با صدای هشدار یا علائم هشدار دهنده روبرو شدید و خواستید به طور موقت بوق هشدار را قطع کنید، می توانید از دکمه های فلش بالا یا پایین کمک بگیرید. فشردن هرکدام از این دو دکمه صدای هشدار کنترل پنل را به مدت 30 دقیقه قطع می کند.
  • زمانی که یونیت یخچال روشن است از زدن استارت خودداری کنید. در این حالت برای روشن کردن خودرو لازم است ابتدا یخچال را خاموش کرده، سپس استارت بزنید. آنگاه یخچال را مجدداً راه انداز نمایید.

جمع بندی

کنترل پنل مدل 604 امگا یکی از کنترل پنل های کاربردی این شرکت است که برای کنترل و مدیریت یونی های حمل و نقل سرمایشی گرمایشی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. این کنترل پنل در فضای داخلی کابین خودرو نصب می شود. در ساخت این کنترل پنل از یک صفحۀ نمایشگر بزرگ و تعدادی چراغ هشدار دهنده و دکمه های عملگر استفاده شده است. هدف از به کارگیری کنترل پنل مدیریت دمای عملکردی یونیت یخچال، نظارت بر عملکرد بخش های مختلف یونیت و همچنین انجام تنظیمات مورد نظر است.

به کمک این کنترل پنل می توانید در سه سطح متفاوت تنظیماتی را روی یونیت اعمال کنید. جهت انجام تنظیمات لازم است طبق دستورالعمل های ارائه شده در دفترچۀ راهنما پیش بروید. هدف اصلی از تجهیز یونیت حمل و نقل به کنترل پنل ها نظارت بر نحوۀ عملکرد آن هاست که به عنوان یک رابط کاربری مناسب این امکان را برای رانندۀ خودرو فراهم می کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email