آشنایی با یونیت های تبرید حمل و نقل

آشنایی با یونیت های تبرید حمل و نقل

مـوضـوع

تـاریـخ

می 10, 2020

امروزه از یخچال های حمل و نقل جهت ارسال محصولات پروتئینی، غذایی، دارویی و … از شهری به شهر دیگر و استانی به استان دیگر استفاده می شود. یخچالهای حمل و نقل در واقع ترکیبی از کانتینرها ساخته شده از ساندویچ پنل و یونیت های تبرید حمل و نقل هستند که به کمک سیکل تبرید تراکمی وظیفۀ خنک سازی محفظۀ یخچال را انجام می دهند. یونیت های برودتی قابلیت نصب روی انواع ماشین های باری مثل کامیون، وانت و … را دارد. در ادامه این مقاله قصد داریم دربارۀ یونیت های یخچالی حمل و نقل صحبت کنیم.

آشنایی با یونیت های تبرید حمل و نقل

در گذشته که امکان ارسال محصولات غذایی و کشاورزی از شهری به شهر دیگر وجود نداشت، هر شهر یا منقطه به اجبار باید محصولات مورد نیاز خودش را تولید می کرد یا اینکه با محصولاتی که دردسترسش بود می ساخت؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ساخت یخچال های حمل و نقل امکان انتقال بار فراهم شده تا این مشکل به نحو مطلوبی حل شود. امکانی که به خصوص روی فرایند ارسال محصولات کشاورزی، پروتئینی، سایر محصولات غذایی و محصولات دارویی تأثیر مستقیم داشته است.

یونیت های حمل و نقل در حقیقت قلب تپنده یک یخچال حمل و نقل هستند که از سیکل تبرید تراکمی برای خنک سازی محیط داخلی کانتینر بهره می برند. سیکل تبرید به گونه ای طراحی است که گرما را از محیطی سرد به محیط گرم تر منتقل می‌کند؛ ولی برای این کار نیاز به یک نیروی محرکه یا درواقع انرژی دارند.

یونیت های برودتی اغلب این انرژی لازم برای سرمایش را از نیرو محرکه موتور خودرو می گیرند. ضمن اینکه برای مواقع توقف خودرو نیز امکان استفاده از برق شهری برای ادامه فعالیت یونیت ها وجود دارد. به این شکل دمای محفظۀ سرمایش در محدودۀ مشخصی حفظ شده و امکان جابه‌جایی محصولات غذایی و دارویی را فراهم می کند.

آشنایی با ساختمان داخلی یخچال های حمل و نقل

ساختمان کلی یخچال های حمل و نقل از یک محفظۀ عایق بندی شده و یک یونیت تبرید ساخته شده است.

در ساخت محفظه از ورقه های ساندویچ پانلی کمک گرفته می شود. این ورقه ها از ترکیب چند لایه از جنس های مختلف ساخته می شود. لایه های میانی از جنس پلی یورتان یا پشم شیشه است که عایق خوبی در برابر انتقال حرارت می باشد. جنس لایه های بیرونی نیز اغلب از فولاد گالوانیزه یا آلوزینک ساخته می شود. این ورقه ها امکان طراحی انواع اتاق های حمل بار را به طراحان محفظه های یخچالی می دهد.

جهت طراحی یخچال های حمل و نقل پس از مونتاژ، لازم است تمامی سطوح داخلی از نظر ناهمگنی و … طبق استانداردهای تعیین شده و سپس مراحلی مثل پلیسه‌زدایی، اسیدشویی و رنگ کاری محفظۀ داخلی انجام شود.

یونیت تبرید حمل و نقل در حقیقت یک سیکل تبریدی فشرده‌سازی شده است که بر روی کانتینر یخچال نصب شده و با اتصال به خودرو، برق شهر و یا با استفاده از موتور مستقل کار سرمایش محفظۀ یخچال را انجام می دهد.

مهم ترین جزء در ساخت سیکل های تبرید تراکمی کمپرسور آن است. کمپرسور به کار رفته در اغلب یونیت های تبرید از نوع Swash plate است که به فضای کمی برای نصب نیاز دارد. به علاوه که نیرو محرکۀ لازم برای راه اندازی این کمپرسورها را می توان به وسیلۀ جریان ۱۲ ولت یا ۲۴ ولت خودرو تأمین کرد.

در طراحی برخی از یونیت‌های امگا این نکته نیز لحاظ شده است که برای زمان‌های استراحت و مواقعی که خودرو توقف کرده و امکان استفاده از برق خودرو وجود ندارد، می توانید از برق سه فاز یا برق تک‌فاز شهری کمک بگیرید. همچنین در برخی از یونیت های یخچالی که برای طی کردن مسافت‌های طولانی مورد مناسب هستند، از موتورهای دیزلی یا بنزینی نیز برای راه اندازی سیکل تبریدی استفاده شده است.

سیال مبرد به کار رفته در این سیکل های تبریدی R404A یا R134 است. این دو گاز مبرد از دسته گازهای فریونی بوده، گازی بی بو و بدون رنگ هستند. ضمن اینکه خاصیت آتشگیری نداشته و در صورت نشت کردن نیز کمترین میزان آلودگی ممکن را ایجاد می کنند.

آشنایی با انواع یونیت های تبرید حمل و نقل

یونیت های تبرید حمل و نقل را اغلب بر اساس توان مصرفی، محدوده درجه حرارت محفظۀ یخچال و همچنین سایز محفظۀ یخچال دسته بندی می کنند. از نظر محدوده دمای عملکردی یونیت های حمل و نقل به دو دستۀ یونیت های حمل و نقل زیر صفر و یونیت های حمل و نقل بالای صفر دسته بندی می شوند.

از نظر سایز محفظه نیز دسته بندی یخچال های حمل و نقل بر اساس نوع طراحی برای هر وسیلۀ نقلیه دسته بندی می شوند؛ که برای مثال می توان به یخچال های کامیونی، یخچال های وانتی و … اشاره کرد. در ادامه به صورت مختصر به سراغ هرکدام از این دسته بندی ها رفته و توضیحات لازم را ارائه می کنیم.

یونیت های تبرید حمل و نقل زیر صفر

از یونیت های زیر صفر در حمل و نقل و نگهداری برخی از محصولات غذایی مانند انواع گوشت ها و محصولات پروتئینی، محصولات لبنی خاص و همچنین برخی از محصولات دارویی که باید در دمایی کمتر از صفر درجه سانتیگراد نگهداری شوند، استفاده می شود.

در این صورت لازم است تا محیط داخلی یخچال همواره در محدوده دمای پایینی قرار داشته باشد. میانگین این محدوده دمایی حدود منفی هشت درجه سانتیگراد است؛ و بسته به شرایط می تواند تا منفی بیست درجه سانتیگراد نیز کاهش یابد. در سیکل تبرید تراکمی این یونیت ها اغلب مواقع از گاز مبرد R404A کمک گرفته شده و کمپرسور دستگاه نیز باید توان عملکردی بهتری داشته باشد.

یونیت های برودتی حمل و نقل بالای صفر

از یونیت های بالا صفری برای ارسال بارهایی که در دماهای پایین کیفیت خود را از دست می دهند استفاده می شود. این محصولات شامل مواد غذایی مثل انواع سبزیجات، مرکبات و میوه های مختلف، محصولات لبنی، محصولات پروتئینی، گوشت و مرغ تازه، محصولات دارویی و … می شود. محدوده دمایی یخچال های بالای صفر بین صفر درجه سانتیگراد تا پانزده درجۀ سانتیگراد است. گاز مبرد به کار رفته در این یونیت های یخچالی اغلب از نوع R134 می باشد.

یوینت های حمل و نقل بالای صفر خودشان به دو دستۀ نوفراست (no frost) و دیفراست (defrost) دسته بندی می شوند. منظور از دیفراست، همان تولید برفک در داخل یخچال است. در یخچال های حمل و نقل دیفراست، عمل برفک زدایی را می توان به صورت اتوماتیک یا دستی انجام داد. دلیل بهره گیری از یخچال های دیفراست در یونیت های حمل و نقل این است که در صورت خاموش بودن خودرو و از کار افتادن سیکل تبرید، برفک موجود در محفظه تا چند ساعت می تواند سرمایش محفظۀ یخچال را تأمین کند.

دسته بندی یونیت های برودتی حمل و نقل بر اساس سایز

امروزه از وسایل مختلفی برای حمل و نقل محصولات غذایی و دارویی استفاده می شود. از وانت های باری کوچک گرفته تا کامیون های یخچالی بزرگ. به همین خاطر است که یخچال های حمل و نقل نیز در تناژ، طرح ها و اندازه های مختلفی طراحی و ساخته می شوند.

معمول ترین نوع یخچال های حمل و نقل، نوع وانتی آن است که برای انتقال بار در شهرهای کوچک و محصولات دارویی بیشترین کاربرد را دارند. این در صورتی است که برای حمل بار در مقیاس بالا اغلب از کامیون های باری و یخچال های ایزوله استفاده می شود. بیشتر شرکت های تولید کننده از کامیون های باری بزرگ کمک می گیرند.

در طراحی یونیت های سرمایش حمل و نقل بر اساس نوع خودرو لازم است تناسب بین توان عملکردی سیکل تبرید و اندازۀ محفظۀ یخچال حفظ شود. انتخاب یک یونیت تبریدی با توان پایین طبیعتاً نمی تواند سرمای مورد نیاز کل محفظه یخچال را تأمین کند و در نتیجه باعث فاسد شدن محصولات داخل یخچال خواهد شد. همچنین انتخاب یک سیکل تبریدی با توان بالاتر نیز علاوه بر تحمیل هزینه های اضافی، می تواند به طور عکس روی کیفیت محصولات اثر بگذارد.

جمع بندی

امروزه برای حمل و نقل محصولات فسادپذیر مانند محصولات غذایی، کشاورزی، دارویی و … از یخچالی حمل و نقل استفاده می شود که متشکل‌اند از کانتینر عایق و یونیت برودتی.

در طراحی و ساخت این یونیت ها از فناوری سیکل تبرید تراکمی کمک گرفته شده است. نیروی محرکۀ لازم برای راه اندازی یوینت تبرید یخچالی به کمک باتری خودرو، برق شهری و در موارد خاص از موتورهای دیزلی و بنزینی تأمین می شود. یونیت های حمل و نقل بسته به شرایط مورد نیاز می تواند به صورت زیر صفری یا بالای صفر طراحی شود.

از یونیت های برودتی حمل و نقل زیر صفر برای جابه‌جایی محصولاتی استفاده می شود که نیاز به انجماد آن ها وجود دارد. برای مثال برخی از محصولات دارویی خاص مثل پلاسما، محصولات گوشتی، برخی از محصولات لبنی مثل بستنی و …. را می توان نام برد. از یونیت های بالای صفر نیز برای حمل و نقل محصولات کشاورزی، لبنی و دارویی استفاده می شود. محدوده دمایی این یونیت ها بین صفر تا پانزده درجه سانتیگراد است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email