استانداردهای کنترل دمای مواد غذایی در سرمایش سیار

استانداردهای کنترل دمای مواد غذایی در یخچال کامیون ها

مـوضـوع

تـاریـخ

ژوئن 30, 2020

از آنجا که نگرانی های زیست محیطی معطوف به مصرف سوخت های فسیلی افزایش یافته است، استاندارهایی برای انواع حمل و نقل جهت افزایش بهره وری وسایل نقلیه به منظور کاهش آلودگی وضع شده است. حمل و نقل در صنایع غذایی از جمله بخش هایی است که به آن توجه شده است. در کنار این موضوع بحث کنترل دمای مواد غذایی با توجه به حساسیت مواد غذایی نسبت به دما مبحثی است که مورد توجه بسیاری از سازمان ها ارگان های بین المللی است.

به طور مثال، بخش تجاری صنایع غذایی، شامل کشاورزی، توزیع و خرده فروشی عامل تولید ۲۲٪ از کل گاز گلخانه ای آزاد شده در انگلستان است. توزیع و خرده فروشی یک سوم از این مقدار را تشکیل می دهد در حالی که حمل و نقل که شامل نیرو محرکه و سرماسازی است تقریبا عامل ۸/۱ ٪ از کل آلودگی است.

تجهیزات سرمایش در حمل و نقل جاده ای باید در شرایطی بسیار سخت تر از یخچال های ساکن عملکرد قابل اعتمادی داشته باشند. به علت طیف وسیع شرایط کاری و محدودیت های فضا و وزن، این تجهیزات بازده کمتری نسبت به همتایان ساکن خود دارند.

این موضوع، به همراه افزایش روزافزون سرمایش سیار که معلول وسیع شدن طیف محصولات نیازمند سرما، تحویل درب منزل و افزایش انتظارات از کیفیت خدمات است، فشار زیادی بر صنایع غذایی وارد می کند تا مصرف انرژی سرمایش سیار را کاهش دهد.

در این مقاله، مروری بر یکی از استاندارهای تدوین شده برای حصول اطمینان از عملکرد صحیح سیستم های سرمایش سیار خواهیم داشت.

استاندارد ATP در سرمایش سیار

در اروپا و انگلستان الزامات کنترل دما طی مدت ذخیره سازی و انتقال مواد غذایی با ارزش در قانون تعیین شده است. این قوانین در اوایل سال ۲۰۰۶ بازبینی شدند؛ قانون EC No 852/2004 پیرامون سلامت مواد غذایی تولیدکنندگان را ملزم می کند که کنترل دمای مناسبی داشته باشند و بتوانند این دماها را رصد و ثبت کنند.

همینطور برای دسته مشخصی از غذاها الزامات دمایی مشخصی تعیین شده است. مثال هایی از الزامات دمایی مشخص برای غذاهای سرد و یخ زده در جدول 1آمده است.

همینطور انگلستان الزامات کنترل دمای مواد غذایی خاصی را برای مواد غذایی که در قانون EC No 852/2004 پوشش داده نشده را به کار بسته است. این الزامات بر غذاهایی اعمال می شود که احتمال رشد میکرو-ارگانیسم های بیماری زا یا تولید سم در آنها بیشتر است.

چنین غذاهایی باید زیرC° 8 نگهداری شوند جز اینکه تولیدکننده توصیه دیگری داشته باشد؛ اما چنین توصیه ای نیز باید مبتنی بر یافته های اثبات شده علمی درباره امنیت آن غذا در یک دمای مشخص باشد. البته در قانون معمولا یک فرصت برای زمانی که ممکن است دمای غذا بیش از حد مجاز باشد نیز لحاظ می شود، مانند هنگام بارگیری.

بجز سبزیجات و میوه جات، حمل و نقل مواد غذایی با ارزش و تجهیز استفاده شده برای حمل این محصولات تحت نظر توافقی است که توسط یکی از زیرمجموعه های سازمال ملل متحد برای اروپا وضع شده است. هدف، تسهیل حمل و نقل بین المللی با وضع استاندارهای مشترک جهانی است.

توافق کنترل دمای مواد غذایی که بنام توافق ATP شناخته می شود از سال ۱۹۸۰ در انگلستان بکاربسته شده است. این توافق استاندارد مشترکی برای وسایل حمل و نقل دارای کنترل دما مانند وسایل نقلیه جاده ای، واگن های ریلی و کانتینرهای حمل و نقل دریایی ارائه می دهد و آزمون هایی را به منظور صدور مجوز برای این تجهیزات وضع کرده است.

محصولات سرددما (C°)
ماهی تازه۲+
غذاهای آماده، خمیر تازه و تخم مرغ۳+
گوشت و گوشت پخته بسته بندی شده۳+
خرگوش و جوجه۴+
خامه تازه، شیر غیرپاستوریزه و غیر استرلیزه۳+
شیر فرآوری شده صنعتی۶+
گوشت پخته بجز موارد استرلیزه، دودی یا نمکی۶+
محصولات یخ زدهدما (C°)
یخ و بستنی۲۵−
غذاهای یخ زده۱۸−
محصولات دریایی۱۸−
کره۱۴−
جوجه، خرگوش و تخم مرغ۱۲−
گوشت۱۰−
جدول 1- الزامات دمایی محصولات سرد و یخ زده

ATP، وسایل نقلیه یا اجسام دارای عایق را به دو دسته تقسیم می کند: عایق نرمال (IN با ضریب انتقال حرارت برابر یا کمتر از K=0.7W/(m2K) ) و عایق قوی (IR با ضریب انتقال حرارت برابر یا کمتر از K=0.4W/(m2K) ). اجسام ATP اینگونه طبقه بندی می شوند: ون، کامیون نیمه سنگین و کانتینریخچالی. ضریب انتقال حرارت کلی را می توان اینگونه برآورد کرد:

که در آن U، گرمای انتقال یافته از دیوارهای عایق به ازای هر دجه اختلاف دما بین دمای هوای درون و بیرون از جسم بر حسب(W/K) و S مساحت میانگین جسم و برابر با میانگین مساحت هندسی سطح داخلی و بیرونی جسم است که بترتیب با I و O نمایش داده می شوند. مساحت میانگین را می توان از رابطه زیر محاسبه نمود:

ATP همینطور تجهیزات گرمایشی و سرمایشی را بر حسب کنترل دما در کلاس های 20- ، 10- ، صفر و C° 12+ تقسیم بندی می کند. رایج ترین دسته بندی ATP برای تجهیزات، در همه دماها ضابطه تعریف می کند.

تجهیز سرمایشی نصب شده روی یک وسیله نقلیه یخچالی باید گزارش معتبری از ظرفیت خود نیز داشته باشد. چهارچوبی که ATP برای این گزارش وضع می کند اینست که تجهیز سرمایشی جدیدی که روی یک وسیله نقلیه یخچالی قرار می گیرد باید در دمای حدی کلاس خود توانایی خارج کردن 35/1 برابر گرمای واردشده از طریق دیوارها در یک محیط با دمای C° 30 و 75/1 برابر گرما در حالتی که واحد سرمایشی جدا از وسیله نقلیه برای تعیین بازدهی ظرفیت سرمایشی در دمایی معین آزموده می شود را داشته باشد.

جواز ATP الزام می کند که جسم عایق شده و واحد سرمایشی توسط یک شخص ثالث آزموده شوند و این دو بخوبی با یکدیگر تناسب داشته باشند. یک جواز ATP برای یک وسیله نقله یا جسم می تواند هر دوی جوازهای جسم عایق شده و واحد سرمایش را پوشش دهد.

جواز ATP برای 6 سال معتبر است اما می تواند تا 3 سال دیگر هم ادامه یابد مشروط به اینکه یک آزمون حین خدمات رسانی از وسیله نقلیه به عمل آید. در عین حال نگرانی هایی وجود دارند مبنی بر اینکه روندهای آزمون حین خدمات رسانی به اندازه کافی سخت گیرانه نیستند و ممکن است به افزایش مصرف انرژی منجر شوند. در انگلستان سالیانه تقریبا 1500 گواهی ATP صادر می شود. اجسام دارای مجوز بسته به تأثیر شرایط عملیاتی خدمت رسانی روی وسیله، بین 9 تا 12 سال خدمات رسانی می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email