انواع سیستم های برودتی - مشترکات و تفاوت های آن ها

انواع سیستم های برودتی – مشترکات و تفاوت های آن ها

مـوضـوع

تـاریـخ

می 1, 2020

انواع مختلف سیستم های برودتی متنوع وجوه مشترکی بسیاری با هم دارند؛ ولی نمی‌توان از کنار تفاوت‌های آنها به‌سادگی گذشت. سیستم‌های مختلف سرمایش و تبرید را می‌توان در دو مدل عدم پیروی از سیکل تبرید و پیروی آن تقسیم کرد. یکی از نمونه‌های عدم پیروی از سیکل تبرید استفاده از یخچال‌های کانتینری با به ‌کار‌گیری کربن دی‌اکسید جامد یا نیتروژن مایع برای سرما‌سازی هستند.

در سیستم‌های که از سیکل تبرید پیروی می‌کنند این مبرد است که در طی یک چرخه و با گذر از بخش‌های مختلف تبرید که باعث اختلاف فشار آن می‌شود. این فرصت را پیدا مي‌کند تا گرما را جذب یا آن را دفع کند. آنچه که باعث تفاوت عمده در انواع سیستم تبرید می‌شود شیوه ایجاد این اختلاف فشار است.

انواع سیستم برودتی

به طور کلی مبردها در انواع سیستم تبرید از نتایج یک فرایند طبیعی ساده استفاده می‌کنند. این فرآیند طبیعی به بشر یاد داده که همه مایعات وقتی به گاز تبدیل می‌شوند گرما را جذب می‌کنند و زمانی که به مایع تبدیل می‌شوند گرما را منتشر می‌کنند. نمونه آن خنکی خوشایندی است که هنگام مالیدن الکل روی پوست احساس می‌کنید.

در‌حقیقت با عناصر شناخت فرآیند چرخه تبرید درک شیوه جذب حرارت در این سیستم‌ها آسان‌تر می‌شود. از عناصر اصلی سیستم تبرید باید به بخش ایجاد اختلاف فشار، کندانسور، اواپراتور و البته مبرد اشاره کرد.

سیکل تبرید تراکمی

سیستم تبرید تراکم مکانیکی با سابقه بیش از ۲۰۰ ساله خود از رایج‌ترین انواع سیستم تبرید است. استفاده از تراکم مکانیکی به‌طور گسترده در تبرید تجاری و صنعتی استفاده می‌شود.

این مقاله نگاه مختصری است به سرگذشت و تاریخچه سرمایش و همچنین انواع سیستم و سیکل های تبرید که امروزه مورد استفاده قرار میگیرند.

این سیستم با فشرده کردن مکانیکی مبرد آن را به یک گاز پرفشار و در مرحله بعد به مایع پرفشار تبدیل‌ می‌کند. مبرد مایع پرفشار برای انجام وظیفه خود در سیستم تبرید در شرایطی قرار می‌گیرد که دچار کاهش فشار شود و دوباره به گاز تبدیل می‌شود.

در حین همین روند تبدیل مایع به گاز حرارت اطراف جذب می‌شود وظیفه اصلی سیستم تبرید انجام می‌شود و البته تکرار این پروسه چرخه تبرید را شکل می دهد. آنطور که رایج است سیستم تبرید تراکمی مکانیکی از مبرد‌ همچون کلرو دی فلورو متان یا جایگزین طبیعت دوست آن R-410A استفاده می‌کند.

سیستم تبرید جذبی

سیستم تبرید جذبی نیز از انواع سیستم تبرید است که با فشرده‌سازی و انبساط مبرد وظیفه خود را انجام می‌دهد؛ لیکن در اینجا به‌جای استفاده از کمپرسور فرآیند گرما و جذب با استفاده از پمپ و ژنراتور و سیال دوم انجام می‌شود تا مبرد کم فشار را به مبرد پرفشار تبدیل کند. درحقیقت سیستم تبرید جذبی از یک رویه شیمیایی مبرد را به قسمت پرفشار انتقال می‌دهد و به جای فشرده کردن مبرد، به حل آن در سیال جاذب مبادرت می‌کند.

در سیستم تبرید جذبی از مبردهایی جاذب و ابزوربر استفاده می‌کنند. چیلرهای مسکونی یک نمونه خوب هستند که مبرد آنها آمونیاک است و از آب نیز به‌عنوان سیال دوم یا مبرد ابزوربر استفاده می‌کنند. درعین‌حال در این سیستم از دو سیال آب و لیتیوم بروماید نیز استفاده می‌شود که در آن آب نقش مبرد و لیتیوم بروماید وظیفه جاذب را به عهده می‌گیرد، پس نوع مبرد و جاذب یک ملاک دیگر برای تقسیم‌بندی سیستم تبرید جذبی است.

این مقاله نگاه مختصری است به سرگذشت و تاریخچه سرمایش و همچنین انواع سیستم و سیکل های تبرید که امروزه مورد استفاده قرار میگیرند.

نحوه گرم کردن و چرخه تغلیظ در سیستم تبرید جذبی نیز می‌تواند مبنای دیگر برای تقسیم‌بندی آنها باشد،‌لیکن در همه آنها اساس کار به ارتباط سیال مبرد و سیال جاذب و شیوه جذب و دفع آنها ارتباط داد.

رمز محبوبیت سیستم تبرید جذبی به‌کارگیری انرژی گرمایی است . همین خاصیت آن را به یک گزینه مناسب برای استفاده در مناطقی که دچار اتلاف انرژی یا مناطق گرمسیری هستند تبدیل کرده است. هرچند که به‌وسیله گاز طبیعی یا دیگر منابع طبیعی سوخت نیز می‌توان حرارت لازم آن را تهیه کرد.

در این مقاله می‌توانید در رابطه با تفاوت‌ها و شباهت‌های سیکل تبرید جذبی و سیکل تبرید تراکمی بیشتر بخوانید.

سیستم تبرید تبخیری

سیستم تبرید تبخیری نیز برخلاف دیگر انواع سیستم تبرید به ویژه سیستم تبرید تراکم مکانیکی و تبرید جذبی از چرخه کلاسیک تبرید پیروی نمی‌کند. سیستم تبرید تبخیری به‌شیوه تبخیری مستقیم و غیرمستقیم باعث ایجاد سرما می‌شود و تنوع جالبی دارد.

نمونه بارز آن همان کولر آبی است که با عبور هوای گرم از روی لایه‌های پوشالی که توسط آب خیس شده‌اند به تولید هوای خنک می‌پردازد. تجهیزات این سیستم که در هوای باز نصب می‌شود باعث می‌شوند که آب به جذب گرمای هوا بپردازد. با دمش هوای خنک در کانال‌ها تولید شد هوای گرم خارج و محیط خنک می‌شود.

سیستم تبرید ترموالکتریک

سیستم تبرید ترموالکتریک راه جدایی از انواع سیستم تبرید در پیش گرفته‌اند و در آنها دیگر خبری از مبرد یا حتی آب نیست؛ بلکه وظیفه سرمایش بر عهده جریان الکتریکی و ترموکوپل‌ها بر پایه اثر پیلتر است.

ترموکوپل ولتاژ الکتریکی به تغییر دما جریان الکتریک را ایجاد می‌کند که در با معکوس‌ کردن این رویه می‌توان با ولتاژ الکتریکی باعث اختلاف دما شد. در واقع در سیستم تبرید ترموالکتریک جریان الکتریکی می‌تواند جهت انتقال گرما را تغییر دهد.

تجربه برای بشر ثابت کرده که دمای بالا فساد سریع‌تر محصولات و کالاها را در پی دارد و به مدد انواع سیستم تبرید می‌توان با کنترل دما،‌ رطوبت نسب و میزان تنفس محصول عمر آنها را افزایش داد.

در رابطه با تبرید ترمو الکتریک در این صفحه می‌توانید بیشتر مطالعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email