تکنولوژی وسایل نقلیه یخچال دار حمل مواد غذایی- ساختمان یخچال های حمل و نقل

تکنولوژی وسایل نقلیه یخچال دار حمل مواد غذایی- اتاق یخچال کامیون های یخچالی

مـوضـوع

تـاریـخ

ژوئن 20, 2020

به طور کلی همه یخچالها از یک محفظه خنک و یک موتور که وظیفه خنک کردن آن محفظه را بر عهده دارد تشکیل شده اند. این مقاله در رابطه با ساختمان یخچال های حمل و نقل است و سعی داری در آن شما را با ساختار یونیت تبرید و یخچال حمل و نقل بیشتر آشنا کنیم.

اتاق یخچال کامیون های یخچالی :‌ عایق

سرمایش در حمل و نقل جاده ای اغلب بوسیله کانتینرهای عایق شده انجام می گیرد. در اروپا ابعاد یک کانتینر از نظر پهنا و طول بیرونی ثابت است اما از نظر ارتفاع و ابعاد درونی بسته به نوع طراحی می‌تواند متفاوت باشد. این ابعاد به شرح زیر هستند:

  • ابعاد بیرونی: ۱۳٫۵۶ متر طول، ۲٫۶ متر عرض و ۲٫۷۵ متر ارتفاع
  • ابعاد درونی: ۱۳٫۳۵ متر، ۲٫۴۶ متر و ۲٫۵ متر.

فاکتورهای زیادی در طراحی محفظه سرمایشی مورد استفاده در ترابری لحاظ می شود: حالات حدی آب و هوایی، شرایط مطلوب داخلی، خواص عایق، نفوذ رطوبت و هوا، ایجاد تعادل بین هزینه ساخت و هزینه عملیاتی و آسیب های فیزیکی از ضربات و لرزش ها.

یک کانتینر معمولاً شامل یک فوم عایق محصور بین دو پوسته خارجی است. هر پوسته شامل چند میلیمترتخته چندلایی پوشیده از پلی استر تقویت شده با شیشه و پوسته فولادی یا آلومینیومی است. محبوب‌ترین عایق فوم پلی اورتان (PU) منبسط شده با سیکلوپنتان به عنوان عامل بادکننده است. این شیوه ساخت به رسانایی گرمایی در محدودW/(m K) ۰٫۰۲۲ منجر می شود. در دیواره های جانبی که ضخامت با محدودیت بیشینه پهنای وسیله نقلیه برابر با ۲٫۶۰ متر و ابعاد یوروپالت (۱ متر عمق و ۱٫۲ متر پهنا) مواجه است، این سازه می‌تواند دو یوروپالت را جفت هم در خود جای دهد اما ضخامت عایق محدود است.

عایق محبوب دیگر پلی استایرن اکسترود شده است. رسانایی گرمایی این عایق بیش از فوم PU است ولی در کف و سقف سازه که محدودیت کمتری برای ضخامت کل داریم، سازه می‌تواند با استفاده از پنل های ضخیم‌تر از اتلاف گرما جلوگیری کند. سقف و کف ۱۰۰ میلیمتر یا بیشتر عایق دارند. در دیواره های جانبی، محدودیت به این معنی است که ضخامت عایق به ندرت بیش از ۴۵-۵۰ میلیمتر می شود.

عملکرد عایق با گذر زمان به علت خواص ذاتی فوم تضعیف می شود. داده‌های جدید نشان می‌دهند سالانه بین ۳ تا ۵ درصد کارایی عایق کاهش می‌یابد که این عامل پس از چند سال منجر به افزایش قابل توجه در رسانایی حرارتی می شود. اگر مقدار ۵٪ در سال را مبنا قرار دهیم، یک کانتینر بعد از ۹ سال ۵۰٪‌ افزایش مصرف انرژی و افزایش گاز CO2 تولیدی خواهد داشت. اگر تعداد زیاد وسایل نقلیه یخچال دار و کانتینرها که در سراسر دنیا استفاده می‌شود را لحاظ کنیم خواهیم دید که تأثیر جهانی کاهش بازدهی عایق قابل ملاحظه است.

اتاق یخچال کامیون های یخچالی : یونیت های برودتی

رایج ترین سیستم سرمایشی که امروزه برای ترابری غذاهای یخچالی استفاده می شود سیستم تراکم بخار است. سرمایش مکانیکی با سیکل تراکم بخار بازه وسیعی از انتخاب ها را برای نیروی محرکه کمپرسور پیش روی ما قرار می دهد. این انتخاب می تواند بر مبنای بار عملیاتی مورد نیاز، وزن، الزامات تولید نویز، الزامات تعمیر و نگهداری، هزینه نصب، ملاحظات زیست محیطی و هزینه سوخت باشد. عملکرد و الزامات تأمین توان این سیستم ها بر مبنای حداکثر بار کاری قضاوت می شود.

اما در واقعیت، سیستم های سرمایش ترابری در بازه وسیعی از بار کار می کنند. برای هماهنگ شدن با بار، سیستم سرمایش می تواند روشن و خاموش شود. بسته به طراحی محفظه و سایر تنظیمات، ضریب عملکرد بطور کلی بین ۵ و ۱٫۵ است.

رایج ترین محرکه ها برای سیستم تراکم بخار ترابری یخچال دار عبارتند از:

  • یونیت آلترناتور: در این شیوه که در وَن های کوچک استفاده می شود، میل لنگ خودرو یک آلترناتور را به حرکت در می آورد که به یک باتری ۷۰ آمپر-ساعت متصل است. آلترناتور باتری را شارژ می کند. این باتری منبع تغذیه یک سیستم سرمایشی کوچک با برق ۱۲ ولت است. سیستم سرمایشی همچنین میتواند در زمانی که موتور خودرو خاموش است با برق ۲۳۰ ولت راه اندازی شود.
  • محرکه مستقیم تسمه ای: در این شیوه که عموما در وسایل نقلیه در سایز وَن بکار گرفته می شود، کمپرسور یونیت سرمایش مستقیما بوسیله موتور خودرو به واسطه یک تسمه راه اندازی می شود.
  • یونیت آلترناتور کمکی: این سیستم یک آلترناتو بزرگ و مجزا دارد که با اتصال تسمه بوسیله موتور خودرو راه اندازی می شود و با تولید جریان برق یک موتور الکتریکی در واحد سرمایش را راه اندازی می کند. موتور فن های مبادله کننده های گرما و سیستم کنترل نیز از خروجی آلترناتور تغذیه می کنند. یک چینش جایگزین برای سیستم آلترناتور استفاده از سیستم ژنراتور دیزل است. در این سیستم، تغذیه سرمایشی بجای موتور خودرو از موتور دیزل تأمین می شود.
  • یونیت با موتور دیزل کمکی:‌ در این شیوه یک موتور در یونیت سرمایشی قرار داده شده که می تواند با دیزل قرمز (ارزان) یا دیزل سفید (آلوده کنندگی کمتر) راه اندازی گردد. یک فیلتر ذرات و کاتالیزگر در تکنولوژی های جدید موتور می تواند گازهای خروجی موتوری که با دیزل سفید کار می کند را تمیز کند که این امر منجر با کاهش آلودگی در گازهای آزادشده تا ۹۰٪‌ می گردد.

درون اغلب وسایل نقلیه متوسط تا بزرگ واحد سرمایشی بصورت خودبسا و بدون نیاز به تجهیزی بیرون او وسیله جاگذاری شده است که موتور دیزل هم مشمول این قضیه است.

در دمای C° ۲۰- و فعالیت در بالاترین ظرفیت، مصرف سوخت دیزل کمکی که محرکه کمپرسور است، بسته به اندازه واحد سرمایشی می تواند بین ۱ تا ۵ لیتر در ساعت باشد. این واحدهای سرمایشی معمولا در دماغه جاسازی می شوند؛ ‌اما گاهی نیز زیر کانتینر قرار می گیرند. ایراد روش دوم اینست که چگالنده در فضای نامناسبی برای دریافت هوای تمیز قرار می گیرد.

در رایج ترین روشهای محرکه نمایش و برای ظرفیت سرمایشی و وزن از داده های تخمینی استفاده شده است.

حجم (m3)بار سرمایشی (W)وزن تجهیز (kg)
یونیت آلترناتور<3<40080>
یونیت محرکه مستقیم5 – 30250 – 250050 -150
یونیت آلترناتور کمکی+90 – 302000- 14000100 – 500
یونیت دیزل کمکی+90 – 302500- 10000350 – 900
جدول 1روش های رایج ایجاد نیروی محرکه کمپرسور و تخمین اطلاعات عملکردی مرتبط با هر یک از آنها

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email