سردخانه میوه - نکات مهم در یخچال های حمل میوه

نکات مهم پیرامون انتخاب سردخانه و یخچال حمل میوه

تـاریـخ

دسامبر 26, 2020

جابه‌جایی میوه ها و سبزیجات در مسیرهای طولانی اهمیت ویژه ای پیدا می کند. زیرا این مواد خوراکی نسبت به تغییرات دمایی و رطوبتی حساسیت بالایی نشان می دهند. از طرفی میوه ها حتی پس از چیده شدنشان هم اصطلاحاً نفس می کشند؛ که این مسئله کار را برای حمل و نقلشان به کمک سردخانه میوه مشکل می کند. در این مقاله قصد داریم به تفاوت های یخچال های حمل میوه با دیگر یخچال های حمل مواد غذایی بپردازیم و ببینیم این یخچال ها چه ویژگی هایی باید داشته باشند.

آشنایی با فرایند تنفس میوه ها

قبل از اینکه به سراغ بحث تفاوت های سردخانه میوه با سردخانه های دیگر مواد غذایی بپردازیم، باید با فرایند تنفس میوه ها آشنا شویم. فرایند رسیدن میوه یک فرایند متابولیکی است که طی آن بافت‌ های مولکولی میوه شکسته شده، به مواد قندی و مولکول های کوچکتر تجزیه می شوند. مسئله اینجاست که این مولکول های قندی جدید خیلی زود در تماس با هوا واکنش داده و اصطلاحاً اکسید می شوند. که نتیجۀ این عمل همان گندیدن و درواقع خراب شدن میوه است.

در این فرایند متابولیکی گاز اتیلن نقش مهمی ایفا می کند. میوه های رسیده، حتی پس از چیده شدن نیز همچنان گاز اتیلن از خود ترشح می کنند؛ که این گاز منجر به رسیدن دیگر میوه ها می شود. به همین خاطر گاهی برای انبار کردن میوه ها گاهی از این گاز اتیلن به صورت مصنوعی نیز استفاده می شود. به این شکل که میوه را ابتدا به صورت نارس می چینند و به سردخانه میوه منتقل می کنند. سپس با اضافه کردن گاز اتیلن به کانتینرهای سردخانه به رسیدن آن کمک می کنند.

و البته در فرایند حمل و نقل میوه ها نیز فرایندی را در نظر می گیرند که طی آن گاز اتیلن از فضای یخچال خودرو حذف شود. زیرا باقی ماندن این گاز در جریان حمل و نقل منجر به اکسید شدن بافت میوه و در نتیجه فاسد شدن آن می گردد.

فرایند حمل و نقل میوه و سبزیجات

برای حمل و نقل اغلب میوه ها باید از یخچال های کانتینری کمک گرفت. این یخچال ها به طور معمول از نوع بالای صفری انتخاب می شوند؛ زیرا نگهداری میوه ها در دمایی پایینتر از صفر درجه می تواند به بافت میوه آسیب بزند. با این حال شکل گردش هوا، نحوۀ صحیح تهویه، بسته بندی دقیق و رعایت نکات بهداشتی جزء مواردی است که باید در فرایند حمل این محصولات به کمک سردخانه میوه رعایت شود.

به طور کلی فرایند حمل میوه در سه مرحلۀ بارگیری، جابه‌جایی و تخلیه انجام می گیرد. که این موارد از جمله تفاوت های سیستم حمل و نقل میوه جات است.

فرایند بارگیری میوه

در مرحلۀ بارگیری محصولات در سردخانه میوه باید توجه داشت که ابتدا فضای کانتینر از هرگونه آلودگی پاک شود. وجود میوه های مانده، آلودگی های انسانی و …. می تواند روی فرایند متابولیکی میوه ها اثر مستقیم بگذارد و باعث شدن گرفتن آن شود. مسئله ای که باب میل باغداران و تولید کنندگان نیست.

نکتۀ دیگه اینکه در فرایند بارگیری باید دقت داشت که هیچگونه ضربه ای به بافت میوه وارد نشود. آسیب دیدن بافت میوه منجر به تسریع شدن فرایند تنفسی آن و در نتیجه تخریب شدن میوه می شود.

فرایند حمل و نقل

اگر تصمیم دارید به کمک خودروهای حمل و نقلی محصولات خود را به سردخانه میوه منتقل کنید، باید در هنگام فرایند حمل و نقل نیز نکات مهمی را رعایت نمایید. نخست اینکه تهویه خودروهای سردخانه ای باید به شکل مناسبی کار کند. به نحوی که گاز اتیلن تولید شده در فضای کانتینر را به طور کامل از محیط حذف کرده، آن را با جریان هوای تازه جایگزین نماید. همچنین دمای نگهداری هر میوه‌ای مشخص است. هرچه این دما پایین تر باشد، فرایند متابولیکی میوه ها کندتر می شود؛ اما این دما نباید بیش از اندازه پایین بیاید.

نکتۀ دیگر بحث شرایط حمل و نقلی است. در هنگام حمل و نقل باید دقت شود که به بافت میوه آسیبی وارد نشود.

فرایند تخلیه میوه ها

در هنگام تخلیه محصولات از سردخانه میوه نیز باید اقدامات لازم را صورت داد. از جمله اینکه آسیب رسیدن به بافت میوه همچنان مشکل ساز است و باید تحت شرایط مشخصی این کار صورت بگیرد. دیگر اینکه در هنگام انتقال میوه ها از خودروی یخچالی به سردخانه باید مراقب دو هوا نشدن میوه ها بود. این فرایند بایستی طبق پروتکل مشخص و رعایت نکات بهداشتی مشخصی صورت بگیرد.

برای تکمیل بحث پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «نکات ایمنی و بهداشتی پخش یخچالی مواد غذایی» را نیز در ادامه بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email