تکنولوژی های حال حاضر وسایل نقلیه یخچال دار حمل مواد غذایی- قسمت دوم سیستم‌های توزیع سرمایش

تکنولوژی های مرتبط با تبرید و یخچال کامیون – سیستم توزیع سرما در یخچال کامیون ها

مـوضـوع

تـاریـخ

ژوئن 25, 2020

در رابطه با تکنولوژی های تبرید ، وسایل نقلیه یخچال دار و سیستم های سرمایش حمل و نقل، یکی از حساس ترین و مهمترین موضوعات فنی مهندسی این میان بحث سیستم های توزیع سرمایش و شیوه های توزیع یکپارچه سرما در یخچال است.

رایج‌ترین سیستم توزیع سرمایش – سیستم تأمین هوا

یک چینش نوعی سیستم توزیع سرمایش به همراه چگونگی توزیع هوا در یک کانتینر یخچالی در شکل 1 نشان داده شده است. در این وسیله نقلیه، بطور عمده از تأمین هوای فوقانی بهره برده شده است. فن های واحد سرمایش سبب می شوند هوا با دمای کنترل شده در اطراف سقف، دیواره ها، کف و درها در گردش باشد تا گرمای رسانش شده و نفوذکرده از بیرون را حذف کند و از طریق کف یا فضای زیر پالت ها که در شکل 2 نشان داده شده است به کویل سرمایشی بازگردد.

برای بارهای یخچالی، کانالها افقی بین ردیف کارتن های بار مورد نیاز است تا اجازه جریان مناسب هوا از میان بار را بدهد. بخشی از هوا باید از داخل و بینابین بار عبور کند، بخصوص برای میوه و سبزیجات که گرمای تنفس بخش قابل توجهی از بار گرمایی است. به منظور تسهیل بازگشت هوا به کویل تبخیرکننده، بعضی کانتینرهای یخچالی به یک سَری کاذب مجهز شده اند که سوراخ های فلزی در قسمت پایینی برای بازگشت هوا دارد.

قرارگرفتن تأمین هوا و چرخش در یک سمت یخچال به منظور سادگی و کم حجم بودن، دستیابی به توزیع دمای یکنواخت در بار را مشکل می کند. در سال های اخیر تلاش قابل ملاحظه ای صرف بهینه سازی جریان هوا و توزیع دما در بارهای یخچالی با استفاده از روش های گوناگون مدلسازی از جمله دینامیک سیالات محاسباتی شده است.

وسایل نقلیه چندمحفظه ای

در وسایل نقلیه چندمحفظه ای فضای سرد به تعدادی محفظه با دماهای مجزا تقسیم می شود تا انعطاف پذیری لجستیک برای انواع عملیات تجاری حاصل گردد. این کاملا رایج است که زنجیره تأمین سوپرمارکت ها محصولات را در کانتینرهای چندمحفظه ای تحویل دهند.

تفاوت دمای هر محفظه با کویل های تبخیرکننده توزیع شده که از یک واحد چگالنده واحد تغذیه می شوند تأمین می شود. در حالت کلی سردترین محفظه در جلو و گرمترین محفظه در عقب است اما هر چینش دمایی دیگری نیز ممکن است. طراحی و کنترل سیستم های سرمایشی برای وسایل نقلیه چندمحفظه ای بسیار چالش برانگیزتر است تا برای یک وسیله نقلیه تک محفظه ای. فاکتورهای مختص طراحی سیستم های یخچالی چندمحفظه ای عبارتند از انتقال حرارت بین محفظه ها، الگوی بار محصولات و باز شدن های در و روش کنترل دما.

سایر تکنولوژی های تبرید در حمل و نقل جاده ای

سیستم یوتکتیک

سیستم های یوتکتیک تشکیل شده از لوله های توخالی، تیرها و صفحات پرشده با یک محلول یوتکتیک (ماده تغییر فاز دهنده) هستند که به منظور ذخیره انرژی و تولید اثر سرمایشی در زمان لازم به منظور حفظ دمای صحیح در کانتینر یخچالی استفاده می شوند. ایده یوتکتیک با سیستم های یخچالی رایج از این وجه متفاوت است که بجای انبساط مستقیم گاز مبرد، منبع سرد (جذب گرما) با تغییر فاز ماده حاصل می شود. صفحات و تیرهای حاوی یوتکتیک بوسیله یک سیستم پاور مجزا در هنگام شب کاملا یخ می زنند. زمانی که تیرها یخ زدند بی صدا کار می کنند و یک سرمایش سریع و قابل اطمینان را برای یک مدت مشخص ایجاد می کنند.

سیستمهای مورد استفاده در ترابری مواد غذایی می تواند تنها مبتنی بر ذخیره سازی حرارتی یوتکتیک یا ترکیبی از سیستم های یوتکتیک و تراکم بخار باشند. چنین سیستم هایی می توانند مناسب باربری های خُرد باشند که اتلاف گرما از درها بدلیل پیوسته باز و بسته شدن می تواند یک مسئله مهم باشد. این سیستم ها از طریق استفاده از یک سیستم سرماسازی کوچک که نسبتا مؤثر عمل می کند در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند. همین طور این سیستم اگر با یک وسیله سرمایشی مکانیکی همراه شود می تواند صرفه جویی و افزایش بهره وری را با کاهش تعداد روشن/خاموش سیکل های کنترلی در پی داشته باشد.

صفحات و تیرها، با اندازه ثابت در دسترس هستند و فرآیند انتخاب آنها شامل محاسبات بر اساس دوره های تحویل از پیش مشخص شده، مسافت،‌ تعداد باز شدن های در و … است. جدول 1 یک نمونه از راهنمای انتخاب صفحه یوتکتیک را نشان می دهد.

حجم داخلی محفظهتعداد تخلیه در ساعتظرفیت تخمینی(در ۳۳-°C)وزن تقریبی
۴ متر مکعب۴۶ kWh۸۰ تا ۱۰۰kg
۲۰ متر مکعب۴۲۵ kWh۴۵۰ تا ۵۰۰kg
جدول 1: راهنمای انتخاب صفحه یوتکتیک برای عملکرد ۱۲ ساعته در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد

بعضی از تولیدکننده ها، واحدهای یخچالی استاتیک را ایجاد می کنند که می توانند سیستم های یوتکتیک را توسط یک رابط شارژ کنند. این امر، این الزام را حذف می کند که هر وسیله نقلیه بصورت مستقل واحد چگالنده خود را داشته باشد و بنابراین هزینه را کاهش می دهد.

سیستم های سرمایش کرایوژنیک

به عنوان یک جایگزین برای سیستم های توزیع سرمایش مکانیکی، از سیستم های کرایوژنیک که از نیتروژن یا کربن دی اکسید مایع استفاده می کنند نیز می توان بهره برد. مزایای این نوع سیستم ها عبارتند از کاهش سریع دما و عملکرد نسبتا بی صدا. برای مسافت های طولانی تر این سیستم ها گران هستند. بنابراین سیستم های کرایو-مکانیکی موجود هستند که کاهش دمای سریع را با عملکرد پایدار و اقتصادی یک سیستم مکانیکی ترکیب می کنند.

سیستم BOC Polarstream که مختص سرمایش ترابری است می تواند با وسایل نقلیه جاده ای یا کانتینرهای حمل بار یکپارچه گردد. این سیستم که در شکل 5 نشان داده شده است، در فرآیند سرماسازی از نیتروژن مایع استفاده می کند، به این ترتیب که نیتروژن مایع به هنگام تخلیه در کانتینر با جذب گرمای موجود بخار شده و دما را بصورت یکنواخت کاهش می دهد. نیتروژن مایع در مخازنی ذخیره می شود که به یک اسپری طولی متصل هستند. این اسپری عملیات اسپری را در طول وسیله نقلیه انجام می دهد. یک کنترلگر دمای پنوماتیک نیز به سنسورهای قرارگرفته در سرتاسر وسیله نقلیه پاسخ می دهد تا دمای مورد نیاز را حفظ کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email