صفر تا صد طراحی سردخانه ثابت

طراحی سردخانه ثابت در پنج قدم

تـاریـخ

اکتبر 10, 2020

امروزه در اغلب صنایع و کارگاه ها به یک فضای سردخانه‌ای نیز نیاز است. احداث سردخانه ثابت یا استفاده از سردخانه های سیار از جمله راه های موجود برای صنایع است. با این حال اغلب ساخت یک سردخانه ثابت، با توجه به شرایط گزینۀ مطلوب تری به نظر می رسد. به همین جهت قصد داریم در این مقاله دربارۀ اصول طراحی سردخانه ثابت صحبت کنیم.

صفر تا صد طراحی سردخانه ثابت

سردخانه اتاقک یا کانکسی است که به کمک دستگاه های تهویه مطبوع و عایق بندی مناسب، دمای محیط داخلی آن همواره در بازۀ مشخصی حفظ می شود. این دما می تواند از مثبت پانزده درجۀ سانتیگراد تا کمتر از منفی 30 درجه سانتیگراد نیز تنظیم گردد. البته بازۀ دمایی سردخانه ها با توجه به نوع کاربرد و موادی که قرار است در آن نگهداری شود، مشخص می شود. در ادامه دربارۀ مراحل اصلی طراحی سردخانه ثابت گفت و گو می کنیم.

مرحلۀ نخست: مشخص کردن کاربرد سردخانه

نخستین مرحله برای طراحی سردخانه ثابت مشخص کردن کاربرد آن است. هر کارگاه یا صنعتی متناسب با کار خود به سراغ طراحی سردخانه می رود. برای مثال سردخانه ای که در یک فضای صنعتی یا نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، با سردخانه ای که در مرغداری ها احداث می شود یا سردخانه ای که برای نگهداری میوه و سبزیجات طراحی و ساخته می شود، به طور قطع متفاوت است. در حقیقت نوع استفادۀ اشخاص از سردخانه ها مهم ترین اصل در طراحی و ساخت آنهاست.

هر ماده یا محصول باید در محدوده دمایی خاص و در میزان رطوبت مشخصی نگهداری شود. برای مثال اگر قصد ذخیره سازی میوه و سبزیجات را داشته باشید، بازۀ دمایی مثبت یک تا مثبت پنج درجۀ سانتیگراد بهترین بازۀ عملکردی این سردخانه است. اما در کنار این بازۀ عملکردی دما عواملی مثل رطوبت، تهویه هوا و مواردی از این دست هم اهمیت پیدا می کند و در زمان طراحی سردخانه باید به آنها توجه شود.

مرحلۀ دوم: بررسی محل ساخت سردخانه ثابت

مکان ساخت سردخانه دومین عاملی است که پیش از طراحی سردخانه ثابت باید به آن بپردازید. طبیعتاً شرایط آب و هوایی، میزان تابش نور آفتاب، باز یا بسته بودن محیط ساخت سردخانه و … از عواملی است که روی انتخاب تجهیزات ساخت سردخانه تأثیرگذار است.

برای مثال اگر قصد احداث یک سردخانه نگهداری میوه را داشته باشید، حداقل و حداکثر دمای محیط، مکان ساخت سردخانه از نظر تابش نور آفتاب، شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت هوا و … جزء مواردی است که روی انتخاب تجهیزات مناسب اثرگذار خواهد بود.

مرحلۀ سوم: مشخص کردن فضای مورد نیاز

پس از در نظر گرفتن دو مرحلۀ قبل حالا نوبت به بررسی فضای مورد نیاز برای طراحی سردخانه ثابت می رسد. طراحی سردخانه ای بزرگتر از چیزی که به آن نیاز داریم، علاوه بر اینکه هزینه های اولیه را افزایش می دهد، باعث بالا رفتن هزینه های ثانویه و نگهداری نیز می شود.

از طرف دیگر اگر سردخانه متناسب با نیاز ما ساخته نشود و کوچکتر از حد مورد نظر باشد، در ادامه مشکل ساز خواهد شد. پس در هنگام طراحی سردخانه ثابت باید به خوبی این نکات را در نظر گرفت.

مرحلۀ چهارم: انجام محاسبات اولیه جهت طراحی سردخانه ثابت

طراحی سردخانه ثابت نیاز به علم بالایی دارد. طراح باید از مباحثی مانند علم انتقال حرارت، علم ترمودینامیک، مکانیک سیالات و … به خوبی سر در بیاورد. در این مرحله از طراحی محاسبات اولیه انجام می شود و به اصطلاح بار حرارتی سردخانه و بار برودتی مورد نیاز آن مشخص می شود.

بار برودتی مورد نیاز برای احداث سردخانه تابع موارد متفاوتی است. از جمله نوع ماده عایق بندی سردخانه، ضخامت عایق بندی ها، انتخاب و نوع تجهیزات به کار رفته در ساخت سردخانه، شرایط آب و هوایی منطقه، میزان تهویه هوای سردخانه، تعداد بارهای ورود و خروج به سردخانه و مواردی از این دست.

قدم پنج: خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز

پس از اینکه محاسبات اولیه برای طراحی سردخانه ثابت انجام شد، نوبت به خرید و نصب تجهیزات می رسد. این مرحله نیز باید زیر نظر متخصصین کار انجام شود. اگرچه آگاهی از آن به عنوان یک کارفرما می تواند تسلط شما را بر چگونگی انجام کار افزایش دهد.

تجهیزاتی که در ساخت سردخانه مورد استفاده قرار می گیرد، در دو دستۀ تجهیزات مکانیکی مورد نیاز و تجهیزات عایق بندی دسته بندی می شود. که تجهیزات مکانیکی شامل کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیرهای کنترل و … می شود. برای عایق بندی نیز اغلب از موادی مانند پلی یورتان، پلی استایرن، چوب، ورقه های آلومینیومی و … استفاده می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email