نکات ایمنی و موارد بهداشتی مرتبط با پخش دارو

نکات ایمنی مرتبط با حمل و پخش دارو و فرآورده‌های بهداشتی

مـوضـوع

تـاریـخ

نوامبر 22, 2020

امروزه داروها در شکل ‌های متفاوتی تولید می ‌شوند. از ورقه‌ های قرص و کپسول ساده گرفته تا انواع آمپول ها، واکسن ها و … در این بین مسئله اینجاست که برخی از مواد دارویی مثل رادیو داروها و برخی از داروهای شیمیایی نسبت به دما و رطوبت محیط حساسیت بالایی دارند. به همین خاطر در زمان پخش دارو لازم است شرایط استانداردی تعریف شود و نکات ایمنی مشخصی را رعایت کرد. در این مقاله قصد داریم دربارۀ روند پخش، استانداردها و نکات ایمنی حمل دارو و محصولات دارویی صحبت کنیم.

اهمیت رعایت ایمنی در حمل و پخش محصولات دارویی

اجازه دهید بحث را با یک مثال آشنا و امروزی شروع کنیم. در حال حاضر بزرگترین مسئلۀ جهان بیماری کرونا است. از طرفی برخی از آزمایشگاه های جهانی مدعی شده اند که واکسن کرونا را تولید کرده اند و قرار است به زودی این واکسن را به بازار عرضه کنند. اما یک مشکل بزرگ بر سر راه پخش داروی کرونا وجود دارد. اینکه واکسن تولیدی باید در دمای منفی هفتاد درجه سانتیگراد نگهداری شود. وگرنه کارایی خودش را از دست می دهد.

واکسن کرونا فقط یک مثال ساده و امروزی بود. مسئله اینجاست که برای اغلب داروها همین مشکل وجود دارد. حتی اگر به بسته بندی داروهای ساده ای مثل انواع استامینوفن هم نگاه کنید، توصیه شده آن ها را در محیطی خشک و در یک محدودۀ دمایی خاص نگهداری کنید. دلیل این توصیه ها حساسیت بالای محصولات شیمیایی به دما یا رطوبت بالاست. تغییرات دمایی و رطوبتی می تواند ساختار شیمیایی داروها را متلاشی کند و اثر بخشی آن را پایین بیاورد. به همین خاطر است که برای پخش داروها باید یک سری نکات ایمنی مشخصی را رعایت کرد. این نکات ایمنی برای هر دسته متفاوت است و در برخی از مواقع باید برای یک ماده دارویی خاص نیز اعمال شود.

نکات ایمنی و بهداشتی حمل و پخش دارو

حمل و پخش دارو و فرآورده های بهداشتی نسبت به سایر محموله‌های زنجیره سرد، به مراقبت و هوشیاری بسیار بیشتری نیاز دارد تا از آسیب رسیدن به بافت و سلامت آن جلوگیری شود. در ادامه چند نکته کلیدی بهداشت و ایمنی برای کسانی که در حوزه حمل و نقل دارو فعالیت می‌کنند، آورده شده است:

  • پروتکل های کنترل دما و شرایط نگهداری دارو در طی مسیر را دقیقا مطابق آن‌چه که در دستورالعمل آمده دنبال کنید. بسیاری از داروها نیازمند به نگهداری در یخچال و یا محافظت در برابر گرمای بیش از حد هستند. اطمینان حاصل کنید که موتور خنک کننده خودروهای ناوگان حمل و پخش شما بدون مشکل  کار می‌کنند، دستگاه‌های اندازه گیری دمای آن کالیبره شده اند و بر تغییرات دما در طول حمل و نقل به دقت نظارت دارید.
  • محصولات دارویی و فرآورده‌های بهداشتی را به درستی روی پالت ها، در جعبه ها یا ظروف بسته بندی کنید تا از آسیب دیدن در اثر جابجایی یا لرزش در حین حمل و نقل جلوگیری کنید. از مهار مناسب استفاده کنید و به اصطلاح آن‌ها را دوقفله کنید.
  • به منظور جلوگیری از هرگونه انتقال آلودگی به محموله دارو، بهتر است پروتکل های خاص بهداشتی و نظافتی طراحی کرده و از رعایت آن توسط کارکنان اطمینان حاصل کنید. 
  • مطمئن شوید خودروی شما در شرایط ایده‌الش است. بازدیدها و سرویس‌های دوره ای خودرو و تجهیزات برودتی را فراموش نکنید تا از هرگونه نقص عملکرد احتمالی جلوگیری شود.
  • از مواد دارویی در برابر رطوبت محافظت کنید که می تواند محصولات و بسته بندی را تخریب کند. از محصولات جاذب رطوبت و کنترل رطوبت استفاده کنید.
  • برنامه‌های اضطراری و شرایط بحران را در ذهن داشته باشید. در صورت بروز حوادث، مشکلات خودرو یا آب و هوای بدی که می تواند زنجیره سرما را به خطر بیندازد، برنامه های اضطراری را برای تغییر مسیر و یا جابجایی اضطراری محصول پیاده کنید.
  • دستورالعمل های تخصصی حمل و نقل را برای مواد دارویی حساس و خطرناک تهیه کنید و از اجرای آن مطمئن شوید. 
  • مراقبت های بهداشتی در مورد جابجایی مناسب دارو برای سلامت و ایمنی را در برنامه آموزشی خود برای پرسنل حمل و نقل و انبار پیش بینی کنید.

با اجرای کنترل‌های دقیق، پروتکل‌ها و آموزش برای حمل و نقل و ذخیره‌سازی دارو، شرکت‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که داروها در مسیر تولید تا زمان رسیدن به دست بیمار سالم و سلامت باقی خواهند ماند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email