ماموریت دشوار و خطرناک - چالش های حمل جوجه ها یک روزه

ماموریت دشوار و خطرناک – چالش های حمل جوجه یک روزه

تـاریـخ

آگوست 13, 2023

حمل و نقل جوجه های یک روزه تازه متولد شده، موضوعی مهم و چالش برانگیز در صنعت طیور به حساب می‌آید. این پرندگان جوان و ضعیف نیاز دارند تا به نحوی سریع و ایمن به مزارع پرورش رسانده شوند تا از آسیب‌های بعدی جلوگیری شود. در این بین علاوه بر سرعت و ایمنی، بهداشت و سلامت جوجه‌ها هم به همان میزان از حائز اهمیت است که بایستی به آن نیز توجه شود. در ادامه این مقاله به تشریح چالش های حمل جوجه یک روزه می‌پردازیم.

جوجه یک روزه ناسازگار با سرما و گرما

یکی از بزرگترین خطراتی که جوجه های یک روزه را در پروسه جابجایی تا مزارع پرورش طیور تهدید می‌کند، تغییرات دما است. جوجه‌های یک روزه نمی‌توانند دمای بدن خود را تنظیم کنند و نسبت به سرما و گرما بسیار آسیب‌پذیر هستند. دمای مناسب حمل جوجه در حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد است که امروزه این دما به وسیله کامیون هایی که به یونیت های مخصوص حمل جوجه مجهز هستند تامین می‌شود، اما تثبیت دما تا پیش از ظهور این تکنولوژی یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های رانندگان و مزرعه‌داران به حساب می‌آمد. جوجه یک روزه با بالا رفتن دما دچار تشنگی، گرما زدگی و حتی مرگ می‌شود. دمای سردتر از حد استاندارد نیز باعث می‌شود تا جوجه سرما بخورد و سیستم ایمنی بدنش تضعیف شود. نظارت و کنترل دما در پروسه حمل و نقل فرآیندی پیوسته و همیشگی است.

دی اکسید کربن و احتمال خفگی جوجه‌ها

جوجه‌های یک روزه در هنگام حمل نفس می‌کشند. این تنفس کربن دی اکسید و گرما تولید می‌کند. اگر هوای تازه در کانتینر جریان نداشته باشد، حجم کربن دی اکسید موجود از حد مجاز بالاتر رفته و باعث خفگی جوجه ها می‌شود. استفاده از سنسورهای هوشمند به منظور حفظ میزان کربن دی اکسید و یا در نظر گرفتن جریان های هوای ورودی برای حفظ سلامت جوجه ها ضروری است.

تنش های اضافی و تاثیر آن بر آینده زندگی جوجه ها

سفر در جاده‌های سخت نیز می‌تواند جان جوجه های یک روزه را در معرض خطر قرار دهد. لرزش کامیون و جاده‌های پیچ در پیچ در حین حمل و نقل باعث تکان خوردن جوجه های یک روزه می‌شود که خود می‌تواند منجر به آسیب دیدگی و حتی مرگ آن‌ها شود. طراحی کانتینر و رک‌های نگه دارنده بایستی جوجه‌ها را در برابر تنش‌های فیزیکی اینچنینی محافظت کند. همچنین راننده نیز باید با رانندگی آرام و باملاحظه احتمال بروز این آسیب‌ها را به حداقل برساند.

جوجه در طول مسیر بایستی در آرامش و دور از استرس باشد. فضای کانتینر نباید نور یا سر و صدای بیش از حد داشته باشد. تحقیقات نشان داده‌اند جوجه های یک روزه ای که در مسیر انتقال به مزارع در معرض تنش‌های کمتری قرار داشته اند، عملکرد بهتری در مراحل بعدی نیز دارند.

گرسنگی جوجه ها در پروسه حمل و نقل

جوجه های یک روزه بعد از به دنیا آمدن تا ۲۴ ساعت از ذخیره غذایی خود استفاده می‌کنند و بعد از آن بایستی غذا و آب مورد نیازشان را در دسترس داشته باشند تا گرسنگی و تلف شدن آن‌ها جلوگیری شود. اضافه کردن غذا و آب به کانتینر حمل جوجه به دلیل تکان خوردن و دلایل بهداشتی امکان پذیر نیست. به همین دلیل سرعت انتقال جوجه های یک روزه در این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

آلودگی چالش اصلی حمل جوجه یک روزه

بزرگترین خطر ممکن در پروسه حمل و نقل جوجه های یک روزه، احتمال انتشار بیماری و آلودگی است. جوجه های یک روزه مصونیت قابل توجهی در برابر بیماری ها ندارند. نفوذ آلودگی به کانتینر ماشین حمل جوجه می‌تواند کل محموله را آلوده کند. ضدعفونی کردن مرتب تجهیزات و استفاده از تجهیزات یکبار مصرف انتقال بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. استفاده از کانتینرها و یونیت هایی که قابلیت ضدعفونی و شستشو دارند، این امر را تا حد زیادی آسان می‌کند.

حمل و نقل جوجه‌های یک روزه چالش های خودش را دارد که با برنامه ریزی، کاهش خطای انسانی، رعایت نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات و تکنولوژی روز، می‌توان آن را ساده کرد. کارکنان و رانندگان بایستی در تمامی مراحل به پروتکل‌ها پایبند باشند و از اشتباهاتی که محموله را به خطر می‌اندازد دوری کنند.

انتقال جوجه های یک روزه اگرچه موضوعی دشوار است ولی گامی حیاتی و کلیدی در صنعت دام و طیور به حساب می‌آید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با حمل و نقل جوجه های یک روزه و یا اطلاع از شرایط خرید یونیت مخصوص حمل جوجه امگا می‌توانید با شماره ۰۹۰۵۸۵۳۲۰۸۶ تماس بگیرید. همچنین با فالو کردن اینستاگرام ما از آخرین اخبار و رویدادهای مرتبط با امگا نیز آگاه می‌شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email