تفاوت یونیت های برودتی تک سیستم و دو سیستم

یونیت های برودتی تک سیستم و دو سیستم چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

مـوضـوع

تـاریـخ

ژوئن 10, 2020

یونیت های برودتی بسته به نوع و کارایی‌شان ممکن است از یک یا دو منبع انرژی تغذیه شوند. یونیت های برودتی تک سیستم و یونیت های برودتی دو سیستم نامی است که اصطلاحا برای یونیت های برودتی با یک منبع تغذیه و دو منبع تغذیه استفاده می‌شود. این مقاله در رابطه با تفاوتهای فنی و کاربردی یونیت های برودتی تک سیستم و دو سیستم است.

کمپرسور مهم ترین جزء در سیکل های تبرید تراکمی است. برای راه اندازی کمپرسور در یونیت های برودتی حمل و نقل معمولاً از دو منبع انرژی برق خودرو و برق شهری در کنار هم استفاده می شود. البته این مسئله تنها در رابطه با برخی از یونیت های سرمایشی حمل و نقل صحیح است. به این یونیت ها، یونیت های برودتی دو سیستم گفته می شود.

از یونیت های دو سیستم اغلب برای حمل و نقل های بین شهری و مسافت های طولانی استفاده می شود. در کنار این یونیت های برودتی دو سیستم، یونیت های برودتی تک سیستمی نیز وجود دارند که در آن ها فقط از جریان برق خودرو برای تأمین انرژی استفاده می شود. در این مقاله قصد داریم دربارۀ چگونگی عملکرد یونیت های حمل و نقل تک سیستم و یونیت های حمل و نقل دو سیستم و تفاوت های این دو صحبت کنیم.

آشنایی با یونیت های برودتی حمل و نقل

امروزه برای حمل و نقل محصولاتی که به مروز زمان دچار فساد شده و کیفیت اولیۀ خود را از دست می دهند، از کامیون های یخچالی یا وانت های یخچالی کمک گرفته می شود. در ساخت یخچال های حمل و نقل از سیکل تبرید تراکمی هواخنک استفاده می شود. اساس طراحی این سیکل ها بر پایۀ تغییر فاز یک سیال مبرد صورت می گیرد. به طور کلی یک سیکل تبرید تراکمی را می توان به صورت زیر توضیح داد.

برای اینکه دما از نقطه ای با دمای پایین تر به نقطه ای با دمای بالاتر انتقال داده شود، نیاز به صرف انرژی بوده؛ که این انرژی به کمک نیروی الکتریکی یا دیگر منابع انرژی مانند دیزل یا بنزین قابل تأمین است. در یک سیکل تبرید تراکمی سیال مبرد در طول سیکل به گردش در آمده، گرما را از درون محفظۀ یخچال به بیرون منتقل می کند.

کمپرسور قلب متحرک سیکل

نقطۀ شروع و قلب متحرک یک سیکل تبرید تراکمی کمپرسور آن است. فعالیت کمپرسور انرژی لازم جهت به گردش در آمدن سیال مبرد را در طول سیکل تأمین می کند. در نقطۀ شروع سیال مبرد در داخل کمپرسور جریان پیدا کرده، فشرده می شود. در طی این مرحله فشار و دمای سیال مبرد تا حد بالایی افزایش می یابد.

کندانسور سیکل تبرید

پس از آن سیال به درون کندانسور فرستاده می شود. در کندانسور هدف اصلی کاهش دمای سیال مبرد است. این کار به کمک جریان هوای آزاد و گاهی مبدل های پوسته لوله و جریان آب صورت می گیرد. که البته در طراحی یونیت های حمل و نقل استفاده از جریان آب به ندرت اتفاق می افتد. فرایندی که سیال مبرد در داخل کندانسور طی می کند، یک فرایند فشار ثابت است. مبرد پس از عبور از لوله های مارپیج کندانسور تا حد مطلوبی خنک شده و آمادۀ ورود به سومین مرحلۀ سیکل تبرید تراکمی می شود.

شیر فشار شکن

سومین مرحله از سیکل های تبرید تراکمی عبور سیال از یک شیر فشار شکن یا همان شیر انبساطی است. در این مرحله فشار سیال به یک باره افت پیدا کرده، به مخلوطی از مایع و بخار اشباع تبدیل می شود. زمانی که فشار سیالی کاهش پیدا کند، دمای تبخیر آن نیز کاهی می یابد. به همین خاطر دمای تبخیر سیال مبردی که از شیر انبساطی عبور داده شده، بسیار پایین تر از شرایط اتمسفری است.

اواپراتور و کاهش دمای محفظۀ یخچال

آخرین مرحله از سیکل های تبرید تراکمی عبور مخلوط سیال اشباع از داخل کویل های حرارتی اواپراتور است. در این مرحله به خاطر اختلاف دمای موجود بین سیال مبرد و محیط داخلی یخچال، سیال گرمای موجود در یخچال را دریافت کرده، به صورت کامل به بخار تبدیل می شود؛ که در نتیجۀ این فرایند دمای محفظۀ یخچال خنک می گردد. سیال مبرد نیز پس از طی کردن مسیر اواپراتور مجدداً به داخل کمپرسور بازگردانده می شود تا سیکل تبرید تراکمی تکمیل گردد.

آشنایی با یونیت های برودتی تک سیستم

تا اینجا به طور کلی با یونیت های برودتی حمل و نقل آشنا شدیم. حال آنچه در طراحی این یونیت ها برای سرمایش کانتینرهای باری اهمیت پیدا می کند، چگونگی تأمین انرژی لازم برای راه اندازی سیکل است.

در طراحی سیکل های تراکمی خانگی و صنعتی اغلب از جریان برق استفاده می شود. به علاوه می دانیم که در هر خودرویی از یک باتری 12V یا 24V و یک ژنراتور استفاده شده که به کمک سوخت بنزینی یا دیزلی کار می کند. به همین خاطر جریان الکتریکی در خودروهای حمل و نقل نیز یکی از گزینه های مطلوب در راه اندازی سیکل های تبریدی به حساب می آید.

گزینه ای که بیشتر برای ساخت کانتینرهای درون شهری مانند وانت های حمل و نقل کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. در این یونیت ها موتور کمپرسور انرژی لازم جهت فشرده سازی سیال مبرد را از جریان برق تولیدی در خودرو تأمین می کند. برق خودرو ممکن است 12V یا 24V باشد. که در نتیجه یونیت های تک سیستم نیز در دو نوع یونیت های دوازده ولت و یونیت های بیست و چهار ولت طراحی و تولید می شوند.

آشنایی با یونیت های برودتی حمل و نقل دو سیستم

حمل و نقل محصولات غذایی، دارویی و کشاورزی گاهی محدود به مسافت های درون شهری نمی شود. امروزه به کمک کانتینرهای حمل و نقل می توان محصولاتی را بین شهرهای مختلف و حتی کشورهای مختلف جابه‌جا کرد. گاهی فاصلۀ مکانی محل بارگیری محصول تا محل تخلیۀ محصول به قدری نیاز است که حمل و نقل آن ممکن است چندین روز طول بکشد؛ که در این صورت تنها اتکا کردن به برق خودرو و موتور دیزلی یا بنزینی آن خیلی کاربردی نخواهد بود و قطعاً فرایند انتقال را دچار مشکل می کند.

طبیعی است که در بین راه نیاز به استراحت راننده‌ خواهد بود و گاهی نیاز است تا خودروها در استراحتگاه ها یا انبارها خاموش باشد؛ که در این صورت دیگر نمی توان از جریان الکتریکی تولید شده به وسیلۀ ژنراتور خودرو کمک گرفت و به آن تکیه کرد. در این گونه موارد است که از یونیت های حمل و نقل دو سیستم استفاده می شود.

منظور از یونیت های برودتی دو سیستم این است که می توان از دو منبع انرژی برای راه اندازی موتور کمپرسور کمک گرفت. به طور معمول منبع انرژی اولیه که همان موتور دیزلی یا بنزینی خودرو است. اما منبع دوم تأمین انرژی می تواند برق شهری سه فاز باشد. یونیت های حمل و نقل قابل اتصال به برق شهری هستند و در استراحتگاه ها و انبارها می توان از برق شهری جهت سرمایش محصولات استفاده کرد.

همچنین در برخی از یونیت های دو سیستم می شود از برق شهری تک فاز نیز کمک گرفت. نکتۀ مهم اینکه نوع طراحی یونیت های دو سیستم بر عملکرد کلی یونیت های حمل و نقل تأثیری نداشته و همچنان می توان این یونیت ها را طبق نیاز کاربر به صورت یونیت های زیر صفری یا یونیت های بالای صفری نیز تولید کرد.

جمع بندی

در ساخت یونیت های حمل و نقل سرمایشی، تأمین انرژی لازم جهت راه اندازی یونیت، مهم ترین پارامتری است که باید مد نظر قرار گیرد. با توجه به این که در ساخت یونیت های حمل و نقل نیز از سیکل های تبرید تراکمی استفاده شده، کمپرسور قلب متحرک این سیستم های تبریدی خواهد بود. در بیشتر سیستم های تهویه مطبوع برای راه اندازی کمپرسورها از انرژی الکتریکی استفاده می شود. به همین خاطر در یونیت های حمل و نقل نیز بهترین گزینه برای راه اندازی یونیت استفاده از انرژی الکتریکی است.

در دسترس ترین منبع برای تأمین انرژی الکتریکی نیز همان برق خودرو است که به کمک ژنراتور خودرو و باتری آن تأمین می شود. زمانی که از یونیت های برودتی حمل و نقل تک سیستم صحبت می شود، منظور یونیت هایی است که تنها از برق خودرو برای راه اندازی آن ها کمک گرفته شده است.

معمولاً در کامیون ها یا وانت های سرمایشی درون شهری از یونیت های برودتی تک سسیستم استفاده می شود. اما زمانی که فاصلۀ مکانی محل بارگیری و محل تخلیه زیاد شود، ممکن است زمان ارسال محصول بیش از چندین روز نیز به طول طول بکشد. به همین خاطر علاوه بر موتور دیزلی یا بنزینی خودرو نیاز به منبع انرژی دیگری نیز وجود دارد که بتواند در زمان های خاموش بودن خودرو انرژی لازم جهت راه اندازی سیکل تبرید تراکمی را تأمین کند. در این گونه از موارد پای یونیت های حمل و نقل دو سیستم نیز به میان می آید. در این یونیت ها می توان از برق شهری تک فاز یا سه فاز هم برای راه اندازی یونیت کمک گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از شرایط خرید محصولات امگا می‌توانید با شماره تلفن ۵۶۲۳۱۰۰۲-۰۲۱ و یا دیگر پل‌های ارتباطی با ما تماس بگیرید. همچنین می‌توانید با دنبال کردن صفحه اینستاگرام اومگا از آخرین اخبار و رویدادها نیز مطلع شوید.

بیـشتــر بـخـوانـیــــد

مطالب و مقالات مشابه در وبسایت امگا

Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on email